סיפורים מהחבית: הקיץ הזה תשתו בירה

מה יש בבירה שכולם נזכרו עכשיו להרים לה? הקאמבק הכי מדובר של קיץ 2014

מולי בלומס. צילום: גוני ריסקין
מולי בלומס. צילום: גוני ריסקין
23 ביולי 2014

בגל הבירה שהתנפץ על חופי ישראל בעשור האחרון הוקמו מבשלות גראז' בכל דירת חדר וחצי ונפתחו ברים איריים עם המוני ברזים של בירה מהחבית. אחרי ההסתערות הגיע שלב הבגרות הידענית הבא לידי ביטוי בימים אלה. בקיצור, 6,000 שנה מייצרים בירה, עכשיו באים?

Barcony

ביריד הבירות שנערך השבוע בדיזנגוף סנטר נערכו הרצאות של המרכז הישראלי לבירה ביתית והוצבו דוכנים של בירות בוטיק. באותו זמן בדיוק הושלמה הקמת הברקוני, בר בירה קבוע שמשקיף מהמפלס העליון על הסנטר. הרעיון המנחה הוא שבעיצומו של מסע קניות אקסטטי תעצרו לויינשטפן, גינס, קרלסברג או טובורג מהחבית, והדבר מעיד על הפיכת הבירה לחלק מהשגרה הישראלית. בירה בקניון, כן?!

ל-Barcony

בירה שרויטמן

השף המוכשר ערן שרויטמן (ממסעדת אורקה הזכורה לטוב) התחיל לאחרונה לייצר בירות ולשווק אותן. מה שהתחיל כשעשוע בביתו שבצורן הפך במהלך החודשים האחרונים לארבעה סוגים של בירה. אין פה התחכמויות עם תבלינים אלא ניסיון ליצור לאגר מסורתי בסגנון נזירי. כרגע שרויטמן מוכר את הבירה בהזמנה טלפונית (14 ש"ח לבקבוק 30 מ"ל), אבל החל מספטמבר הקרוב אפשר יהיה להשיג את הבירות בברים ברחבי העיר. כשאנשי קולינריה מתחיל לעסוק בבירה זה כבר באמת עניין לפודיז.

להזמנות: 054-4828065

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

Paulaner Beer Garden

תחת מתקפת טילים הגיע בשבוע שעבר מרטין זובר – הבראומייסטר הראשי והמדריך הרשמי של בירה פאולנר העולמית – כדי לוות את פתיחת הביר גארדן במתחם שרונה. בין פיצה עגבניה למגרש באולינג טמפלרי משוחזר נפתח מקום בילוי שהיה כבר בעברו הטמפלרי בית יין וגינת בירה של אישיות בשם כריסטיאן קולבר. גלונים של בירה שלגמו השותפים בביר גארדן הזה במוסדות דומים במינכן הביאו אותם להציב שולחנות משותפים בחצר ובר פנימי עם דודי מבשלה (ריקים, אגב).

מה שמפתיע הוא הבחירה בחמישה סוגים של בירה בלבד, שחלקן קלילות באופן שהולם את מזג האוויר המקומי יותר מכל בקבוק יין יוקרתי, למשל פילזנר קלאסית. בתפריט יש מנות פשוטות ואופייניות (ללא חזיר), למשל נקניקיית קאריוורסט (32 ש"ח), בייגל סלמון מעושן (42 ש"ח) ושניצל אקסטרה לארג' (58 ש"ח). המודל שבו באים לשמוע מוזיקה שמחה ולשבת בחברותא לאורך שולחנות ארוכים ולשתות בירה מקנקנים, מתחבר למגמות עולמיות (גם בניו יורק פתחו ביר גארדנים בשנים האחרונות). בישראל הקונספט מתחבר לנכונות של הקהל המקומי לטעום בירות פחות מוכרות בארץ ולא להסתחרר באופן גיקי מכמויות גדולות של ברזי בירה.

לביר גרדן

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

Molly Bloom's Sarona

בצד השני של אותו מבנה טמפלרי של פאולנר, עם הפנים לבריכת חבצלות המים של שרונה, נפתח הבר האירי מולי בלום. התפריט בסיסי ויש בו המבורגר (26 ש"ח ל־100 גר'), כריכים של רוסטביף (43 ש"ח), שפרדס פאי (45 ש"ח) או נקניקיית טלה (58 ש"ח). זה 13 שנים שמולי בלומס פועלת במנדלי מו"ס, והעובדה שקיים מותג יציב שחוזרים אליו לשתות גינס מהחבית הוא לגמרי נורמליזציה של עולם הבירה, המעיד בין היתר על התבגרות הקהל.

למולי בלום 

צילום: גוני ריסקין
צילום: גוני ריסקין

בריאן מידן

בריאן מידן גר ביישוב הקהילתי הר חלוץ. בשנת 1982 הוא עלה לארץ מקנדה ולפני שמונה שנים גילה שהוא סובל מצליאק. מכיוון שכוס הבירה חסרה לו הוא החליט להתחיל ליצר את הבירה מעצמו – מכוסמת (15־17 ש"ח לבקבוק 330 מ"ל). מה שמיוחד בבירה של מידן, מלבד העובדה שהיא כבשה לעצמה קהל של מעריצים בלי קשר להתנזרות מגלוטן, היא שמידן הקים מלתתה ומייצר את הבירה משלבים ראשוניים מאוד במקום לייבא לתת מוכן. הבירה מיוצרת במבשלת העם המוצלחת. מיידן האוטודידקט מנסה וטועה ומתייעץ עם חבר – ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקבי רמת הגולן. עכשיו תחזיקו חזק, מידן הצליח ליצור לתת מחומוס ומייצר את בירת החומוס הראשונה בעולם, וזה אומר שאפשר להכין בירה שהיא 100 אחוז ישראלית ומחומרי גלם שגדלים בארץ. עכשיו נותר רק למצוא לסטארט אפ המופלא הזה משקיע.

הר חלוץ, 7791116־054

לבריאן מידן

צילום: אנטולי מיכאלו
צילום: אנטולי מיכאלו

הטריק של אלנבי

ולסיום: משרד הפרסום אלנבי של גיא אסיף ושרוליק איינהורן עובד בחשאיות על פרויקט הכולל כמה מותגי בירה ויפעל במה שהיה פעם מספרת גברים מיושנת ומסוקסת בשם תמר באבן גבירול. קהל צרכני הבירה הישראלי אמנם הפך מבין יותר, פתוח יותר ויודע יותר ליהנות, אבל כפי שמסביר כתב האלכוהול שלנו, אבירם כץ: "עדיין לא רואים שינוי משמעותי בכמות הצריכה". האם במספרת גברים ישנה יעשה עולם הבירה הישראלי את הצעד הבא?