איירו לי גרדרובה

בעידן האינסטגרם כבר קשה לרגש את הפאשניסטה המתוחכמת, אך מעצבים רבים חוזרים לשורשים ומוצאים דווקא באיור, המדיום הוויזואלי הוותיק של עולם האופנה, מקור להשראה. קבלו את אלה שעושים נעים למכחול

שמלה מאויירת של אולימפיה לה טן
שמלה מאויירת של אולימפיה לה טן

עד למהפכת צילום האופנה של תחילת המאה ה־20 היה איור האופנה המדיום הפופלרי והכמעט בלעדי להעברת רעיונות אמנותיים של מעצבים וחברות. כמעט לכל חברה היה מאייר שהיה אחראי על יצירת איורים ברוח הקודים העיצוביים, ולעתים הפכו האיורים להשראה ליצירת הבגדים עצמם. חלק מהקסם שבתיעוד נעלם עם הפופלריות של הצילום, שנהיה, כמובן, מיידי יותר בעידן הדיגטלי, שבו היד על הפוטושופ והאינסטגרם קלה מאוד.

אם תיעוד אופנה באמצעות איור נחשב לז'אנר כמעט אוונגרדי בשנת 2014, הרי שמעצבי אופנה רבים שאוהבים את מגע המכחול בכף ידם אימצו את האיור מחדש בתהליך יצירת ההדפסים, שמאוירים בצורה מסורתית ומוטבעים על גבי הבגדים בשיטת ההדפסה הדיגטלית או בטכניקה המסורתית יותר של הדפסת משי דרך מסך דק ומחורר.

סוואש

שרה סוואש וטושיו ימאנקה נפגשו במחלקה ללימודי אופנה של סיינט מרטינס בתחילת שנות האלפיים, התאהבו והקימו את המותג הנושא את שם משפחתה של שרה, אחרי שזכו בתחרות האופנה היוקרתית של הייר בצרפת. ה־DNA של המותג שלהם התבסס מההתחלה על איורים ידניים שמשלבים נוסטלגיה של עיירת חוף אנגלית עם פנטזיה יפנית צבעונית והבלחות עקביות של המוזה האישית שלהם – קנדי – כלבתם של בני הזוג, ששבה כמוטיב חוזר באיורים. הם מתמחים בעיקר בצעיפי משי בפורמט הרמס קלאסי, לצד אופנה בצלליות קלות שבהן הפרינט נותן את הטון המרכזי. קולקציית בגדי הים שלהם מתוקה להפליא.

שמלה מאויירת של סוואש
שמלה מאויירת של סוואש

אילי קישימוטו

כמו הצמד שמאחורי סוואש, גם מארק אילי וואק קישימוטו נפגשו בסיינט מרטינס, הפכו לזוג והקימו מותג המבוסס על איורי יד. המותג נושא את שמם. הדפוסים ה מאוירים שלהם נראים לפעמים כמו פרינטים רפיטטיביים שיוצרו על ידי מחשב, אבל למעשה כולם מאוירים ביד על ידי וואק, שלאחר מכן יוצרת עם מארק את התבנית החוזרת שקובעת את מיקומם עם הבגדים. הלייבל שלהם עבר שלבים רבים. בתחילת שנות האלפיים היה הייפ גדול ואחר כך הגיעו קשיים כלכליים שמהם נחלצו המנהלים הקריאייטיבים של בית הדפוסים המפורסם של פריז – קשארל. כיום הם פועלים במסגרת עצמאית, מהסטודיו שלהם בדרום לונדון (שם כל הבגדים מודפסים במרתף בעבודת יד) וממשיכים בשיתופי פעולה מסחריים רבים, כמו זה שיצרו לאחרונה עם מותג הנעליים הבריטי קלארקס, נייק ואליסי.

אילי קישימוטו
אילי קישימוטו

פראדה

אף שלא כל הקולקציות של בית האופנה המוביל בעולם משלבות איורים או אפילו פרינטים, החברה האיטלקית נוטה לשלב דפוסים מאוירים בעבודת יד בחלק מקולקציות הקיץ שלה, וכשזה קורה היא סוחפת אחריה את התעשייה ואת הרשתות המהירות שממהרות להעתיק את התוצרים. דוגמא מעולה לכך אפשר למצוא בקולקציית הקיץ הנוכחית, שאחד האלמנטים הדומיננטים בה הוא דיוקני הפנים הנשיים שאיירה האמנית ג'ינה דטאלנטה, לצד איורי הפיות הפסיכדליים של ג'יימס ג'ין לעונת קיץ 2008.

פראדה
פראדה

טסומורי צ'יסאטו

שילוב של אסתטיקת מאגנה ומתיקות בוהמיינית הוא התמהיל המגדיר את עבודתה של המעצבת היפנית ואת האיורים הרבים שהיא משלבת בבגדיה המובססים על הסגנון הקומיקסי המופרע של ארץ מולדתה. צ'יסאטו עבדה בתחילת דרכה אצל איסי מייאקי, אך המשיכה ליצירת קו קומוניקטיבי וקליל בהרבה משל המאסטר שעודד אותה לצאת לדרכה העצמאית. האיורים הילדותיים משהו שלה לא רק מודפסים על גבי טקסטיל, אלא גם מגובים לעתים קרובות בעבודת יד של חריזה, רקמה ואפליקציות שונות שגורמות להם להיראות מלאי חיים ואינטנסיביים יותר.

טסומורי צ'יסאטו
טסומורי צ'יסאטו

בט' פוסטל

המעצבת הצעירה סיימה בשנה שעברה את מסלול התואר הראשון ללימודי אופנה וטקסטיל של סיינט מרטינס ועשתה את מה שכל מעצב ותיק חולם עליו כבר בתצוגת הגמר שלה: הציגה איורי דיוקנאות פנים כמה חודשים לפני שבפראדה הציגו את הגרסה שלהם. האיורים הידניים והמעט גסים שלה קיבלו את מרב תשומת הלב בתצוגה וגרמו לבעלי הבוטיק Machine A, הממוקם באזור הסוהו של לונדון, לפנות אליה בבקשה לייצר קולקציה מסחרית של חולצות טי ושמלות מאוירות, שנמכרה במלואה במהירות. בנוסף להישג המרשים, הקולקציה הזו זיכתה אותה במלגה מלאה ללימודי התואר השני במוסד, שאותם היא תסיים בשנה הבאה.

בט' פוסטל
בט' פוסטל

אולימפיה לה טן

אביה של אולימפיה לה טן הוא פייר לה טן, מגדולי המאיירים של צרפת. המעצבת הצעירה החלה להתנסות בשירובטים מורכבים מגיל צעיר. ההזדמנות להתמחות בבית האופנה של שאנל בגיל 18 הגדירה את כיוונה המקצועי ומשם היא המשיכה לשתף פעולה עם מעצבים שונים וגם ליצור אביזרים ופריטי לבוש בעבודת יד. קולקציית הפריצה שלה יצאה בשנת 2009 עם אוסף התיקים "You can't judge a book by it’s cover" שהתבסס על כריכות הספרים האהובים עליה, כמו לוליטה ומובי דיק. תיקי הקלאץ' שזכו לסיקור תקשורתי נרחב בשל הנראות יוצאת הדופן שלהם על השטיח האדום. הם ממשיכים לשמש כיום עמוד השדרה של העסק המצליח של לה טן, שבו גם קולקציות ביגוד שבהן על איורים מעולם האגדות והפנטזיה.

אולימפיה לה טן
אולימפיה לה טן