בשבחי האיטיות: סלואו פוד, סלואו ביר וסלואו פאשן

אורח החיים המודרני מעודד אותנו לחיות מהר, לדלג מיעד ליעד, לאכול בתנועה, לחפש את האושר הגשמי ואת הסיפוק הרגעי. אחת המגמות הבולטות של השנים האחרונות היא להאט את הקצב המהיר והמטורף ולחזור לעשות דברים לאט יותר, וכתוצאה מכך גם טוב יותר

שיבויה, יפן. צילום: שאטרסטוק
שיבויה, יפן. צילום: שאטרסטוק
19 בינואר 2017

תוכן ממומן עבור גולדסטאר

מגמת ההאטה הרווחת בשנים האחרון בולטת במיוחד בתחום האוכל, שבו פעילה זה כמה שנים תנועת סלואו פוד העולמית. שי שבח, בעלת חוות קיימא שבבארותיים (שהיא גם מסגרת חינוכית לנוער שלא במסגרות פורמליות) ומתאמת הרשת הצעירה של סלואו פוד ישראל, מספרת כי פעילות התנועה המקדשת אטיות במזון החלה באיטליה, מתוך כוונה להוציא את האיטלקים ממסעדות המזון המהיר ולהחזירם אל מסורות הבישול המקומיות.

"בסלואו פוד יש שלושה עקרונות מעצבים: Good, Fair, Clean – טוב, הוגן ונקי", היא מסבירה. "העיקרון החשוב ביותר הוא ההגינות – אוכל שיש בו מינימום פגיעה באנשים, בסביבה ובבעלי חיים בתהליכי הייצור. אם האוכל הוגן הוא טעים יותר, כי זה משביח את החוויה ואתה מלא הערכה למה שבדרך כלל קל לתפוס כמובן מאליו".

ההמשך של סלואו פוד הוא סלואו ליווינג (living) – תפיסת חיים שלמה שבבסיסה הכלל שיש לעצור ולחשוב, לשאול שאלות, להבין מה עומד מאחורי מה שנמצא לפניך, בין שזה ירק, ממתק או רהיט, ומתוך מודעות לבחור מה נכון לך".

לקריאה נוספת:

5 מתכונים בבישול איטי שינעימו לכם את החורף

בחנו את עצמכם: האם את מהירים מדי? 

10 דברים שסופ"ש חורפי בבית מאפשר לכם לעשות

איך תפיסת האטיות באה לידי ביטוי ביומיום שלך?

"אני לא מסוגלת לגעת בשוקולד שלא נעשה במסחר הוגן. אני יודעת מה הסיפור שמאחורי מטעי קקאו ואין לי יכולת לשים את הכסף שלי על שוקולד שמאחוריו נמצאים התעללות או יחס רע לאנשים שמייצרים אותו. גם לעולם החקלאות נכנסתי בשנים האחרונות. אחד הדברים הכי משמעותיים שקרו בעקבות כך היה המעבר שלי מאדם שמדבר את השיח האידיאולוגי לאחת שהיא חלק מהתהליך ומהשרשרת".

אני מניח שקשה יותר לעשות מאשר לדבר.

"הרבה יותר קשה להבין איך נוצר בזבוז מזון ברמת החקלאי, וכמה נדרש ממני ברמה החקלאית כדי לא להגיע לבזבוז הזה. מצד שני, כשאתה רואה ירק צומח בשדה חמישה חודשים יש לך הרבה יותר סבלנות אליו, אפילו ברמה של להשקיע יותר בבישול שלו. אני נותנת חזרה לירק. אחרי שראיתי את הכרשה הופכת מנבט קטן לירק יפה ומרשים במהלך כל החורף, עוד שעתיים עבודה על המנה שאני מכינה ממנה רק יעצימו את כל מה שעשיתי עד עכשיו".

