הולכים על גחלים: חיים כהן מארח את רמה בן צבי לארוחת מחווה

אחרי שמפעל חייה של רמה בן צבי מהמטבח של רמה נשרף כליל, התקשר אליה חיים כהן והזמין אותה לארוחת מחווה ביפו־תל אביב. ביום רביעי הבא (25.1) זה יקרה. בן צבי: "הקרקע נשמטה מתחת רגלינו. במסע שאנחנו עוברים יש לתמיכה הזאת משמעות שלא תסולא בפז"

חיים ורמה נכנסים למטבח. צילום: תמוז רחמן
חיים ורמה נכנסים למטבח. צילום: תמוז רחמן
18 בינואר 2017

השרפה בהרי ירושלים בנובמבר האחרון לא ריחמה על המטבח של רמה. אורחי חתונה שהתקיימה במקום הספיקו לברוח לפני הלהבות, והכותרות בעיתונים הכו גלים הרבה מעבר למעגל הלקוחות של המסעדה. "הצטערתי מאוד לשמוע על מה שקרה. לא הכרתי את רמה אישית אבל מה שקרה למסעדה נגע מאוד ללבי", אומר השף חיים כהן, שיארח בשבוע הבא במסעדתו יפו תל אביב את רמה בן צבי ואת שף המסעדה, תומר ניב, לערב מחווה מיוחד. "הרעיון הוא קודם כל קולגיאלי – להביע הזדהות. אני לא יכול לעזור לרמה יותר מדי אבל אני יכול לעשות איתה ארוחת ערב ולהעלות אותה שוב לתודעה", אומר כהן.

בן צבי נרגשת מהיוזמה, שתפסה אותה בנקודת זמן קשה. "כשחיים פנה אלינו התרגשנו מאוד. הקרקע נשמטה מתחת רגלינו מבחינת תעסוקה ופרנסה, אבל בעיקר כי המסעדה הייתה בחלקה שלנו, שבה חיים הילדים והנכדים. היא הייתה מגנט שליכד את כולנו, והחוסר שלה נוכח מאוד בחיים שלנו. במסע שאנחנו עוברים יש לתמיכה המעשית והרגשית משמעות שלא תסולא בפז, בייחוד לאנשים כמונו שרגילים להיות בצד הנותן של המתרס. מהמקום הזה המחווה של חיים משמעותית מאוד. הוא עוזר לנו לעשות מה שאנחנו אוהבים, כלומר לבשל ולארח, ויוצר לנו בועה של ביזנס אז יוז'ואל".

חיים ורמה בפעולה. צילום: תמוז רחמן
חיים ורמה בפעולה. צילום: תמוז רחמן

 

המסעדה מתוכננת להיפתח מחדש? "מוקדם מדי לומר, אבל אנחנו מתכננים לפתוח בקיץ הקרוב. יש חסמים ביורוקרטיים ויש קצב שהדברים מתנהלים בו. אני מקווה שתוך חודש נוכל להיות עם לוחות זמנים ברורים יותר אבל צריך לתאם בין המון גורמים כמו מינהל מקרקעי ישראל, ועדות בנייה ומס רכוש, שצריך להחליט מה מגיע לנו ומתי נקבל את הכסף, דבר שמגדיר את התקציב.

"אנחנו רצים בין המוסדות ובמקביל מנסים להבין דברים מהותיים, למשל איך המסעדה תיראה ואיך היא תיבנה. אנחנו רוצים לשמר את מה שהיה מבחינת הרוח, אבל הדרך שבנינו לפני 22 שנה היא לא הדרך שאנחנו רוצים ושאפשר לבנות בה היום".

חיים כהן חובר לרמה בן צבי. קבענו ברביעי. צילום: יחצ
חיים כהן חובר לרמה בן צבי. קבענו ברביעי. צילום: יחצ

 

האירוע המשותף הוא הזדמנות לטעום שוב ממעשה ידיהם של בן צבי וניב. תפריט הארוחה נבנה בדיאלוג בינם לבין כהן ומציג את נקודת המפגש בין המטבחים. "חיים ותומר גילו שיש מכנה משותף בגישה שלהם לאוכל. הם בנו תפריט שמורכב ממנות שנמצאות במכנה המשותף הזה, ולא בקצוות של כל אחד", אומרת בן צבי .

"כולנו עושים מטבח של חומרי גלם שלא מוסתרים על ידי שום דבר", מוסיף כהן. "העליתי רעיון לעשות ארוחת טלה, כי בפעם האחרונה שהייתי במסעדה שלהם אכלתי מנה נפלאה של טלה, עם העשבים מהאזור שהיו חלק מהבישול במסעדה לפני השרפה. אני שמח לארח את רמה ומקווה שאנשים יסתכלו עליה אחרת. תמיד כשהעשן מתפזר אנשים שוכחים, ואני מקווה שנצליח להעלות אותה שוב לכותרות".

במנות שיוגשו בארוחה: תבשיל כתף עם פירות הדר וטרגון וטרין צוואר טלה עם פיסטוקים וברווז, מרק ארטישוק ירושלמי מוקרם – ולקינוח: פנקוטה עם קוסקוס מתוק וסירופ זרעי כוסברה (500 ש"ח לזוג, כולל שלוש מנות ראשונות, עיקרית ושני קינוחים).

יפו תל אביב, רביעי 25.01 החל מ 18:30