טאיזו: מסביב לעולם ב-80 דקות

האוכל של יובל בן נריה הטיס את ג'וב לשמים ובחזרה. אז מה הפלא ש־Taizu היא כוכבת האינסטגרם של השבוע האחרון?

Taizu
Taizu

לא הרבה מסעדות מצליחות לעורר כל כך הרבה רעש עם פתיחתן. טאיזו עשתה את זה בענק. לאן שלא הלכתי בשבועיים האחרונים שאלו אותי: "נו, אז כבר אכלת בטאיזו?". אז כן. השבוע אכלתי בטאיזו. הזמנתי מקום ארבעה ימים מראש והבטחתי לעצמי שני דברים. הראשון: לא לקרוא דבר שנכתב עליה, השני: לא לצפות בשום תמונה שצולמה בה. את ההתחייבות השנייה לא הצלחתי לקיים. פיד האינסטגרם שלי פשוט הוצף בשבוע האחרון בשלל תמונות מרהיבות: ביצי תה מרושתות, טרטר דג בקונוסים מיניאטוריים עשויים בצק אורז פריך ומיני כופתאות מאודות שעליהן בזוקות שלל אבקות קסמים. ואף שההפתעה לא הייתה מושלמת היא הצליחה לרגש בענק. זה המקום להכריז: טאיזו היא המסעדה המרתקת ביותר שהוקמה כאן בשנים האחרונות. לפני שנגיע לאוכל המסחרר של השף יובל בן נריה (אקס הרברט סמואל), מגיע שנתייחס גם ליתר. מעולם לא נתקלתי במסעדה שפועלת זמן קצר כל כך ובכל זאת מפגינה כזו רמת תקתוק וביטחון עצמי בכל מה שנוגע לשירות, לאווירה ולמכלול האלמנטים הקטנים שהופכים ארוחה לחוויה חובקת חושים. בשלוש השעות שבהן מרגרטה ואני ישבנו על הבר, הרגשנו כאילו אנחנו במסעדה מבוססת ומדוברת איפה שהוא בעולם, אבל בטח לא בישראל. ההשוואה המקומית היחידה והמתבקשת היא לצפרה של אבי קונפורטי. כמו המסעדה מרחוב יגאל אלון, גם טאיזו היא מסעדה עדכנית שהופכת את יבשת אסיה כולה, מהודו במערב ועד לקוריאה וליפן במזרח, ללונה פארק קולינארי מרהיב. אלא שבניגוד לצפרה, במקרה של טאיזו יש בלונה פארק היגיון ויש היררכיה. והיררכיה היא אולי האלמנט החשוב ביותר כשניגשים לטפל בטקסט גסטרונומי רב משקל שמעליו מתנוססת הכותרת "אוכל פן אסייתי".

התפריט שבנה בן נריה הוא תפריט חכם ורגיש שזורם מהעדין אל הבומבסטי, ואף שהוא חוצה ארצות, הוא מצליח בדרך פלא לייצר אמירה ברורה ובעלת משמעות. תפריט האלכוהול והיין מתכתב גם הוא עם הגישה הזו, בהצעת מבחר קוקטיילים מתובלים בניחוחות אוריינטליים, וכך גם רשימת יין שנוטה ללבנים חדים וארומטיים שמתאימים בדיוק לסוג כזה של אוכל, כמו למשל ריזלינג צובינג האוסטרי או סוביניון בלאן וילה מריה הניו זילנדי, שמוצעים בכוסות. קצרה היריעה מלתאר את כל המנות והטעמים וגם אין בכך צורך. כאמור, חלק ניכר מהעניין כאן הוא גורם ההפתעה. אבל כן שווה להתעכב על כמה מנות שיכולות להבהיר עד כמה המטבח של בן נריה פורץ דרך במושגים מקומיים. קחו למשל מנה של פוט סטיקרס (גיוזה מטוגנת) של בשר חזיר. מנת הרחוב הקלאסית הזו שנפוצה ברחבי סין טובלת כאן בשלולית יוגורט בופאלה עם תרד תורכי. וכך, בכמה נגיעות של חומרי גלם מהקצה השני של העולם, המנה הסינית הופכת לרביולי איטלקיים או אולי למנטו בוכריים. משחקי הפיוז'ן המרתקים האלה, שחוזרים על עצמם בכל המנות, הם אינם גימיק ריק מתוכן, אלא נובעים מתוך הידיעה שבסופו של דבר כל המטבחים בעולם בנויים על אמת אחת: יהיה אשר יהיה חומר הגלם האזורי, בסופו של דבר הוא צריך להיות טעים. וכן, האוכל בטאיזו הוא לא רק חכם, אלא בעיקר טעים. מאוד טעים.

קחו עוד מנה, כוכבת האינסטגרם של השעה: ביצי תה שחור שמוגשות בקונכיות של לבבות אייסברג עם חזה ברווז מעושן וחמאת קקאו. ביצי תה הן עוד מאכל סיני מסורתי שבו מבושלות ביצים סדוקות במי תה, כך שהנוזל הכהה חודר מבעד לסדקים וצובע את הביצה הלבנה ברשת נימים מרהיבה. במקרה הזה, הביצים הללו, שניתן לראות בדוכני רחוב בשנגחאי ובהונג קונג, התגלגלו לעבר וייטנאם ונאכלות כאן כדרך שבה נוהגים הוייטנאמים לאכול את שלל המטוגנים שלהם: מקופלים בתוך עלים ירוקים. ומאיפה הגיעה חמאת הקקאו? נו, לא לכל דבר יש תשובה מושכלת, וטוב שכך. זה המשיך עם מנה נהדרת של תמנון מעושן שנשטף במרק סרטנים צח שהוגש עם ברוסקטה בצד, שהתכתבה באופן חינני עם אותן פרוסות הלחם הקלויות שמוגשות עם הבויאבז הצרפתי המסורתי. לאחר מסע בן עשר מנות שחצה אוקיאנוסים ויבשות, ובעודנו אוכלים קינוח הודי מקסים של גולב ג'אמון, נשבענו לחזור עוד החודש ולהמשיך את המסע. אחרי הכל, לא בכל יום אפדר לטוס מתל אביב ולחזור אליה באותה היממה.

התענוג

אוכל: פיוז'ן אסייתי

מחיר: יקר

שירות: לבבי ומקצועי

גישה: חניה סמוכה בתשלום

שירותים: מטופחים ונוחים, גישה לנכים

חשבון

לחמניות מאודות עם צ'טני עגבניות 9 ש"ח

טרטר דג ים בקונוס אורז 34 ש"ח

הר גאו שרימפס 48 ש"ח

פוט סטיקרס חזיר עם יוגורט בופאלה 48 ש"ח

ביצי תה שחור 34 ש"ח

סלט תמנון מעושן 68 ש"ח

מרק סרטנים וון טון שרימפס 58 ש"ח

סרטנים כחולים בפתיתי צ'ילי 42 ש"ח

ברווז ברביקיו בלחמניות מאודות (2 יחידות) 56 ש"ח

גולב ג'אמון 42 ש"ח

2 כוסות ריזלינג צובינג 96 ש"ח

2 כוסות סוביניון בלאן וילה מריה 45 ש"ח

בקבוק מינרלים פררלה גדול 24 ש"ח

2 אספרסו קצר 16 ש"ח

סה"כ: 620 ש"ח