נשים עושות קפה: קואופרטיב הנשים בהונדורס שמשנה את עולם הקפה

לרגל יום האישה הבינלאומי, משיקים בקפה עלית את קפסולה מספר 8, מאחוריה מסתתר סיפורן יוצא הדופן של קבוצת נשים בהונדורס שהחליטו שהדרך היחידה לפרוץ את שלשלאות הניצול של הפטריארכיה המקומית היא באמצעות ייצור ושיווק קפה

נשות COMUCAP. צילום: יח"צ
נשות COMUCAP. צילום: יח"צ

תוכן בחסות קפה עלית

תעשיית ייצור הקפה לא ניחנה בסובלנות מגדרית. הענף נשלט ברובו על ידי גברים, ונשים מאיישות את בסיס הפירמידה. ״נשים הן חלק חשוב בענף הקפה. הן תמיד היו חלק מתעשיית הקפה המסורתית, בעיקר כמי שמבצעות את הקטיף הידני״, מסביר ציון כהן, טכנולוג הקפה הקלוי והטחון הראשי של קפה עלית. תעשיית הקפה בהונדורס, השביעית ברשימת יצרניות הקפה הגדולות בעולם, משקפת את תמונת המצב המקובלת שבה הגברים מנהלים והנשים הן הפועלות. קפה הוא ענף הייצור העיקרי במדינה הקטנה שבמרכז אמריקה. האופן שבו הוא מתנהל משפיע על האקלים החברתי ומשמר את הסביבה הנחשלת: הגברים בוחרים להוציא את המשכורת על סיגריות ואלכוהול, ומותירים את הנשים להתמודד עם גידול הילדים בתנאי עוני.

[tmwdfpad]על הרקע הזה בדיוק הוקם קואופרטיב הנשים Comucap תופעה יוצאת דופן – ארגון שמנוהל על ידי נשים ולמען נשים, ומשתמש בתעשיית הקפה כדי למנף ולשפר את מצבן של החברות בו. מה שהתחיל בשנת 1993 כצעד של ייאוש מול תקרת זכוכית גברית, הוא כיום ארגון שמאגד בתוכו 286 נשים המנהלות חוות קפה ברחבי המדינה. רובן ככולן מגיעות מרקע כלכלי ואישי קשה, המקפל בתוכו סיפורים של עוני ואלימות במשפחה. נשיאת הקואופרטיב חואנה סוביליון חשפה בריאיון את סיפורה האישי, שמייצג נשים רבות בהונדורס: ״כנשים תמיד הרגשנו שאין לנו הזדמנויות וזכויות. הבעלים שלנו אמרו שאנחנו טובות רק כדי ללדת. כשהייתי מגיעה הביתה בעלי היה מכה אותי. אמרתי לו שיבוא יום שאוכיח לו שיש 
לי ערך כאישה״, היא אומרת 
ומוחה דמעה.

נשות COMUCAP. צילום: יח"צ
נשות COMUCAP. צילום: יח"צ

לבתה, שהייתה עדה לאלימות, היא הבטיחה שחייהן ישתפרו בעזרת הקואופרטיב. הארגון הנשי התרומם לאט, צעד אחר צעד, כשהמטרה היא ללמוד הכל על גידול קפה. כשהיבול הראשון של פולי קפה נקטף, נקלה ונארז, הרגישו הנשים שעשו צעד ראשון בדרך חדשה. ״התרגשנו מאוד כי ידענו ששעתנו כנשים הגיעה. הקפה שינה את חיינו. אלוהים פתח לנו את הדלת ועזר לנו לשבור את השלשלאות ולצאת לחופשי״.

קואופרטיב Comucap מציע לנשים תמיכה בכל תחומי החיים מתוך מטרה לייצר עבורן תחושת ערך עצמי ומנוף להעצמה נשית. הן מקבלות הדרכה מקצועית הנוגעת לגידול קפה איכותי ולניהול עסק, וגם עזרה סוציאלית, ייעוץ משפטי בנושא זכויות נשים ועזרה רפואית – כלים המיועדים לאפשר להן לפתוח דף חדש ולזכות בהזדמנות שניה לחיים טובים יותר להן ולמשפחתן.
את הכסף שהן מרוויחות דרך הקואופרטיב מקדישות הנשים למטרות בריאות, תזונה וחינוך. בכך הן משפרות את המצב בבית ובו זמנית בונות קהילה בריאה יותר. ילדיהן שזוכים לחינוך מסודר יהיו בבגרותם אנשים טובים יותר שישפיעו על הונדורס כולה. השוויון המגדרי והאחריות החברתית הם ערך מוסף לשינוי שכל חברה בארגון עוברת עם עצמה ועם סביבתה הקרובה בדרך אל מציאות חדשה כאישה וכאדם.

נשות COMUCAP. צילום: יח"צ
נשות COMUCAP. צילום: יח"צ

קפסולה חברתית

קפסולה מספר 8, שקפה עלית משיקה לרגל יום האישה הבינלאומי, מחברת את הקפדנות והמקצועיות של הנשים מקואופרטיב Comucap עם תערובת קפה  המבוסס על 100 אחוז פולי ערביקה מובחרים מהונדורס. הקפה המעודן מתאים לשתייה כאספרסו, וגם למשקאות קפה מבוססי חלב.

המהדורה המיוחדת מאגדת ערכים של קיימות, תרומה לקהילה, שוויון מגדרי, העצמה נשית ואחריות חברתית. לרשימה המכובדת יש להוסיף גם סחר הוגן שכן הקפה נרכש באופן ישיר: אין מתווכים שגוזרים קופון והתמורה מגיעה במלואה לידי הנשים. כשהיבול הראשון של פולי קפה נקטף, נקלה ונארז, הרגישו הנשים שעשו צעד ראשון בדרך חדשה. “התרגשנו מאוד כי ידענו ששעתנו כנשים הגיעה. הקפה עזר לשנות את חיינו“

נשות COMUCAP. צילום: יח"צ
נשות COMUCAP. צילום: יח"צ