כוחה של שכחה

יואב בלום נשלח לסקר את מוחק הזיכרונות מהסרט "גברים בשחור", גדג'ט גאוני שכמעט יגרום לכם לשכוח את העובדה שהוא לא באמת קיים

מוחק הזיכרונות ב"גברים בשחור"
מוחק הזיכרונות ב"גברים בשחור"
9 ביוני 2014

ז'ול וורן חזה את הצוללת ב-"20 אלף מיל מתחת למים" וסטיבן שפילברג הראה ממשק חדש למחשבים ב"דוח מיוחד". הספרות והקולנוע היוו השראה לכמה מהפיתוחים הטכנולוגיים היותר מרתקים שם בחוץ ועכשיו סוף סוף, פחות מחצי שנה לאחר ההכרזה הדרמטית, ניתן גם להשיג (בגרסת בטא) את מוחק הזיכרונות מהסרט "גברים בשחור" – ה־Neuralyzer או כמו שבסמסונג קוראים לו (מסיבות של זכויות יוצרים) – Eraser ™.

הפעלה של כמה קשרים מפוקפקים, איומים סמויים ומעט טובות הנאה שאין כאן המקום לפרטן – וגם כותב שורות אלה הצליח להשיג את אחד מ־5,000 העותקים שסמסונג שחררה למשתמשי הבטא שלה לבדיקה. נכון לעכשיו המכשיר מאפשר רק למחוק זיכרון (ולא "לשתול" זיכרונות כוזבים כמו בסרט), ועדיין, מרתק לדעת למה מסוגל הפנס הקטן הזה. שתי סוללות AAA בסך הכל אמורות להספיק לכ־700 מחיקות.

המפרט עצמו נראה די פשוט – סמסונג הלכו על צורת הסיגר המפורסמת מהסרט (אם כי בלבן) ומסך LCD חמוד ושלושה לחצנים הם כל מה שצריך בשביל לבחור כמה זמן אחורה אתה מעוניין למחוק (דקות, שעות, ימים). כמובן שיש גם חיבור USB וחיבור אוזניות ועד 64 ג'יגבייט לשירים שאפשר לשמוע כשאתה לא מנסה להמית לאנשים תאי מוח בעזרת הבזקי אור. מנשא קטן לחגורה וחוברת שמזהירה לא להבזיק על אנשים ללא הסכמתם משלימים את החבילה. ה-"מחקן" (או איך שלא יקראו לו בעברית כשיחליטו לייבא אותו) יכול גם להקליט שיחות, כך שאתה יכול לנהל שיחה עם מישהו, להקליט אותה ואז למחוק אותה מזיכרונו של בן השיח – בדיוק אמצע הדרך בין אירוני לקריפי.

מה הסיכוי שנראה השנה את האירייזר בחנויות בארץ? לפי סמסונג – גבוה, לפי כל שאר הגורמים – נמוך. בארצות כמו קנדה, ארצות הברית, צרפת וליכטנשטיין כבר מכינים תקנות וחוקים שיקשו מאוד על שימוש במכשיר. גורמים שונים טוענים שהוא מסוכן ויכול לאפשר ביצוע פשעים ומחיקתם, ושהאפשרות למניפולציה על זיכרונות של אחרים היא פגיעה בזכויות הפרט שלהם. מנגד, התומכים טוענים שניתן להשתמש במכשיר כדי לעזור לסובלים מפוסט טראומה ושאין סיבה אמיתית למניעת שימוש עצמי. אל תפריעו לנו לשכוח, הם אומרים.

ואיך זה מרגיש? ובכן, קשה לכתוב סקירה מדויקת על מכשיר שמהותו מחיקת כל זיכרון שיש לך מעצם חוויית השימוש בו. אני יכול להעיד על תחושת עקצוץ קלה בקצות האצבעות מיד לאחר ההבזק, תחושות דז'ה וו עזות בימים הבאים וכנראה שיותר מטלפון אחד מהעורכת ב־Time Out שטענה שכבר שלחתי לה שמונה סקירות, אז מספיק.

כשמנסים את Eraser ™ על אנשים אחרים זוכים לרוב למבט מבולבל. הבעיה העיקרית היא שאף שבן השיח ישכח מה קרה עד לרגע שהבזקת אותו, הוא עדיין יתהה מדוע אתה מחזיק את הדבר הזה מול עיניו שנייה אחר כך.

סמסונג מנסה להתאים את האירייזר לתקנות שככל הנראה מחכות מעבר לסיבוב. המכשיר מתעד את כל הפעמים שבהן משתמשים בו (כדי שגם אם מחקת זיכרון של עד לפשע, אפשר יהיה להוכיח מתי בדיוק מחקת אותו), מאפשר למחוק מקסימום שבוע אחורה ולא ניתן להשתמש בו אם לא עברה לפחות שעה מאז הפעם הקודמת. אבל אם צריך לנבא, מה שיפיל כנראה את Eraser ™ יהיה המחיר. 599 דולר רק בשביל לשכוח את הדייט הרע האחרון – זה קצת יותר מדי. אלכוהול במחיר כזה יכול להיות יעיל באותה מידה, וגם הדחקה, כידוע, היא תמיד בחינם.

נוחות השימוש: 8
עיצוב: 7
איכות מחיקה: 9
מוסריות: 3

ספרו האחרון של יואב בלום, "המדריך לימים הקרובים" (הוצאת כתר), נמצא כעת בחנויות