פתחו יומנים: אירועי האופנה שכדאי לחכות להם ב-2015

מהתצוגה המרגשת של גליאנו דרך תערוכת הרטרוספקטיבה למקווין ועד לבוש הסוואתי ואיט גירלז מבעבעות - שנת 2015 מסתמנת כאחת שכדאי לצפות לה, לפחות בזירת האופנה. הכינו את הקונפטי

אידי קמפבל. צילום: טים ווקר
אידי קמפבל. צילום: טים ווקר

תצוגת הקוטור הראשונה של גליאנו למרג'יאלה בינואר

חדשות האופנה הגדולות ביותר של סוף 2014 היו המינוי המפתיע של ג'ון גליאנו לתפקיד המנהל הקריאייטיבי החדש של בית מייזון מרטין מרג'יאלה. גליאנו פוטר מדיור בבושת פנים בתחילת 2011 אחרי שורה של התבטאויות אנטישמיות שתועדו במצלמת סמארטפון, ולמעט גיחה קטנה לסטודיו של אוסקר דה לה רנטה לשם עבודה על קולקציית חורף 2013 של המעצב המנוח הוא נעדר לחלוטין מעולם האופנה והתרכז בגמילה ובשיקום. ההתלהבות וההתרגשות האופפת את שובו ובפרט את תצוגת הקוטור הראשונה שיעלה לקו הארטיזני של המותג ב־13 בינואר מבהירה כי עולם האופנה חיכה לסלוח לגליאנו והתגעגע ליצירתיות הגאונית שלו.

ג'ון גליאנו
ג'ון גליאנו

עם זאת, השיבה לא בהכרח תהיה קלה: בתצוגה שתועלה בלונדון, בניגוד למסורת שבה הקו מוצג בשבוע הקוטור הפריזאי, יצופה מגליאנו לא רק לשחזר את המומנטום שליוו אירועים דומים בניצוחו בעבר אלא גם לעדן את התיאטרליות שלו ולהוסיף לה מידה של מסתורין, החומר המזוהה ביותר עם בית האופנה ששורשיו באוונגרד הבלגי. בין שיעמוד במשימה במלואה ובין שלא, מדובר בחגיגה.

[tmwdfpad]

הרטרוספקטיבה הראשונה באירופה לעבודתו של אלכסנדר מקווין ז"ל

בשנת 2011 הפכה Savage Beauty לאחת מעשר התערוכות הרווחיות ביותר בהיסטוריית מוזיאון המטרופוליטן הניו יורקי ולתערוכת האופנה המצליחה ביותר בכל הזמנים עם מספר שיא של יותר מ־650,000 מבקרים. מאז שנסגרו שערי תערוכת המחווה למעצב הבריטי ששם קץ לחייו במפתיע ב־2010, חיכו באנגליה להגעתה של התערוכה לעיר הולדתו ולזירת עבודתו של מקווין – לונדון. הציפייה הזו תסתיים במרץ הקרוב, כשמוזיאון ויקטוריה ואלברט יפתח את שערי תערוכת הדגל שלו ל־2015 הגרסה הבריטית ל"יופי פראי".

רוב השמלות ומערכות הלבוש שנעשו בעבודת היד המרהיבה והקסם הקודר שמשכו את מבקרי התערוכה הניו יורקית יהיו בה, אך אוצרי התערוכה ביקשו לשים דגש על השורשים הלונדוניים של מקווין. הדבר יתבטא באסופה של דגמים פחות מוכרים של המעצב מתחילת הקריירה שלו ואפילו מקולקציית הסיום של התואר השני בסיינט מרטינס בשנת '92 – אותה תצוגה שבה נוצרה החברות הגורלית בינו ובין איזבלה בלואו ז"ל שהזניקה את הקריירה שלו.

מתוך הרטרורספקטיבה של אלכסנדר מקווין
מתוך הרטרורספקטיבה של אלכסנדר מקווין

סוף מסלול

לאדוארד מדאם ובן קירשוף, המעצבים העומדים מאחורי המותג הנושא את חיבור שם משפחתם, לא הייתה מעולם בעיה לעשות רעש בעולם האופנה במינימום אמצעים. עם אנרגיית Pאנק וחיבה לתנועת הריוט גירלס התצוגות שלהן, שבהן הוצעדו דוגמניות ודוגמנים שלוהקו ברחוב וכל אמצעי מהסופרמרקט היה כשר לקישוט האירוע (כולל טמפונים שנטבלו בצבע מאכל אדום ושימשו כקישוטים או עגילי שנדליר), נועדו להעביר מסר ולייצר באזז. תקשורת האופנה הבינלאומית אוהבת אותם, הבלוגרית המשפיעה סוזי באבל היא מחסידותיהם הגדולות והשנה הם יצרו קולקציות שיתוף פעולה מצליחות לטופ שופ ולאמזון. ובכל זאת נקלעו מדאם וקירשוף לקשיים כלכליים שהביאו אותם לראשונה לבטל את תצוגת המסלול המיועדת שלהם לעונת סתיו 2015, שהייתה אמורה להיות המרכזית ביום הסגירה של שבוע האופנה של לונדון בפברואר.

