הציוץ משחית

עדיין תוהים איפה הכסף? רובו הולך על תקציב הבטחון, כשחלק קטן ממנו משמש את צה"ל לפרופגנדה בטוויטר שרק עושה פאדיחות לישראל

חייל צה"ל (צילום: GettyImages)
חייל צה"ל (צילום: GettyImages)
8 באפריל 2014

יידע כל משלם מיסים ישראלי שתקציב הבטחון לשנת 2014 עומד על מעל 50 מיליארד שקלים (לא כולל כספי סיוע). יזכור עם ישראל את בניו ובנותיו וגם את העובדה שחלק מהתקציב האסטרונומי הזה, לא ידוע כמה, בטח סכומים זניחים ביחס לתקציב הכולל, נשפך על מדיה חברתית. ומה עיקר הפעילות של צה"ל ברשתות החברתיות, בדגש על טוויטר? לא הסברה, לא מסירת מידע, אלא תעמולה – כזו שאפילו לא פונה לציבור הישראלי אלא דווקא לגולשים מעבר לים. מסרי הפרופגנדה הזו לא מנסים להציג "צבא הומני", "כיבוש נאור" או שאר קלישאות בלתי אפשריות שאין קשר בינן לבין המציאות – אלא בעיקר מפמפמות את צה"ל מכל זווית, מציגות לכיסים העמוקים של התורמים היהודים בחו"ל את אשליית "צבא העם", המורל הגבוה וכח ההרתעה הצה"לי.

הקמפיין החדש משתמש בהאשטאג #IDFin24 שמטרתו "לחשוף" יממה בחייהם של חיילי צה"ל דרך הריטואל הדו"צי הרגיל שמציג צעירים במדים עם פרצוף מתאמץ-שמח-סובל כשהם אוכלים ארוחת בוקר דוחה ("כדי לתדלק ליום עבודה קשה") או עושים אימון בוקר ("כדי לקבל אנרגיה להמשך היום") וצנחנים שמעמיסים את עצמם על מטוס. או בקיצור: קשקוש נוסח "יום בחיי".

לכאורה, אפשר להתעלם. אף אחד לא מכריח אותנו לעקוב אחר החשבון של דובר צה"ל בטוויטר. אבל כמשלמי מיסים (אולי חיילים לשעבר, אולי מילואימניקים בהווה ואולי כאלה שפסחו על שירות צבאי – זה לא באמת משנה), יש לנו את הלגיטימציה המלאה לבדוק, לחפור ולבקר. אבל זו רק, בסך הכל, התרעמות על הליך תפעולי, על בחירת המסרים ועל השאלה האם צבא אמור בכלל ליזום פעילויות דיגיטליות שמזכירות יותר אפיל של משקאות אנרגיה או נעלי ספורט מאשר, ובכן, צבא (וכן, הציווי "שתפו" מופיע בציוצים שלהם).

ההתנהלות של דובר צה"ל בטוויטר אטומה לחלוטין לקהל העוקבים דוברי האנגלית שלו (כרבע מיליון). מה יעשה פלוני, חובב ישראל או לא, שמתגורר בארצות הברית, קנדה או אנגליה עם אינפורמציה על ההווי הצה"לי? כלום. האם זה תורם לתדמית של ישראל או צבאה בעולם? סביר להניח שלא. את החשבון שיגישו על השטויות האלה תקבלו באישור תקציב הבטחון הבא, וגם אם הפעילות הזו עולה גרושים בודדים, אל תשכחו שאלה הגרושים שלכם.

צה"ל, הטרול שלך חזר

ובינתיים, חלק מהעוקבים אחר החשבון של דובר צה"ל דווקא לא שומרים על שתיקה. צייצנים שונים בחרו להציג את מה שהם רואים בתור שגרה צה"לית, במה שהפך להשתלטות נרחבת למדי על ההאשטאג שהוליד מערך הניו-מדיה של יחידת הדובר: