המסעדות שנפתחו והמסעדות שנסגרו בתשע"ו

אז מה היה לנו בתשע"ו? 15 פתיחות של מסעדות קטנות יחסית, לרוב מסעדות קונספט, ו־11 סגירות עצובות

OCD. צילום: חיים יוסף
OCD. צילום: חיים יוסף
10 באוקטובר 2016

פתיחות

בר א וין

עינב אזגורי, שעד לא מזמן הגיש טאפאס מושחת, מוגזם (בקטע טוב) ומלא אלכוהול בסרווסריה, עשה סיבוב פרסה, גיאוגרפית וקולינרית, וחצה את הגבול לצרפת עם בר יין שמגיש קלאסיקות נטולות רעש מהמטבח הצרפתי.

פלורנטין האוס

שנות ה־90 אולי עושות קאמבק, אבל בכל הנוגע לפלורנטין הג'נטריפיקציה של השכונה מצליחה להאפיל אפילו על הלכלוך והרעש המוכרים. השלב הבא הוא כמובן מסעדת שף. המסעדה של שרון כהן מכוונת למקום יותר עממי, בתמחור ובאווירה, ומגישה אוכל אסייתי עם דגש על כיסונים מאודים.

פלורנטין האוס. צילום: זיו ממון
פלורנטין האוס. צילום: זיו ממון

גריג

השרפה הטראומטית של מול ים הייתה אבדה גדולה לעיר, אבל כמו שקורה בג'ונגל, היא הובילה לפריחה מחודשת ודחפה לא מעט מהצוות המוכשר של המסעדה לנסות את מזלם בכוחות עצמם. המסעדה האירופית למהדרין של איש האלכוהול אורי כפתורי ועידו פיינר, סו־שף לשעבר במול ים, מנסה להמשיך את הסגנון הקלאסי של יורם ניצן תוך כדי שילוב מאוד לא ישראלי של טכניקות מטבח מודרני ואוכל אירופי.

OCD

אפשר לעקם את האף מול החוצפה החיובית של רז רהב, שהפך מטבח במסעדת פופינה וכוכב אינסטגרם לשף של אחת המסעדות הכי שאפתניות בעיר, ואפשר גם לברך על כך שכמו בהרבה תחומים אחרים, גם בתחום הקולינריה סוף סוף יש במה לכישרונות שגדלו וצברו קהל ברשתות החברתיות. בינתיים מדובר בהצלחה.

קפטן קארי

רכבת ההרים שהייתה הקריירה של יונתן רושפלד בשנה האחרונה הביאה אותו לפתוח את קפטן קארי בשרונה מרקט ולהצטרף לגל ההודי שגורם לתל אביב להיראות כמו שלוחה של קאסול, מינוס דוכני הג'חנון לתיירים. כבר כמה שנים שרושפלד מפזר רמזים עבים בכיוון תת היבשת ויהיה מעניין לעקוב אחרי השנה הקרובה שלו (במילה אחת: תבלינים).

מאייאר

אחרי שבשנתיים האחרונות הצליח אוסמה דלאל להביא את כל הפודיז של גוש דן לעכו, עד שנאלץ לסגור, פתח השף הצעיר במלון עלמה מסעדה שמגישה פרשנויות עכשוויות לקלאסיקות של המטבח הערבי. המעבר של הדג הכי מעניין באקווריום של עכו לטנק הכרישים בתל אביב הוא אחד הסיפורים המעניינים של השנה.

מאייאר. צילום: אנטולי מיכאלו
מאייאר. צילום: אנטולי מיכאלו

קלאש

והנה שף שהעדיף להישאר בגליל הרבה זמן לפני שעלה על כביש 6 דרומה. חיים טיבי (מוסקט, טיבי'ז) מצטרף לאופנת מסעדות השף בבתי מלון עם מסעדת פיוז'ן ופרויקט קולינרי מפתיע, בייחוד מפני שמדובר בשף לא צעיר שיש לו הרבה מה להפסיד.