בראיונות הספורים שהעניקו השניים לאחר ההחלטה הם סיפרו כי הם מוצאים את עצמם חסרי אונים מול הקצב המהיר של התעשייה והעלויות הגבוהות הכרוכות בניהול עסק ובפרט של הפקת התצוגות, למרות השימוש בכל אמצעי הגרילה האפשריים. הקשיים האלה הם לא בלעדיים רק למותג שלהם, אלא נחלתם של מעצבים רבים, קטנים כגדולים, והדיון במעגל האופנה המהיר מדי הם בטח לא חדשות גדולות ב־2015. אך כעת מסתמן שאם המרוץ הזה ימשיך יחלו להיעלם יותר ויותר מעצבים מלוח התצוגות, וייתכן שבעיקר יוצאי הדופן והמעניינים שבהם.

הדוגמניות העולות

2014 הייתה השנה של קארה דלווין, הדוגמנית הראשונה במילניום הנוכחי שהפכה לסנסציה סלבריטאית ויראלית מהסוג שלא ניתן לעצור. אם עד לשנה זו כל נערה שמתחילה בקריירת דוגמנות הייתה חולמת להפוך לקייט מוס, מעכשיו קארה היא המודל שהן ישאפו אליו, לא רק בהישגי המסלול או הקמפיינים שברשותה אלא גם באווירה ההיתולית שהיא מפזרת לכל עבר, שהפכה אותה לגיבורת אינסטגרם. מי שמסתמנת כתשובה האמריקנית היא היילי בולדווין הניו יורקית, נצר למשפחת השחקנים שהיא המקבילה של החוף המזרחי למשפחת בנאי. מלבד הייחוס המשפחתי, להיילי יש גם את אנרגיית המסיבה הלא נגמרת המתועדת היטב ברשתות חברתיות שונות שבהן היא צוברת מאות אלפי עוקבים ומראה מעט ניינטיזי של בייב בלונדינית אמריקנית.

מי שעוד צפויה לקפוץ קדימה השנה בעזרת קשר דם רלוונטי יותר לתחום היא אולימפיה קמפבל, אחותה הקטנה של הדוגמנית הבריטית האהודה אידי קמפבל. ליורשת יש מראה מרוחק יותר מזה של אחותה הבוגרת בעלת יופי הסיקסטיז עם נגיעת הגרנג' והשתיים מככבות כבר העונה בקמפיין החורף היפה שצילם טים ווקר לבית האופנה הפריזאי לנוון.

היילי בולדווין
היילי בולדווין

הטרנדים: טכנולוגיה לבישה ולבוש הסוואתי

באביב 2015 יגיעו לחנויות אפל שעוני ה־iwatch שעליהם הכריזה החברה בוועידה האחרונה שלה וקידמה את המוצר באופן אגרסיבי בחזית האופנתית, דבר שעורר השערות על כך ש־2015 תהיה השנה שבה טכנולוגיה לבישה תהפוך מגאדג'טים לגיקים לאופנה סוחפת של ממש. השעון של אפל הוא אמנם בעל הפרופיל התקשורתי הגבוה ביותר והצלחתו היא צפויה מראש, אך הוא בהחלט לא היחידי בזירה: טומי הילפיגר השיק קולקציה של ז'קטים ספורטיביים בעלי פאנלים סולריים המאפשרים טעינה של סמארטפון הנמצא בכיסם, ואינטל שיתפה פעולה עם צוות העיצוב של Opening Ceremony ליצירת MICA (ראשי תיבות של My Intelligent Communication Accessory) – צמיד סטייטמנט נאה הנחשב לאביזר הטכנולוגי הסקסי ביותר מאז המצאת האייפון ומשהו שנשים רבות ואנינות טעם היו שמחות לשדך לפרק ידן, גם בלי שהוא יקלוט הודעות SMS, אימיילים והתראות פייסבוק. לצד הקדמה הטכנולוגית האפשרית צפוי גל הנורמקור שהגדיר את 2014 לעלות הילוך ולהתפתח לכיוון של לבוש הסוואה אנטי אופנתי או אנטי ממסדי.

לא מדובר רק בלבוש של אופנה לא ממותגת או הפניית גב לאותה טכנולוגיה לבישה שעתידה לתפוס תאוצה – כבר בשנה שעברה החלו חברות כדוגמת CV DAZZLE להציע שירותי ייעוץ להסוואת הזהות האישית מאמצעי מעקב ביומטריים עלי ידי שינויים אסתטיים מינוריים עד רדיקליים. איפור, תסרוקות ותספורות מסתירות עיניים ושוברות סימטריה יתחזקו כחלק מאותה מגמה שנוצרת בשביל לא לבלוט בעיניו של "האח הגדול", אך כזו שבהחלט עשויה לבלוט מול עיניו של האדם הפשוט.