בירה בבישול אטי

בימים אלו משיקה טמפו את גולדסטאר Slowbrew – בירה שעוברת תהליך בישול אטי וממושך. מרינה זלצר, טכנולוגית הבירה הראשית בטמפו, מסבירה כי הבירה נוצרה מתוך רצון למתוח את גבולות הבירה המוכרת, ולבחון את הטעמים שלה כאשר מרחיבים את ממד הזמן בתהליך הבישול שלה.

"לקחנו כמות גדולה יותר של לתת (שעורה שהחלה תהליך הנבטה) לעומת המתכון הרגיל של גולדסטאר, וכתוצאה מכך כל תהליך הבישול, מהתסיסה עד ההבשלה, אטי יותר", מסיברה זלצר. "התוצאה היא בירה עשירה יותר בטעמים ובאלכוהול: הבירה החדשה מכילה 10% אחוזי אלכוהול לעומת 4.9% בגולדסטאר המוכרת".

בעולם משייכים בירות שמיוצרות בתהליך אטי שכזה לבירות דאבל בוק. לפי זלצר, "העניין של ההבשלה, הלאגרינג (lagering) הארוך, הוא משהו היסטורי. בעבר נשמרו בירות במרתפים מקוררים למשך שבועות וחודשים, ולשם מתחברת הבירה החדשה שלנו. במהלך הייצור אנחנו מקפידים על זמן בישול אטי יותר, שבו הטמפרטורה עולה בהדרגה כדי למקסם את כמות האנזימים הטבעיים בלתת. האנזימים ממצים כמה שיותר מהדגן, וכך מופקים מחומר הגלם כמות גדולה יותר של אלכוהול וטעמים שונים ומגוונים".

אופנה אטית

מה שהתחיל בעולם האוכל והאלכוהול ממשיך לעולמות אחרים. נתלי יצחקוב – טרנדולוגית (חוזת טרנדים ומגמות) בתחום העיצוב והלייפסטייל ובעלת חברת The visionary – מסבירה שבדיוק כמו בתחום המזון כך בתחום האופנה: תנאי ייצור לא הולמים ואיכות המוצר הסופי מתחילים לשחק תפקיד.

"זו לא תנועה שבאה מכיוון של טרנדים, שזה נושא נפוץ ומתחלף במהירות בעולם האופנה", היא מסבירה, "אלא שואפת לומר מתוך כוונה לשנות תפיסה: 'בואו נעריך את איכות המוצר', נחשוב על קיימות, על ייצור מקומי, חומרים טבעיים ומקומיים, גזרות בסיסיות יותר ועוד".

עולם האופנה לא חי מקולקציה לקולקציה? נראה שזה בדיוק הפוך ממה שכרגע הצגת.

"זה נכון. זו תפיסה שעומדת בניגוד להרבה מהעקרונות הבסיסיים של עולם האופנה עתיר התצוגות והטרנדים. פעם השימוש בבגד היה סימבולי – מה שלבשת היה הזהות שלך, של המסורת ממנה אתה מגיע או של השבט. היום הוא הפך להיות כמו קונדום – משתמשים וזורקים. במובן מסוים האופנה האטית היא תגובת נגד למה שנקרא Direct Fashion, האפשרות להזמין באופן מיידי דרך האינסטגרם בגד שאת רואה עכשיו בתצוגה בפיד שלך".

יש לך תחזית לעתיד בעולם האופנה?

"האופנה תהיה אקולוגית יותר. מפעלי טקסטיל הם מהמפעלים המזהמים בעולם לכל אורך הייצור, ותנאי ההעסקה ממש לא מטיבים עם העובדים. הנושא של אופנה אטית נמצא בתודעה, אבל אני מאמינה שייקחו עוד כמה שנים טובות עד שיחלחל לגמרי. רשת H&M למשל כבר החלה ליישם כמה מעקרונות התפיסה בסניפיה".

עולמות האוכל, האלכוהול, האופנה ואפילו העיצוב והלייפסטייל קוראים כולם להאט את הקצב – מגמה מרעננת ומבורכת בעולם האינסטנט. מעבר למודעות לפעולות האדם ולסביבה, כנראה זו לא קלישאה לומר שדברים שקורים לאט שווים יותר.