בק דור ביי סאני

הרוקסטארית־קונדיטורית סאני דרעי היא אחת הקונדיטוריות המעניינות באזור, ובקונדיטוריית הנקסט דור שפתחה השנה יחד עם שחף שבתאי לניטן תאי היא מדגימה בדיוק למה, עם שבירת המחיצות בין קינוחים למנות קלאסיות ועם שילוב בין טעמים אסייתיים לפטיסרי צרפתי. וכמובן מקופלת המאצ'ה, אי אפשר בלי מקופלת המאצ'ה.

סנטה רוזה

אחרי הגל התאי, המקסיקני וההודי כבר הבנו את הכיוון, הבו לנו מטבחים ממקומות שגם בהם בא לך קצת למות בקיץ. בהתאם, סנטה רוזה הביאה את המטבח הקליפורני לתל אביב. המסעדה של חן שמגר, שנמצאת בין הדר יוסף לנאות אפקה, מסמנת כיוון חדש למסעדות בתל אביב: צפונה.

יהלומה בנמל

אחד המהלכים המפתיעים של השנה האחרונה היה הרגע שבו יהלומה לוי, שהמסעדונת שלה הייתה מזוהה עם שוק לוינסקי, החליטה לעשות "אחד העם 101" ולהיות השריף החדשה של צפון העיר, עם העתקה של הביסטרון לנמל תל אביב שממש משווע למסעדות שלא עשויות מפלסטיק.

פול מדמס של יהלומה בנמל (צילום: אנטולי מיכאלו)
פול מדמס של יהלומה בנמל (צילום: אנטולי מיכאלו)

ביסטרו נח

הפרויקט השני של יהלומה, עם השותפה עינב ברמן, מסמן עוד נקודת ציון של הגירל פאוור בצפון העיר. המסעדה, שהוקמה במקום שבו שכנה רוקח 73, מציעה אוכל נגיש ומספקת עוד סיבה טובה לחצות את הירקון.

מגאזינו

האחים ירזין לא מפחדים ממתחם העבודות של הרכבת הקלה, כפי שהוכיחה כבר הטאקרייה. המסעדה האיטלקית העצומה על דרך בגין נראית כמו עוד מקרה של ללכת על בטוח ולהפוך לקלאסיקה תל אביבית בעוד כמה שנים.

מה פאו

כמו כינים על ראסטות של ישראלי בטיול אחרי צבא, הודו פה כדי להישאר. המסעדונת־מזללה ההודית החדשה מה פאו מציעה אלטרנטיבה למוסדות הוותיקים (טנדורי ואינדירה) או מסעדות השף (קפטן קארי) עם קלאסיקות של המטבח ההודי במחיר סופר זול ובלי בולשיט.

פיפיז

מתברר שאפשר לפתוח מסעדות קטנטנות בלוינסקי שמגישות עוד דברים חוץ מעלי גפן, בורקס וערק. המסעדונת התאית שנפתחה במקום הביסטרון של יהלומה מביאה לסועדים את הבשורה שאליה הם הכי התגעגעו מתאילנד: אוכל טוב וזול.

פיפי'ז (צילום: אנטולי מיכאלו)
פיפי'ז (צילום: אנטולי מיכאלו)

אל עשי

אחרי הסגירה הטראומטית של מסעדתו אל ג'מילה פותח סלאח כורדי (שעבר גם ב"משחקי השף") את המסעדה החדשה שלו באחד הלוקיישנים הכי מקוללים ביפו: עולי ציון 4. במסעדות ששכנו שם בעבר ניתן למצוא את… אל ג׳מילה. ככה מתמודדים עם שדים.

סגירות

חאן מנולי

חומוסיית הבוטיק הקטנה והכיפית בשוק הפשפשים, שהתפרסמה במסבחה הלא שגרתית שלה, נפלה גם היא קורבן לאינתיפאדה ונאלצה להודיע לקהל על סגירה באמצעות פוסט בפייסבוק, שבו הבטיח פליקס רוזנטל, השף והבעלים, לחזור. והוא אכן חוזר: למטבח של הביסטרו דובנוב 8.

ג'ראלד

הפטיסרי השווייצרי הנהדר הכריז על סגירה באוגוסט, דווקא בתקופה שבה הפך רחוב אבן גבירול לאבן שואבת עבור חובבי קולינריה.

זו ביזו

ההוכחה שלא תמיד קל לנהל סופרגרופ היא הסגירה של הבר המתוקשר שהיה שיתוף פעולה בין צוות בנדיקט לצוות נוקס וצירף אליו לשירותיו את השף סלב דיוויד פרנקל כדי להציע אוכל ברים סופר משודרג. הסגירה השקטה של המקום עמדה ביחס הפוך לכותרות שליוו אותו במהלך פעילותו.

זו ביזו, צילום: nox-group.com
זו ביזו, צילום: nox-group.com

אדורה

המסעדה שהחליפה שף (אלי שטיין במקום אבי ביטון) שינתה תפריט ועברה שיפוץ נרחב לא הצליחה להחזיק יותר משלושה חודשים ונקלעה לקשיים כלכליים שחייבו את המקום לסגור את שעריו. עוד הוכחה לכמה קשוח ענף המסעדנות בתל אביב.

שולחן

המסעדה של עומר מילר, שכבר זכתה להפוך למזוהה עם שדרות רוטשילד כמעט כמו הפסל של מאיר דיזנגוף, סגרה את שעריה והוכיחה שלפעמים אפילו שף סלב, אלפי עוקבים ברשתות החברתיות ומיקום אולטרה מרכזי לא יכולים תמיד לספק יציבות.

ברטי

המסעדה שהייתה הטוענות לתואר החמקמק והאמורפי של "מטבח שף ישראלי" נסגרה דווקא לאחר שיפוץ נרחב. למרות זאת השף המוכשר רועי ענתבי נשאר בלוקיישן כדי לפתוח בית קפה־מעדנייה בשם קפה אל־נור.

ניר צוק

שום שף ברשימה הזאת לא חווה שנה קשה כמו השף ניר צוק, שנאלץ לסגור את מסעדת קורדליה לאחר 18 שנה, לאחר הסגירה של הג'אפה בר וביסטרו נועה באותו מתחם, וגם המיזם של מסעדת מקלובר לא עלה יפה. עכשיו צוק מבשל במסעדת המלון הכשרה מאפו.

השף ניר צוק
השף ניר צוק

ליטל איטלי

חוסר ההצלחה של עיריית תל אביב להפוך את מתחמי האוכל היקרים והמתוקשרים לאיים של יציבות ניכר בסגירה של מתחם ליטל איטלי בשרונה, שכלל פרויקטים יפים כמו פיקניק והמסעדה הטבעונית הנהדרת מיס קפלן, שהתחילה כפופ אפ ונאלצה לסגור באופן אירוני דווקא לאחר ההכרזה על המשך הפרויקט.

מול ים

זה היה באוויר כמובן, אבל עדיין עצוב לכתוב על הסגירה של אחת המסעדות החשובות בישראל, כארבעה חודשים לאחר השרפה. מפעל החיים של שלום מחרובסקי ויורם ניצן נסגר באופן סופי השנה ושבר את הלב של גרגרנים, אוליגרכים וספקים של חומרי גלם עיליים.

הרברט סמואל

הסיפור של מסעדת הרברט סמואל, קבוצת עדי'ס לייפסטייל ויונתן רושפלד מזכיר טלנובלה שמגיעה לשלב שבו כולם כבר הספיקו למות, לגלות קשרי דם סודיים, לחזור מהמתים, להתאהב ולהיפרד. בקיצור: המסעדה שהייתה מזוהה עם רושפלד נסגרה אחרי תשע שנים ומעתיקה את מקומה ליפו כדי להיפתח שוב בגרסה כשרה. במקומה תיפתח מסעדה של רושפלד.

הפקת מתכונים הרברט סמואל. צילום: אנטולי מיכאלו
הפקת מתכונים הרברט סמואל. צילום: אנטולי מיכאלו