תתגברו: כל הדיווחים מ"פיטי אומו", יריד אופנת הגברים מהחשובים בעולם

ביקור ביריד אופנת הגברים "Pitti Oumo", שהתקיים בשבוע שעבר בפעם ה־88 בפירנצה, מגלה שהאיטלקים מתחילים לשחרר את העניבה

Dent de Man (צילום: GettyImages)
Dent de Man (צילום: GettyImages)

אחת לחצי שנה גודשים את רחובות פירנצה עשרות אלפי יצרנים, קניינים, עורכי אופנה, כתבים, צלמים ובלוגרים. הם מגיעים לכאן לכבוד פיטי אומו, יריד אופנת גברים שמציג מגמות בולטות לעונה הבאה (הפעם: קיץ 2016) ומתקיים מאז 1972. היריד הנוכחי, שנערך בשבוע שעבר בפעם ה־88, עמד בסימן צבעוניות וצבעים. במהלך ארבעה ימים הציגו 1,178 מותגים, מיותר מ־30 מדינות, את הדגמים, החומרים, הצבעים והגזרות שבהם יתמקדו במהלך העונה הקרבה. על רקע הסגידה האיטלקית ללבוש גנדרני, בלטו בו כמה מגמות המחזקות את תפיסת הנוחות והפרקטיות השולטת באופנה העולמית בשנים האחרונות.

העבודה היא חיינו

אחד המתחמים הוקדש לבגדי העבודה האהודים במיוחד על גברים צעירים שחזותם המטופחת מסגירה כי מלאכת כפיים אינה חלק משגרת יומם. בחלל בלטו וריאציות לסרבלי עבודה, בין היתר של המותגים Elevenparis ,Department5 ו־Nigel Cabourn עם סגירת רוכסן, חגורת בד נקשרת וגזרות רחבות, בגוונים בהירים כמו שמנת ולבן לצד ירוק חאקי וזית, כחול כהה ושחור. בגזרת הג'ינס ניכר חיזוק משמעותי של מגמת המכנסיים הרחבים, שרובם מסתיימים מעל לקרסול. ככלל, הג'ינסים, כמו הסרבלים, ממשיכים את מגמת האוברסייז והריחוק מהגוף שמאפיינים את מסלולי התצוגות בעונות האחרונות.

Ports 1961 (צילום: GettyImages)
Ports 1961 (צילום: GettyImages)

המרענן הלא רשמי

באזור שבו הוצגה האופנה האורבנית בלטה מגמת הדפסים צבעוניים ומופשטים, המדמים טפטופי צבע ומשיחות מכחול בצבעי סגול, כתום וצהוב על רקע לבן. בלט גם המעבר של גוני הניאון מהלבוש הספורטיבי למחויט, כמו מכנסי הכותנה של המותג YMC המשלבים בין גזרה קלאסית לצבע כתום ניאון. מגמה נוספת שממשיכה להתרחב בעונה הקרובה היא “המראה הבלתי מתאמץ", המורכב מנעליים שטוחות, לרוב סניקרס או כפכפים בעלי רצועה אחת, עם בגדים הנוטים לפרוץ את מוסכמות הלבוש האירופי הנוקשה והמעונב. רבים מהמבקרים ביריד החליפו את החולצות המכופתרות בטי שירטס מתחת לחליפות.

Constellation Africa (צילום: GettyImages)
Constellation Africa (צילום: GettyImages)

הפריט הבולט: וסט

יותר מכל, הפריט שמסתמן כדומיננטי בעתיד הקרוב הוא הווסט, שזכה לפרשנויות מעניינות עד קיצוניות. בעוד מותגי יוקרה התהדרו בווסטים מחומרים עדינים כמו כותנה דקה, פשתן או משי – בקרב יצרני בגדי העבודה בלטו וסטים מבדים עבים ובהירים עם כפתורים רבים. מותגים אוונגרדיים יותר, כמו Art Comes First , הציגו וסטים בעלי מראה סמי צבאי. היו גם ניסיונות מאתגרים במיוחד, כמו וסט הדומה לחליפת הצלה או וסט שחור שהורכב מכמה רצועות והזכיר אפוד קרב של לוחמי גרילה, שניהם של Avant Toi.

מוסקינו של ג'רמי סקוט (צילום: GettyImages)
מוסקינו של ג'רמי סקוט (צילום: GettyImages)

 

Dent de Man (צילום: GettyImages)
Dent de Man (צילום: GettyImages)

לסיכום: חוצפה בפיאצה

אולי סוד כוחה של האופנה האיטלקית הוא היכולת להציע נתיב תמרון בין מסורות וקודים שנטמעו במשך מאות שנים לתנאי השוק העכשווי, הכאוטי והמהיר. אותו שילוב של עבר־הווה־עתיד בלט לעין במיוחד ברגע השיא של היריד: תצוגת האופנה של מוסקינו בראשות ג'רמי סקוט, שהלביש את הדוגמנים בדגמים ססגוניים בהשראת נהגי מירוצים ומודעות פרסום. המעצב, הידוע בסגנונו הפרוע והבוטה, ערך את תצוגת האופנה בפלאצו קורסיני, מהארמונות הבארוקיים המפוארים בפירנצה. על פניו המפגש בין בארוק – המקרין פאר ואצילות – לבין הגסות של סקוט נראה צורם, אך מתוך הניגוד הזה צמחה הרמוניה, שלא רק משקפת באופן מדויק את רוח התקופה ההפכפכה, אלא משמנת את תדמיתה של תעשיית האופנה האיטלקית.