שירת העשבים: המסעדות הטבעוניות הטובות בתל אביב

אם בעבר נאלצנו לכתת רגליים כדי למצוא מסעדה טבעונית, היום הן בכל מקום. אלו הן המסעדות הטבעוניות הטובות ביותר בעיר

שזיף, מאיפה באת? opa. צילום: אביב שוקרי
שזיף, מאיפה באת? opa. צילום: אביב שוקרי
3 בפברואר 2020
טבעונות היא כבר מזמן לא רק אורח חיים, היא מטבח נוכח עם הרבה משמעות ששווה לשים אליו לב ולהנות ממנו. היום זה קל: שלל מסעדות טבעוניות נפתחות ברחבי העיר והטובות שבהן גם שורדות. היצע מגוון של פיצות טבעוניות וגלידות טבעוניות הוא הוכחה נוספת לפריחת הקולינריה שאינה נסמכת על מוצרים מן החי. קבלו את הרשימה שלנו למסעדות הטבעוניות הכי טובות בתל אביב. ויש גם שתיים טבעוניות-צמחוניות שפשוט לא הצלחנו להתעלם מהן.

OPA

השפית שיראל ברגר מקפידה לומר בכל הזדמנות שאופא אינה מסעדה טבעונית אלא מרחב יצירה קולינרי plant based. ההסבר כנראה עוזר, כי רבים מהלקוחות הם אוכלי־כל שבאים לחוות ריגוש ברמת כוכב מישלן מבלי להתבאס ולו לרגע בגלל חוסר במוצרים מהחי. ברגר, שגרפה את תואר שפית השנה 2019 בטקס פרסי האוכל, מצליחה לעשות במטבח קסמים. כל מנה בתפריט מתבססת על חומר גלם עונתי אחד, שמטופל בכמה טכניקות מתוחכמות. צלחות מרהיב שני רק לעוצמה החושנית, מרקם עדין של טעמים וארומות שקשה לייחס לירק או פרי בודד. ארוחת הטעימות היא חוויה שכל פודי חייב לעצמו, טבעוני או לא.
OPA
להזמנת שולחן באופא

אלגריה

אלגריה, שהתחילה את דרכה כמעדנייה טבעונית בצפון אבן גבירול, הפכה למסעדה עממית חמודה במיוחד שמציעה מנות מורכבות כמו שפודי טנדורי מקוביות טופו במרינדת יוגורט קשיו סלק ומסאלה ביתית; מיני בורגרים מעושנים מעדשים שחורות; כריך פועלים במילוי קבבוני ים מטופו קדיתא ואצות ומעורב אלגריה מפיטריות ובצל מטוגן על אורז מלא, טחינה גולמית ואיולי ג'ינג'ר-שום. קינוחי RAW ללא גלוטן וסוכר מסיימים ארוחה בריאה וטעימה במסעדה ששומרת לנו על הגזרה ועל המצפון.
אלגריה

אנסטסיה

בית הקפה הטבעוני הראשון בעיר מציע שלל מנות מזמינות לטבעונים: עוגת קרם שוקולד עם מוס פיסטוק וקראסט פיסטוק ושקדים, כריכים מלחם פרנה , ארוחות בוקר ושייקים שונים. במקום לא מוגשים משקאות ממותקים המכילים סוכר, צבעי מאכל ושאר מריעין, מה שכן מככב בתפריט הם מזונות – על כמו צ'יה וגוג'י.
אנסטסיה

באנה

באנה, המסעדה הברלינאית למראה שממוקמת בדירה בבניין תל אביבי ישן, מתהדרת בחצר שתמיד נחמד לשבת בה. תמצאו פה מנות מחומרי גלם מן הצומח בלבד ללא תחליפים, וכן לחמים נפלאים שנאפים במקום.
באנה
להזמנת שולחן בבאנה

דוסה בר

דוסה בר היא מיזם של המסעדנים מיקי סלע ומאיה אלוני, שגייסו את השפית המוארת חן ויינשטיין, המכינה שני סוגי דוסה עשויים מבלילה של קמח אורז ומש שחור, תוססים ואז נאפים על מחבת בסיוע מעט שמן קוקוס וצ'אטני ברמת חריפות משתנה, עם מגוון מליות, לצד רטבי צ'אטני.  המיקום בבן יהודה מייצר תמהיל אנושי רב לאומי, בעזרת תיירים המרבים לבקר במקום, מה שהופך בעזרת פס הקול שעיקרו פופ מערבי, לקפיצה קטנה לחו"ל.
דוסה בר

החתול הירוק

אנשי הפיצרייה הטבעונית פיתחו מתכון מיוחד לממרח קשיו, שזיכה אותם באהבת נצח של הסצנה הטבעונית. גבינת הקשיו של החתול הירוק מחליפה בגאווה את גבינות הסויה, שטבעונים שחשקה נפשם בפיצה, נאלצו עד עכשיו לאכול. הפיצה הדקה, שנאפית בתנור אבן  על פי הזמנה, טעימה גם ללא כל קשר לטבעונות, והפכה לחביבת הטבעונים והיפסטרי גן החשמל. התוספות כוללות: ארטישוק, פטריות, עגבניות שרי מיובשות, קלמטה, פלפל קלוי, בצל סגול, או תרד.
החתול הירוק

