בלב השעורה

דרו ברימור, וודי הרלסון, ארנולד שוורצנגר ודונה קארן כבר אימצו את חמשת הטרנדים הבריאים של 2015. עכשיו תורכם

נבטים. צילום: Shutterstock
נבטים. צילום: Shutterstock
22 בפברואר 2015

השעורה הזאת עושה לי טוב

לתת השעורה היא הכוכבת העולה החדשה של הטרנדים הבריאים בעולם. את מה שלנו היה ידוע כבר משבעת המינים, לקח לעולם כמה שנים לגלות והיום לתת השעורה מככבת כמרכיב תוסס ועולה ברחבי הגלובוס וכמי שמאיימת להפוך לסופר פוד הרותח החדש. כדי ליצור אותה נוטלים שעורה, המשתייכת לקבוצת הדגנים, ומעבירים אותה תהליך של הלתתה שבו, בעזרת רמות טמפרטורה ולחות רצויות, גרגריה נובטים ונקלים בתנורים מיוחדים. כך האנזימים שנוצרו בתהליך ההנבטה נשמרים במצב האחרון בו היו לאחר הקלייה ונשארים חיוניים לגוף.

ברחבי העולם עולים ופורחים אגודות וארגונים של מגדלי שעורה, שמספקים את הידע המקצועי לגידול ולהלתתה של דגן השעורה הנוסק.הטרנדיות הגועשת הזאת נובעת מיתרונותיה הבריאותיים המובהקים של לתת השעורה. היא עתירה בוויטמיני B, מכילה מינרלים חשובים הנחוצים לבניית העצמות והשיניים, ועוזרת לתפקודו התקין של הגוף באמצעות זירוז תהליכים כימיים, שמירת מאזני הנוזלים, המלחים והחומציות בגוף. לתת השעורה מכילה גם נוגדי חמצון אפקטיביים שביכולתם לעכב תהליכים סרטניים ודלקתיים, להילחם במחלות לב ולהאט את תהליכי ההזדקנות.

בשורה התחתונה: שנשב על איזו לתת שעורה?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

חדוות ההחמצה ושבחי הכיבוש

מיליוני מסעדות ברחבי העולם לא טועות. המחמצים והכבושים, למיניהם, מהקימצ'י הקוריאני, דרך הצ'אטני ההודי, הטורשי העירקי, וכלה בכרוב הכבוש ובמלפפונים החמוצים הכה מוכרים לנו, הם חלק בלתי נפרד מהתפריט העולמי, כבר שנים רבות. כף אחת או מזלג מהם מכילים טריליוני חיידקים ידידותיים, פרוביוטיים, כאלה שהגוף שלנו לא יכול בלעדיהם, והם גדולי הסייענים הטבעיים בתהליך עיכול המזון שלנו והמאזנים המושלמים של החיידקים המזיקים בגופינו. אז נכון, אפשר לקנות אותם בטבליות, אך למעשה אפשר ליהנות מהם גם מבלי להזדקק לסלמה הרוקחת מ"ארץ נהדרת". הניו יורק טיימס הכריז על המזונות המותססים כאחת מהטרנדים המובילים בתחומי המזון לשנת 2015. קימברלי סניידר, תזונאית מלוס אנג'לס, שברשימת אנשי הקשר שלה לקוחות כמו דרו ברימור והילארי דאף, ממליצה למטופליה לאכול ירקות מותססים בכל יום, ובתמורה להרגיש את השיפור במראה העור, באנרגיה מתחזקת ואפילו בהפחתת משקל.

