אין סיבה שבילוי בחופי תל אביב יעלה כסף

לרוחץ המצוי בחופי תל אביב יש שתי ברירות: לשלם על מיטת שיזוף או לברוח לכדורי המטקות בחוף לא מוכרז. לא חבל?

ים. צילום: Shutterstock
ים. צילום: Shutterstock
20 באוגוסט 2014

חוף הים הוא המקום הכי כיפי בתל אביב. אין לנו מונומנטים היסטוריים, מזג האוויר מחורבן ועל תחבורה וחניה בכלל אין מה לדבר. אבל לתל אביב יש חוף ארוך ומשגע. החוף הוא המקלט הנפשי שלנו, המרחב הפתוח של העיר הצפופה והלחה הזאת. רק שדווקא בקיץ, העונה שבה הכי צריכים אותו, החוף הופך לנדל"ן להשכרה.

ניסיתם פעם לפרוש מגבת על החול בחוף מוכרז בתל אביב? אל תנסו. הקטע העמוס ביותר, בין הדולפינריום לבריכת גורדון – הוא כנראה גם הקטע העמוס ביותר במדינה – מרוצף שורות של שמשיות ומיטות שיזוף להשכרה. המיטה הראשונה צמודה לשלט שמודיע על החוף המוכרז, והמיטה האחרונה נמצאת במתחם שמסביב לסוכת המציל. השורה הראשונה נמצאת על קו המים, והאחרונה בקטע הלוהט של החול, איפה שממילא אי אפשר לשבת.

מלבד העובדה שהמיטות האלו עולות כסף – ואין סיבה ששהייה בחוף תעלה כסף – הן תופסות המון מקום, הן מכוערות ולא מתאימות בעליל למשפחות עם ילדים קטנים, שצריכים לשבת על החול. התוצאה היא שבחופים המוכרזים יושבים בעיקר תיירים, ורוב המשפחות התל אביביות שאני מכיר עוברות לחופים הלא מוכרזים – אותם קטעים שבהם משחקים לך כדורגל או מטקות על הראש, ושרחוקים מסוכת המציל. כל שאר החוף פשוט לא רלבנטי.

לפני שנתיים ערכה עמותת צלול סקר שלפיו 90 אחוז מהחוף בתל אביב כבר נמסר לבעלי העסקים. הדבר היחיד שהפתיע בסקר הזה הוא שהעמותה הצליחה לאתר עשרה אחוזים מהחוף שעדיין לא נמסרו לבעלי עסקים. העירייה, מתברר, כבלה את עצמה בהסדרים עם בעלי העסקים במקום, וגם אחרי שקמה סערה ציבורית, את הנעשה קשה מאוד להשיב. לפני הבחירות, הבעלים של לה לה לנד – אחת מאותן קולוניות על החוף – פרסם פה בטיים אאוט טור נלהב בזכות ראש העיר. אני לא רומז כלום, כמובן, כי מי צריך לרמוז כשהכל כל כך ברור. השורה התחתונה היא שאין לתל אביב חוף מוכרז, אלא רק שורת מסעדות על קו המים.

בשבועות האחרונים הרבה אנשים עושים יחסי ציבור על מלחמות השבת של תל אביב, כאילו שאם:פם וטיב טעם זה מה שמגדיר את העיר. תל אביב היא גם החוף ושאר המרחבים הציבוריים שלה. הגיע הזמן שהעירייה תפתור את התסבוכת המושחתת שהיא עצמה יצרה, ותחזיר את החוף לתושבים.

ביקשתי וקיבלתי את תגובת העירייה: "עיריית תל אביב יפו מכירה בכך שחוף הים שייך בראש ובראשונה לציבור, וצריך להיות נגיש בחינם לכל דורש. העירייה נאבקת בבית המשפט מול בעלי העסקים, על מנת לאפשר ישיבה חופשית לתושבי העיר, באמצעות הקצאת כיסא ושמשייה ללא עלות בהצגת כרטיס התושב. לצערנו, בית המשפט לא הסכים עם העירייה על הצורך הדחוף לביצוע השינוי, והנחה להקפיא את המצב הקיים. העירייה תמשיך להיאבק בכל האפשרויות החוקיות שעומדות לרשותה על מנת להגדיל עד כמה שניתן את שטח פרישת המגבות".