להמציא מחדש את הגלגל

חברת גודייר הציגה בתערוכת הרכב הגדולה שהתקיימה במרץ השנה בג'נבה אבטיפוס של צמיג כדורי עתידני אשר עשוי יום אחד לשמש בדור חדש של מכוניות אוטונומיות

30 במאי 2016

חברת גודייר (Goodyear) מאוהיו הציגה בתערוכת הרכב הגדולה שהתקיימה בחודש מרץ השנה בג'נבה אבטיפוס של צמיג כדורי עתידני בשם Eagle-360 אשר עשוי יום אחד לשמש בדור חדש של מכוניות אוטונומיות.

מחקר שפורסם לאחרונה על ידי קבוצת Navigant חוזה כי בשנת 2035 צפויות לנוע על הכבישים ברחבי העולם לא פחות מ־85 מיליון מכוניות אוטונומיות. כדי לאפשר את הקפיצה הטכנולוגית הזאת עובדות כיום שורה ארוכה של חברות על פיתוחים בתחומי הבינה המלאכותית, החיישנים ובקרת תעבורה. חברת גודייר, העוסקת בייצור ובפיתוח צמיגים יותר מ־100 שנים, בחרה לבחון את עתיד התחבורה מנקודת המבט של הרכיב המחבר את הרכב לכביש – הגלגל.

למרות השינויים העצומים שחלו בשוק הרכב מאז המצאת הצמיג, גם צמיגי הרכב הראשונים, כמו אלו המשמשים אותנו היום, הורכבו מבסיס מתכתי שעליו מעטפת גומי מלאה אוויר. הטכנולוגיה השתפרה, החומרים התפתחו אבל הבסיס לצמיגים נותר זהה. כעת רוצים בגודייר להמציא מחדש את הגלגל – בצורת כדור.

ה־ Eagle-360אשר הוצג השנה בג'נבה איננו גלגל טבעתי כי אם כדור שלם. מבנה זה מאפשר גמישות ויכולת תמרון חסרת תקדים שתאפשר לרכב אוטונומי עתידי נסיעה רציפה וחלקה בכל כיוון או זווית (למשל חניה במקביל תוכל להתבצע ללא תמרונים מסובכים ותאפשר על פי גודייר ניצול טוב יותר של מקומות חניה). את הפלא הזה מציעים בגודייר להשיג באמצעות מגנטים רבי עוצמה שישולבו בגלגל ובבסיס הרכב. הצמיג החדש לא יגע בפועל במרכּב המכונית אלא יהיה עטוף מכל צדדיו (פרט לחלקו התחתון הנוגע בכביש) בגוף הרכב אשר ישלב בתוכו אלקטרו-מגנטים רבי עוצמה שיפעלו להנעת הגלגל לכיוון הרצוי במהירות הנכונה. השליטה בכל הגלגלים תתבצע באמצעות מחשב הרכב.

הצמיג, אשר בשלב זה קיים כאבטיפוס בלבד, תוכנן באופן המשלב חריצים לאחיזת כביש טובה יותר. כמו כן הצמיג יוכל להתרכך ולהתקשות בהתאם למידת הרטיבות של הכביש: כאשר הכביש רטוב הצמיג יתרכך והמים יעברו בחריצים וייפלטו החוצה, וכאשר הכביש יבש הצמיג יחזור ויתקשה. נוסף על כך, הצמיג כולל שכבת קצף מתחת לשכבת הגומי החיצונית העוזרת לצמיג להשיג שטח מגע מרבי באזור המגע עם הכביש.

טכנולוגיה נוספת, שאותה מתארת גודייר כחלק מן החזון העתידי שלה לצמיג, היא שילוב חיישנים בתוך גוף הצמיג אשר ידווחו למחשב הרכב על מצב השחיקה של הצמיג בנקודות שונות וישנו את מיצוב הצמיג ביחס לכביש בהתאם, כדי להאריך את חייו. נוסף על כך יוכלו החיישנים לדווח למחשב הרכב על מצב הכביש וידעו להתאים את עצמם לדרך ואף יאפשרו לרכב לתקשר עם כלי רכב אחרים ולהתריע בפניהן על מפגעים בכביש, שלוליות, קרח ועוד.

לא רק הצמיג מתקדם אלא גם טכנולוגיית הייצור שלו. ה־ Eagle-360יודפס בהדפסת תלת ממד אישית ויוכל להיות מותאם בדיוק לתנאי הנסיעה. למשל, צמיג שיודפס בישראל יתאים יותר לתנאי החום השוררים בארץ לעומת צמיג שיודפס בקנדה אשר יתאים למזג האוויר הגשום והמושלג השורר באזורים אלו.

בשלב זה מדובר בעיקר ברעיון ובהדגמת יכולות ורעיונות של חברת גודייר בתערוכה, ולא במוצר שמתכונן להיכנס לייצור סדרתי בשנים הקרובות. עם זאת, מי שראה את סרטו של  Alex Proyas משנת 2004 "אני, רובוט" בכיכובו של ויל סמית', המתרחש בעולם דמיוני בשנת 2035, זוכר בוודאי כי כבר אז הוצגו מכוניות אוטונומיות הנעות באמצעות גלגלים כדוריים גדולים, ומי יודע אולי לא ידרשו לכך עוד 20 שנה.