"מי שמחפש עדיין ימצא בכרם את האותנטיות של פעם"

אבי משעניה, 40, נשוי + 3, חומוסאי ובעלים של "הבן של הסורי". המשיך את מפעל חייו של אביו בחומוס ועל הדרך מפרגן גם למתחרים הגדולים ביפו

אבי משעניה (צילום: איליה מלניקוב)
אבי משעניה (צילום: איליה מלניקוב)
9 במרץ 2017

 

שם: אבי משעניה (הבן של הסורי)

סטטוס: נשוי + 3

גיל: 40

תעסוקה: חומוסאי

מאיפה אתה במקור ומתי הגעת לעיר?
"גדלתי בבת ים והיום אני מתגורר עם המשפחה בחולון, אבל מגיל צעיר הייתי מסתובב בכרם התימנים. כבר בכיתה ג' הייתי בא לעזור לאבא שלי בחומוסייה בכרם. למדתי ממנו את העבודה די טוב, ובעיקר את זה שצריך לתת את כל הלב באוכל".

השכונה השתנתה הרבה מאז. מה אתה חושב על זה?
"זה נכון שדברים נהיו מסחריים יותר, אבל אני מאמין שגם ההתחדשות חשובה. הכרם צובר תאוצה. ביום שישי אנשים מציפים את השכונה, וכל הזמן נפתחות חנויות חדשות, ברים חדשים, וברור שיש שם חיים. פעם היה אמנם משפחתי וקטן יותר, והייתה האווירה המיוחדת של השכונות הצפופות, אבל זה לא נעלם לגמרי. מי שמחפש בכרם את האותנטיות של פעם יכול עדיין למצוא אותה".

מתי ידעת שאתה הולך בדרכו של אביך וממשיך אותו בעסקי החומוס?
"זה לא היה ברור מההתחלה. בתור ילד הייתי עובד עם אבא הרבה, אבל אחרי שהתגייסתי עסקתי בכלל בתחום הצמיגים לרכב. רק בשלב מאוחר יותר הצטרפתי באופן רציני יותר לחומוסייה של אבא שלי. אז כבר התחלתי להשקיע יותר תשומת לב, ללמוד איך עושים את החומוס, איך מבשלים את הפול ובאילו חומרים להשתמש. בעשר השנים האחרונות, כשראיתי כבר איך הכל הולך והכרתי את הלקוחות, החלטתי שאני הולך על זה. המנה פשוט טובה, וחבל היה לאבד את זה. אז לקחתי את המשימה על עצמי".

למה אתה חושב שהחומוס שלך קולע לטעם של הקהל התל אביבי?
"המנה שלנו מיוחדת, ויש בה שילוב של כמה טעמים: החמצמצות והמליחות של הפול, המרקם של החומוס שאנחנו שמים בו די הרבה טחינה, והרוטב שמחבר את הכל. הדבר שהכי מספק אותי בעבודה הוא לקבל את הפרגון מהלקוחות הקבועים שאומרים לי שאני כבר קרוב מאוד לטעם של אבא שלי. כשפתחנו את החומוסייה עוד היו העליות והירידות של ההתחלה, והלקוחות הם אלה שכיוונו אותי עם הזמן לטעם הכי נכון".

איפה עוד אתה אוהב לאכול? 
"הייתי אוכל בסביח של עובד כשהיה לו סניף בקרליבך, ולמען האמת אני מוצא את עצמי די הרבה גם בסודוך. לא חסרים בתל אביב מקומות טובים לאכול בהם".

אז בינינו, איך החומוס של אבו חסן? 
"החומוס שלהם טוב, אבל גולת הכותרת שלהם זו המסבחה. הסגנון ממש לא דומה לשלנו, אבל היא מוצאת חן בעיניי מאוד".