טיים אאוט timeout

מוניות מעופפות

| מאת: עידו גנוט

במסגרת תערוכת CES 2016 הציגה החברה הסינית Ehang את החזון שלה: כלי טיס קומפקטי המסוגל לשאת אדם יחיד מנקודה לנקודה בטיסה ישירה

תמונות אילוסטרציה של ה־EHang 184 הנמצא כעת בשלבי פיתוח צילום: Ehang

בתערוכת CES 2016 שהתקיימה בינואר השנה בלאס וגאס, הציגה החברה הסינית Ehang את החזון שלה לתחום התחבורה האישית האוטונומית – כלי טיס קומפקטי המסוגל לשאת אדם יחיד מנקודה לנקודה בטיסה ישירה.

הרעיון החדשני אולי הוצג בעבר בסרטי מדע בדיוני, אבל פיתוח טכנולוגיה שתאפשר הטסה אוטונומית בטוחה, יעילה וכלכלית באמצעות כלי טיס אישיים קטנים, נראתה עד לאחרונה כחלום רחוק. המרחב האווירי שסביבנו, ובעיקר זה המצוי בתוך ובסביבת ערים גדולות עם בנייה צפופה לגובה, הוא עניין מורכב גם לטייסים אנושיים, ולכן פיתוח מערכת שתאפשר להתגבר על המורכבות הזאת ותעשה זאת באופן אוטונומי איננה עניין של מה בכך. בפני Ehang עומדים לא רק אתגרים בפיתוח הטכנולוגי אלא גם לא מעט ביורוקרטיה, שחלקה נועד להבטיח שהכלי האוטונומי יפעל בצורה בטוחה לא רק לעצמו ולנוסע אלא גם לסביבתו.

ה־EHang 184 הוא כלי טייס חשמלי בעל שמונה רוטורים ומנועים, גדול דיו לשאת נוסע יחיד לטווח של כ־16 ק"מ במהירות של עד כ־100 קמ"ש. הכלי ממריא אנכית כך שאיננו זקוק למסלול המראה ולכן הוא מתאים במיוחד לפעולה בסביבה צפופה. הנוסע יידרש לשתי פקודות בלבד -המראה ונחיתה – אשר יוזנו לטאבלט המשמש כקונסולת שליטה בכלי – והטיסה עצמה תתבצע באופן אוטונומי לחלוטין באמצעות הזנה של יעד הטיסה לתוכנת ניווט המשולבת בקונסולה ומזכירה בפעולתה תוכנת ניווט לרכב.

ה־EHang 184 קל במיוחד ועשוי חומרים מרוכבים ובהם סיבי פחמן ואפוקסי. משקלו הכולל 200 ק"ג והוא מסוגל לשאת נוסע יחד עם מטען אישי במשקל כולל של עד 100 ק"ג. זמן הטעינה של הכלי הניזון מסוללות חשמל הוא בין שעתיים לארבע שעות, ולאחר מכן הכלי מוכן לטיסה נוספת. הרוטורים של הכלי והזרועות המחזיקות אותם מסוגלים להתקפל ובכך לצמצם את רוחבו של הכלי במצב אחסון באופן שיאפשר שינוע שלו ברכב מסחרי.

פרטים רבים על ה־EHang 184 עדיין אינם ידועים, דוגמת המחיר המדויק (שינוע כנראה בין 200 ל־300 אלף דולר), אך חשוב מכך – זמינותו; בשלב זה הדבר עדיין אינו ידוע וזאת לא רק בשל המורכבות הטכנולוגיות שבפיתוח החדש אלא דווקא בשל נושא התקינה שטרם הוסדר ברחבי העולם.

מהלך יומרני פחות בתחום התעופה האישית אבל בעל פוטנציאל להפוך לזמין בזמן הקרוב נעשה לאחרונה על ידי חברת Uber המוכרת מתחום שירותי ההסעות החברתיות. החברה החלה בשיתוף פעולה ראשון מסוגו עם יצרנית התעופה האירופית אירבוס במטרה להיכנס לתחום המוניות המעופפות. שתי החברות הכריזו על מיזם משותף בהשקעה של כ־150 מיליון דולר כדי לבחון כיצד אפשר יהיה להפוך את שירות ההסעות המעופפות לזמין יותר.

שיתוף הפעולה אמור לאפשר בעתיד למשתמשי Uber להזמין מונית מעופפת באותה הקלות (אך ממש לא באותו המחיר), שבה הם מזמינים כיום מונית רגילה. אף שהחברות לא מסרו פרטים על התעריפים הצפויים או על אזורי הזמינות של השירות העתידי, הדגמה ראשונה ניתנה למשתתפים נבחרים במסגרת פסטיבל הקולנוע סאנדנס אשר זכו לטיסה ראשונה במסוק (מאויש) בלחיצת כפתור.

נראה כי בשנים הקרובות נוכל ליהנות מאפשרויות תחבורה אישיות חדשות ומהירות יותר שיאפשרו להתגבר על הפקקים ועומסי התחבורה במרכזי הערים, כל זאת בכפוף לשינויים רגולטוריים שיאפשרו הרחבה משמעותית של הטיסות מעל אזורים אלו.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV1 on: 5ee1741faad4725ea21d