יצאנו לסיור אוכל לרמדאן באום אל־פחם (וגם אתם יכולים!)

שווקים מסורתיים, ארוחות איפטאר ומפגשים בבתים של תושבים - במהלך חודש הרמדאן שהחל השבוע יתקיימו עשרות סיורים ביישובים ובכפרים ערביים בארץ. הצטרפנו לסיור בשפרעם ובאום אל־פחם

ממתקי אלמכרום (צילום: כרמל אביבי)
ממתקי אלמכרום (צילום: כרמל אביבי)
9 ביוני 2016

היום הראשון של הרמדאן – חג מוסלמי שנמשך חודש ובמהלכו אסור לאכול ולשתות מלפני הזריחה עד השקיעה – הוא הקשה מכולם. הגוף צריך להתרגל והעייפות משתלטת. בשעות הצהריים מחלבת אלרוחה בוואדי ערה עובדת במלוא המרץ. במחלבה המשפחתית מייצרים את הגבינה המסורתית שהיא בסיס לקטאיף, לכנאפה ולשאר המתוקים הממולאים. הרמדאן הוא תקופת קניות היסטרית והביקוש למוצרי המחלבה גדל. השילוב של צום ועבודה פיזית אינו קל, בייחוד כשמדובר בייצור אוכל. העובדים מגניבים מבטים לשעון ומחשבים כמה זמן נשאר עד לארוחה ולמנוחה.

שוברים צום (צילום: כרמל אביבי)
שוברים צום (צילום: כרמל אביבי)

בקצה השני של אום אל־פחם עומדת מנאל קרמאן במטבח ועושה בדיוק אותו חישוב. על השולחן כבר מונחים עלי גפן ממולאים, קבב שאמי, מקלובה מפוארת, ממרח פול גרוס שלוקח כל חומוס בהליכה ועוגת הריסה מסולת. כדור שלישי לבשלניות וכאישה עם חשיבה מודרנית החליטה מנאל לעשות מהבישול קריירה. היא למדה בתדמור וכיום מעבירה בביתה סדנאות בישול ערבי־פלסטיני ובישול ללא גלוטן. במשך הרמדאן היא פותחת את הדלת לאורחים ומזמינה את בני כל הדתות לארוחת חג מסורתית, אותנטית.

בשעות אחר הצהריים הרחובות בערים ובכפרים נכנסים להילוך גבוה. המאפיות נפתחות (אין טעם להכין פיתות בבוקר כשכולם בצום) ודוכני פלאפל, קובה וחמוצים מוציאים סחורה החוצה ומתחילים לחמם את השמן. ברחוב הראשי של שפרעם מתהווה פקק תנועה ובחנויות מסתמן לחץ. שפרעם ידועה כעיר האטליזים. הבשר מגיע מעדרי בקר וצאן מהסביבה והשחיטה מתבצעת על בסיס יומיומי. אין פערי תיווך והמחירים נמוכים בעשרות אחוזים מאשר במרכז. באטליז אלח'יר ק"ג אנטריקוט עולה 70 ש"ח, נתון ששווה לשמור בזיכרון כשמתכננים מנגל גדול. בצד השני של הכביש, בממתקי אל־מחרום, תמצאו את הקינוחים: כנאפה, פטיר במילוי מלבי (טעים אש!), קטאיף ועוואמה – כדורי בצק טבולים בסירופ סוכר או דבש שמכינים רק ברמדאן.

רק ברמדאן. עוואמה (צילום: כרמל אביבי)
רק ברמדאן. עוואמה (צילום: כרמל אביבי)

המוסד הקולינרי הכי מוכר בעיר הוא גלידת שפרעם – מפעל משפחתי שהתחיל במטבח של הסבתא וכיום מנוהל על ידי הדור השלישי. אפשר למצוא פה גם גלידה איטלקית, אבל גאוות המשפחה היא על טעמי וניל, לימון ופיסטוק מתובלים במסטיקה, שרף עצים טבעי שמגיע מיוון. המסטיקה מתוקה פחות מסוכר ויש לה טעם מיוחד שאוהבים מאוד או שממש לא. ככל ששעת השקיעה מתקרבת הבלגן ברחובות גובר, אבל ברגע שהמואזין קורא לתפילה הרביעית משתרר שקט. זה הזמן להתיישב ליד השולחן, לשבור את הצום בארוחת איפטאר מפוארת וליהנות מהאוכל, השתייה, החברים והמשפחה. השמחה ממשיכה עמוק אל תוך הלילה, מחזה שיחזור על עצמו במשך כל החודש, כך שיש מספיק זמן לבקר ואולי להשיג קצת קירוב לבבות.

חודש של סיורי רמדאן

סיורי לילות רמדאן של עמותת סיכוי ופורום דרכים שלובות מתקיימים בגליל המערבי התחתון, הרי נצרת־עמק יזרעאל, ואדי ערה ואזור השרון הדרומי, וכוללים שיטוט בשווקים המסורתיים, ארוחות איפטאר בבתים, ביקור במסגדים ופגישות עם תושבי המקום. סיורי רמדאן יתקיימו גם ברהט שבנגב (100 ש"ח למבוגר ו־50 ש"ח לילד) ביוזמת משרד החקלאות. הם כוללים טיול בעיר, סיור בשוק המקומי ואירוח בסעודת איפטאר ביתית.

סיורי רמדאן של לילות רמדאן
סיורי רמדאן ברהט