ויוידה

המסעדונת בפינת בוגרשוב תפורה על טבעונים שלא רוצים להסתבך אך לא מוכנים להתכלב. תפריט שבועי קבוע מציע מנות מתחלפות שמתחברות לארוחה מגוונת וספיישלים לפי העונה ומצב הרוח של השפית והבעלים שחר קיכלר. קארי ירוק, בצלים ממולאים, סינייה כרובית, לזניה ומוסקה בטעם של בית מופצים במשלוח או בטייק אוויי (מי שמגיע עם קופסה מהבית מקבל הנחה) והופכים את ההתעסקות באוכל למשימה פשוטה ונגישה. מכיוון שטבעונות אינה בהכרח סגפנות, קטגוריית הקינוחים מפנקת בעוגות רושם משוגעות וקאפקייקס סקסיים. בימי שישי מתקיים שוק אוכל, הזדמנות לוותר לאמא ולמלא בעצמכם את המקרר.
שלום עליכם 34 תל אביב, 054-9202012

טנאת

מסעדה משפחתית מקסימה, שמביאה ממיטב המטבח האתיופי הישר לנווה שאנן בדרום העיר. ואם זה לא מספיק, לעתים מתלוות לעניין הופעות ג'אז חיות. מומלץ: אינג'רה, פיתה ספוגית מקמח הטף הבריאותי, ועליה תבשילי עדשים, ירקות שירו, עלי סלק, וסלט טרי, פול אתיופי וקיטה פתפת, קוביות לחם אתיופי עם חמאה טבעונית ורוטב עגבניות. יש גם קינוח פודינג אתיופי על בסיס קמח טף, קוקוס ואגוזים, בתיבול ג'ינג'ר, קינמון וסירופ מייפל. מי שלא מכיר, מוזמן לסור מיד.
טנאת

מונאר

מונאר היא דאבה קטנה ומטריפה שהולכת עם הטריפ ההודי עד הסוף. השף גיל רפאל ממשיך את מסורת קודמיו (ענר בן רפאל־פורמן ותמיר מיכאלי אנשי איגרא רמא), והוא שומר על תמהיל דרום־הודי צבעוני עם מוזיקה אותנטית, דוסה ואידלי. כדי לחדש קצת בכל זאת הוכנסו לתפריט דוסות במילויים חדשים, טאלי ואלם – חמין הודי ממוצא מוסלמי. המקום צמחוני אבל עם הרבה מנות טבעוניות, שכן בשר אינו מאסט במטבח השמח והמגובש הזה. ביקור במקום הוא קפיצה למציאות הודית אלטרנטיבית או ליטוף קטן לגעגוע לטיול שאחרי הצבא.
מונאר

קפה מיכאלנג'לו

קפה מיכאלנג'לו של סתיו רביבו ואלירן אייש היא המסעדה הטבעונית היחידה ביפו. ​ייצור ועשייה עצמאית מנחים את המטבח בהכנת חומרי גלם, מסירופ לקוקטייל ועד לפיצה מבצק דק ופריך עם קרם פולנטה מתוצרת בית במקום גבינה. הרכבת התפריט נעשית כולה מאפס, מתוך שאיפה ואמונה שכך מגיעים לטעמים מיוחדים ולאיכות מרבית.
קפה מיכאלנג'לו

פיצה עם קרם פולנטה. קפה מיכאלנג'לו (צילום:סתיו רביבו)
פיצה עם קרם פולנטה. קפה מיכאלנג'לו (צילום:סתיו רביבו)

משק ברזילי המעדנייה

מסעדת farm to table צמחונית טבעונית המתנהלת מול לקוחותיה בשקיפות מלאה: פירוט מלא על רכיבי המנות, שימוש בחומרי גלם אורגניים וחשיבה על הערך התזונתי של כל מנה. המעדנייה של משק ברזילי, הפועלת בצמוד למסעדה, היא אנטי תזה למעדניה קונבנציונלית. אין בה מוצרים מיובאים – רק מקומיים, אין בה נקניקים ובשרים – רק אוכל טבעוני, ואין בה אוכל משומר – כי אם אוכל טרי ומבושל על בסיס יומי. המקום מתפקד גם כבית קפה המציע דילים נפלאים לעסקיות עם טופו קארי, לזניה טבעונית, קציצות כוסמת וגבינות טבעוניות שמיוצרות במקום. הערך המוסף הוא שיוצאים מכאן הביתה עם כלים מלאים באוכל שתיקחו אתכם מחר לעבודה.
משק ברזילי המעדנייה
להזמנת שולחן במשק ברזילי

קאימק

הענווה שמוקרנת מחזותו החיצונית של הקאימק אוצרת מאחוריה את אחד המטבחים הביתיים הטעימים שיש לעיר להציע. הקאימק מגיש תבשילים טבעוניים עזי טעם, המתחלפים מדי יום וניזונים מההיצע האדיר של הקטניות, התבלינים, והפירות המיובשים שמציע שוק לוינסקי, שבעיבורו ממוקם הקאימק. קפיצה לקניות, ועל הדרך ארוחת צהריים מזינה.
קאימק

416

בתל אביב יש עשרות מסעדות טבעוניות, אך מצב הברים הטבעוניים הרבה פחות מעודד. הבר־מסעדה 416 מוכיח שאפשר ליצור אווירה סקסית גם ללא מוצרים מהחי, וקוקטיילים עדכניים שאינם מחייבים חלמון ביצה. חומרי הגלם מיוצרים במקום – סירופים, מיצי פירות ואפילו פרחים מיובשים כמו בכל קוקטייל בר שמכבד את עצמו. תפריט האוכל משווה ומעלה עם קלמרי מלך היער, קנלוני במילוי "ריקוטה" ארטישוק ביתית, סטייק רוקה ובאן מי במילוי שניצל מפטריות יער.
416