ממשלת נתניהו מכריזה מלחמה על העבודה המאורגנת

הקמפיין שמנהל הימין נגד העבודה המאורגנת קורם עור וגידים ביוזמה שעתידה למנוע את זכות השביתה מעובדים רבים במשק. חג פועלים עצוב במיוחד

בנימין נתניהו. צילום: Getty Images
בנימין נתניהו. צילום: Getty Images
30 באפריל 2015

ממשלת נתניהו הרביעית הולכת ומסתמנת כממשלה שתעביר את כל אותם רעיונות של הימין שלא הצליחו להתרומם בשנים האחרונות. השבוע פורסם כי במסגרת ההסכמים הקואליציוניים דורש הליכוד מכל המפלגות לתמוך ביוזמת "בוררות חובה", שנועדה למנוע את זכות השביתה מעובדים רבים במשק. על פי הצעת החוק הזאת, שיזם הבית היהודי בעת כהונת הכנסת הקודמת, עובדים ב"שירותים חיוניים" יופנו בעת סכסוכי עבודה למוסד בוררות חדש, ומי שלא יישמע לפסיקות המוסד הזה יפוטר ללא פיצויים. כך תוכל המדינה להעביר את השינויים המבניים ואת תוכניות ההפרטה הגדולות שלה בלי התנגדות משמעותית.

בישראל מתנהל זה שני עשורים קמפיין נגד העבודה המאורגנת, בהובלת הממשלה ובהשתתפות כל כלי התקשורת (ובעיקר "דה מארקר"). במסגרת הקמפיין סומנו שניים־שלושה ועדים גדולים (חברת החשמל, נמל אשדוד) כמי שתוקעים את המשק הישראלי, מרוויחים שכר מופרך ומעלים את יוקר המחיה. יש כמובן מקום לביקורת על הוועדים הגדולים, אבל המטרה האמיתית של הקמפיין הזה היא להסיט את הזעם הציבורי בנושאים כמו דיור ושחיקת השכר מהממשלה ומבעלי ההון לגורמים אחרים. הרווחים העצומים של הבנקים, המונופולים של תעשיית המזון, השליטה של משפחות אחדות בכלכלה או הריכוז של חלק ניכר ממשק האנרגיה הישראלי בידי אדם אחד (יצחק תשובה) – כל אלו נשכחים לטובת החיטוט בתלושי השכר של עובדי הכפיים שהתמזל מזלם להרוויח משכורת ראויה.

חוק הבוררות חובה הוא שיאו של המהלך. אחרי שהוא יעבור, עוד ועוד תעשיות וענפי שירותים יבקשו להיות מוגדרים כ"שירותים חיוניים" שבהם אסור לשבות. כבר היום מנסים בחברת כימיקלים לישראל של האחים עופר למנוע מהעובדים לשבות על רקע תוכנית פיטורים גדולה, בטענה שמדובר ב"שביתה פוליטית".

על פי החוק המוצע ייאסרו גם "שביתות הזדהות", כלומר שביתות שמוכרזות למען ועד אחר או למען מטרה כוללת (האיסור על סולידריות הוא הרי תמצית האידיאולוגיה של הימין). אי אפשר להפריז בחשיבות הזכות הזאת. האיום בשביתות הזדהות היה למשל הכלי המרכזי שהביא לעליות שכר המינימום האחרונות. אם ראיתם עוד כמה שקלים בתלושי המשכורת שלכם בשנים האחרונות, זה (גם) בגלל אותם ועדים שלימדו אתכם לשנוא.

נתניהו, אביר הקפיטליזם הישראלי, מנסה ליישם בישראל את אותם רעיונות שהובילו את העולם למשבר כלכלי מתמשך שסופו עדיין לא נראה באופק. ההפרטה חסרת הגבולות חיסלה שירותים מעולים במערב אירופה כמו שירות הרכבות בבריטניה, וצימחה דור חדש של עובדים עניים ושל צעירים חסרי עתיד כלכלי. האירוניה היא שדווקא משום שישראל עברה את המשבר הכלכלי יחסית בשלום, אפשר לשווק בה את אותם רעיונות איומים שפגעו במאות מיליוני אזרחים במערב. אבל יש כנראה דברים שלומדים רק בדרך הקשה.

הערה אישית: זה הטור האחרון במדור שלי. תודה לכל מי שקרא.