רפובליקת בננות: 5 מנות הבננה לוטי הטובות בתל אביב

בננה לוטי היא מה שנשאר במי שעוזב את תאילנד. למרות הגעגועים העזים של הטיילים הישראלים אל המנה הלוהטת, היא כמעט לא הייתה זמינה בתל אביב, עד שהקיץ נוצר סביבה איזה הייפ מתבקש. צילומים: אנטולי מיכאלו

בננה לוטי בבק דור. צילום: אנטולי מיכאלו
בננה לוטי בבק דור. צילום: אנטולי מיכאלו
26 ביולי 2016

כל טייל מזדמן מכיר את העגלות עם משטח המתכת הלוהט שעליו מכינים הרוכלים קרפים דקיקים מקמח לבן וביצה. הרוכלים פותחים את הבצק ברגע ההזמנה באמצעות הטחה אגרסיבית של כדור הבצק בעגלת הנירוסטה שלהם. בזמן שהבצק מתלהט על המשטח יוצקים עליו כף גדושה של חמאת מזוקקת (גי), ואז פורסים הרוכלים את הבננה בתנועות קונג פו נחרצות ומאפסנים את פרוסות הבננה בבטן הקרפ שהם אורזים לכדי חבילה רבועה. לפני סגירה סופית של כיס הלוטי מוסיפים לו חלב מרוכז ממותק או ממרח שוקולד שחביב במיוחד על התיירים הישראלים.

נאם

קרפים דקיקים ופציחים במיוחד ממולאים בבננות מקורמלות ובחלב מרוכז ומכוסים בפתיתי קוקוס קטנטנים ושבבי קוקוס גדולים; כל חלקי הקוקוס קלויים בעדינות. המנה מוגשת עם שתי פנכות קטנות – אחת של גלידת קוקוס נימוחה ממכונת גלידה אמריקאית, שגורמת לבריין פריז פראי ומוסיפה אלמנט נפלא של רעננות למנה; ועוד פנכה של ממרח שוקולד מומס עם טעם לוואי תעשייתי שהוא לכאורה קריצה למקור התאילנדי אבל בעיקר פוגע בשלמות ההרמונית של המנה. די להתחכמויות מיותרות, הגיע הזמן לגנאש שוקולד אמיתי. בכל מקרה זאת מנה מדהימה (41 ש"ח).

לפרטים נוספים

בננה לוטי בנאם. צילום: אנטולי מיכאלו
בננה לוטי בנאם. צילום: אנטולי מיכאלו

 

מינה טומיי

צלחת קרמיקה מלבנית גדולה עם קרפ לוטי עבה, שמנמן וגדול במיוחד ששרוע לאורכה, והניחוח שלו קצת מזכיר ג'חנון באופן חיובי מאוד (סמנה תימנית דומה בהרכבה לגי הודי). בתוך מעטפת הבצק הפריכה מבחוץ חבויות פרוסות בננה מקורמלות עם חלב מרוכז. לצד הקרפ מוגש כדור של גלידת שקדים ושבר גדול של טויל שקדים קרמל. יופי של מנה (32 ש"ח לקינוח שמתאים לשניים־שלושה סועדים).

לפרטים נוספים

בננה לוטי במינה טומיי. צילום: אנטולי מיכאלו
בננה לוטי במינה טומיי. צילום: אנטולי מיכאלו

 

בק דור – ניטן תאי

הקונדיטורית המוכשרת סאני דרעי מכינה בבק דור גרסה אישית שלה לבננה לוטי – בצק עלים פריך וחמאתי שנאפה בתנור עם פרוסות בננה ורוטב שוקולד. זו הגרסה המקומית של בננה לוטי שהכי מזכירה אוכל רחוב, אפשר ממש לזלול אותה תוך כדי הליכה, וגם המחיר הכי מתאים לאוכל רחוב (16 ש"ח). לפני ההגשה נבזק על המנה חלב מרוכז. התוצאה טעימה, אבל החסרונות של המנה הם קודם כל שוקולד השחר שלא מצפים לפגוש בפטיסרי עילי כזה, והוא באמת מתאים רק לחובבי הז'אנר. חיסרון נוסף הוא שהבננות האפויות אמנם טעימות אבל לא מענגות ועסיסיות כמו בננות שקורמלו על מחבת. שוקולד אחר והמנה הייתה מזנקת למעלה בדירוג שלנו.

לפרטים נוספים

בננה לוטי בבק דור. צילום: אנטולי מיכאלו
בננה לוטי בבק דור. צילום: אנטולי מיכאלו

 

קרפרי בריטון

מכינים קרפ מחיטה לבנה, ממלאים את כרסו בבננות מקורמלות על הכיריים ומוסיפים בוטנים מלוחים. השילוב שבין הבצק המעודן לבננות הנימוחות והמתוקות והבוטנים המלוחים עובד. חבל שהם מגישים את המנה חתוכה על קרטון מוזהב עם קלשוני עץ זעירים, כך שבאמת אי אפשר ללקט את חתיכות המנה המתפרקות אל הקרטון. זאת מנת מאנץ' קלאסית ומנצחת שמתחננת שישמידו אותה בעתות שהמוטוריקה העדינה דווקא אינה בשיאה (20 ש"ח).

לפרטים נוספים

טייגר לילי

בננה לוטי רבוע ושמנמן מאוד מבצק פריך במילוי בננה. הקרפ נוצר במחבת עם חמאה, ומעל מארז הקרפ פזור קוקוס קלוי. הקרפ מוגש עם חלב מרוכז ואבקת קוקוס, בתוך אגם של קרם צהבהב שמזכיר קרם פטיסייר עשיר וסמיך (להבדיל מחלב מרוכז שהוא נוזלי יותר), ומעל הכל מונח סורבה קוקוס ועלים של נענע. טייגר לילי הפכו את הבננה לוטי לקינוח מפואר מאוד שאיבד את החינניות הנגישה של אוכל הרחוב, אבל זה עדיין נחמד (38 ש"ח).

לפרטים נוספים

בננה לוטי בטייגר לילי. צילום: אנטולי מיכאלו
בננה לוטי בטייגר לילי. צילום: אנטולי מיכאלו