בשורה התחתונה: תתחילו לאסוף צנצנות. תוך כשבוע, ללא הרבה מאמץ, כבר תוכלו להציג על חלון המטבח מלפפונים שהחמצתם לבד.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

נבט נבט תרדוף

את מה שהמורה שלנו לטבע לימדה אותנו בכיתה ד', ושלחה אותנו עם המשימה להנביט בבית עדשי שעועית על מצע צמר גפן לח, מאמצים היום בחום גם חובבי הרואו פוד כמו דמי מור, וודי הרלסון, גווינית' פלטרו ודונה קארן. נבטי קטניות ודגנים הפכו להיות טרנד לוהט בקרב הטיבעונאים, הבריאותנים, וכל מי שניחן במודעות לתזונה מטיבה. פייטנים קולינריים, כמו גם תזונאים וחוקרים, מתייחסים לזרעי הקטניות והדגנים כאל פוטנציאל אדיר של כוחות הטבע שמתגבר ומתעצם ברגע שהם הופכים מההבטחה למימושה. בתהליך ההנבטה כמות הויטמינים מכפילה את עצמה, נוצרים אנזימים רבים החיוניים לגוף, חומצות האמינו שהגוף אינו יכול לייצר בעצמו בעלייה מטאורית, ומתווספת להם כמות נכבדת של סיבים תזונתיים המסייעים בתהליכי העיכול. מחקרים אחרונים מצביעים על הקשר הישיר שבין אכילת נבטים למניעת אסתמה, לעיכוב אלצהיימר, לטיהור הכבד מרעלים ומצדיקים את כינויים כ"מזונות פלא".

בשורה התחתונה: הנבטים מקפיצים את הבריאות ויקפיצו כל סלט.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

אטריות או לא להיות

ילדים, מבוגרים, סינים, איטלקים ובעצם כל מי שאנחנו מכירים אוהב פסטה. גם אם קוראים לה אטריות וגם אם מכנים אותה נודלס, הפסטה היא אחד מהמאכלים השכיחים והאהובים בעולם. הפסטה, למרבה הצער, לא מחזירה אהבה לכולם. מי שנתקל במערכת יחסים בעייתית איתה מדווח על כך שהיא מכבידה, מקשה על העיכול וגורמת לעייפות גם לאנשים שלא הוכרו כרגישים לגלוטן. המהפכה הבריאותית שיכללה את הפסטה והצעידה אותה לעתיד ירוק יותר. חיפוש ההאשטאג #spiralizer באינסטגרם מעלה שפע של תמונות מגרות, רחוקות מסוג המנות של "טבעונים שמדכאים אותי", של שלל מנות פסטה צבעוניות ומפתות מקישואים, תרד, סלק, עגבניות, מלפפונים, דלעת ושאר ירקות. את מכשיר החיתוך שבעזרתו כמעט כל ירק הופך לאטריות אפשר למצוא בחנויות ברחבי הרשת, מאמזון ועד עליבאבא. מתכונים למאכלים מעוררי תיאבון המתבססים על נודל'ס מירקות אפשר למצוא באתר החינני hemsleyandhemsley.com.

בשורה התחתונה: בוא לא נז.

סופר דופר סופרפוד

כלורלה וספירולינה הן שתי אצות, שעלו לכותרות בשנים האחרונות. אלה מוכרות היטב לקובעי הטרנדים כמו גם לבריאותנים, כשניים מסוגי המזונות העשירים ביותר בנמצא על פני כדור הארץ. הן עשירות בכלורופילים, מכילות כמות יוצאת דופן של חלבונים, מפוצצות בבטא קרוטן החיוני למערכת החיסונית שלנו, ורשימת יתרונותיהם הבריאותיים ארוכה ומרשימה לתפארת.

הסטון בלומנטל, השף "האלכימאי" הלוהט הבריטי, צוטט כשהוא אומר שהאצות צריכות להיכנס לכל מנות המזון בכל מטבח. כדורים של תמציות אצות נמכרים בכל בית טבע וכמעט בכל בית מרקחת. אך הלהיט החדש הוא קפסולות המכילות מגוון מרוכז של כמה ספקים טבעיים של אנרגיה ובריאות בנוסף לאותן אצות, כמו עשב חיטה, עשב שעורה ואספסת. גם ארנולד שוורצנגר, פעם שרירן ייצוגי והיום איש עסקים פיקח, אימץ את הטרנד העולה, והוסיף לרשימת תוספי התזונה שהוא מוכר, טבליות המבוססות על מיקס יעיל במיוחד של אצות ועשבים ירוקים שונים.

בשורה התחתונה: סושי זה טוב, אבל לא מספיק.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

 *הכותבת היא דיאטנית מוסמכת