טיים אאוט timeout

לכו להתאמן

| מאת: אוניברסיטת חיפה, אילן יבלברג

חוקרים מצאו כי אימוני כוח בחדר כושר גורמים לירידה בחומרתה של מחלת הכבד השומני

צילום: שאטרסטוק

אימוני כוח בחדר כושר גורמים לירידה בחומרתה של מחלת הכבד השומני, כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה בשיתוף המרכז הרפואי תל אביב ואוניברסיטת תל אביב. "לחולים הסובלים ממגבלות פיזיות או מוטיבציה נמוכה המונעת מהם לבצע פעילות גופנית אירובית, אימון התנגדות כוח יכול להוות אלטרנטיבה מוצלחת", אומרת ד"ר שירה זלבר־שגיא מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, שערכה את המחקר.

על פי מחקרים שנערכו בעבר, מחלת הכבד השומני מוגדרת כשיעור שומן הגבוה מ־5־10 אחוזים מנפח הכבד, היא פוגעת בכ־30 אחוז מהציבור ומוגדרת כמחלת הכבד הנפוצה ביותר בעולם המערבי. עודף משקל, השמנה בִּטנית, סוכרת, עודף שומנים בדם ובעיקר עודף טריגליצרידים מעלים את הסיכון לחלות במחלת הכבד השומני, העלולה להתפתח למצב דלקתי ולשחמת הכבד.

המחלה לרוב אינה תסמינית, אולם חולי כבד שומני מדווחים לעתים על תחושת עייפות וחיוניות נמוכה לעומת אנשים בריאים. לדברי ד"ר זלבר־שגיא, אף על פי שהחולים במחלה מבינים את היתרונות של פעילות גופנית, חסרה להם פעמים רבות מוטיבציה לבצע אותה, בעיקר כשמדובר בפעילות אירובית הנמשכת בדרך כלל זמן ניכר.

אימונים אירוביים

והנה, במחקר שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל אביב והמרכז הרפואי תל אביב, בהובלתם של ד"ר זלבר־שגיא, פרופ' אורן שיבולת ואסף בוך, החליטו החוקרים לבדוק את השפעת אימוני הכוח – שהם בדרך כלל קצרים וממוקדים יותר מאשר אימונים אירוביים – על הכבד השומני. במחקר השתתפו 82 נבדקים בגילים 20־65 שאובחנו באמצעות בדיקת אולטרה סאונד כסובלים מכבד שומני בששת החודשים האחרונים לפני תחילת המחקר. המשתתפים חולקו אקראית לקבוצת אימון התנגדות ולקבוצת ביקורת שנתבקשה לעשות תרגילי מתיחות בלבד. המשתתפים במחקר התבקשו שלא לשנות במהלך המחקר את הרגלי הפעילות הגופנית שלהם, להמשיך בהרגלי התזונה שלהם ולקחת את התרופות הרשומות להם. במהלך המחקר נערכו למשתתפים בדיקות משקל, לחץ דם, בדיקת דם לאנזימי כבד, שומנים בדם, סוכר ואינסולין. אימון ההתנגדות בחדר הכושר הוגדר על פי פרוטוקול אחיד עם התאמת העומס ליכולות המטופל, וכלל כמה סטים של תרגילי כוח שונים לזרועות, לחזה ולרגליים שנמשכו בסך הכל 40 דקות ובוצעו שלוש פעמים בשבוע.

בתום שלושת חודשי המחקר נמצא כי אימון ההתנגדות (אימון כוח) בחדר הכושר הביא לירידה  בחומרתה של תופעת הכבד השומני – לפי תכולת השומן בכבד כפי שנמצאה בבדיקת האולטרה סאונד הייחודית שבה נעשה שימוש במחקר המאפשרת כימות השומן הכבדי (בפיתוחה של ד"ר מוריאל ווב). "אימון הכוח לא נועד להוריד בצורה משמעותית את משקל הגוף, ואמנם בסך הכל נרשמה ירידה קלה מאוד במשקל. אולם נראה שלאימוני הכוח הייתה השפעה ספציפית על הירידה ברמות השומן בכבד, כפי שנמדד בבדיקת האולטרה סאונד", אמרה ד"ר זלבר־שגיא.

עוד עולה במחקר, כי האימון בחדר הכושר גרם לירידה משמעותית ברמות הכולסטרול בדם. לדברי החוקרת, על פי מחקרים שנערכו בעבר נראה כי אצל אדם הסובל מכבד שומני ומעמידות לאינסולין חלים שינויים לרעה ברמות השומנים בדם וקיימת  פגיעה במטבוליזם של הכולסטרול. "אנו משערים כי האימון הגופני מקטין את העמידות לאינסולין ולכן מוריד את הייצור של הכולסטרול בכבד ואת רמתו בדם", אמרה החוקרת. נוסף על כך, מחקר זה מדגים לראשונה כי אימון התנגדות הוביל לירידה של רמות פֶריטין בדם. פריטין הוא חלבון הנמצא בכבד ומשמש לאגירת ברזל; כאשר רמתו מוגברת הוא מהווה סמן לנזק כבדי הכולל דלקת ולכן ירידה ברמתו עשויה להעיד על שיפור במצב הכבד.

"שינוי אורחות חיים הוא הטיפול המוכח והיעיל ביותר בכבד שומני לא אלכוהולי. אנו יודעים כמה קשה לרדת במשקל ולהתמיד בדיאטה לשימור ירידת המשקל. לכן, חשוב למצוא דרכים נוספות שבהן נוכל לטפל בחולים לאורך זמן תוך שמירה על איכות חיים גבוהה. אימון גופני אנאירובי הוא אחת מהדרכים האלה", סיכמה ד"ר זלבר־שגיא.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 5ee1741faad4725ea21d