חתירה בלתי נלאית: אימון הכושר החדש שמטריף את המתאמנים

במזג האוויר הקשוח הזה נהיה לנו חם רק מלחשוב על ללכת להזיע בחדר כושר, אז החלפנו את המשקולות במשוטים וזרמנו לירקון. לשפכים שלום

ככה אימון חתירה נראה. אליפות הארץ 2014. צילום: רביד אברהמי
ככה אימון חתירה נראה. אליפות הארץ 2014. צילום: רביד אברהמי
9 ביולי 2017

 

אף שמעולם לא יצא לי לחתור, החתירה הייתה תמיד חלק מרכזי בחיי. בילדותי אבא שלי היה מוכן לקום מדי יום בשש בבוקר בשביל לחתור, אבל משום שלא הייתי זכרית מספיק – השרביט, או ליתר דיוק המשוט, עבר אל אחי החורג הצעיר ממני בשנה. למעשה אפשר לומר שהשורש ח־ת־ר על הטיותיו היה חזק מאוד בלינגו המשפחתי – מה שמסביר את ההתרגשות שחשתי כשנשלחתי לאימון חתירה בירקון. נכון, אין כאן קבוצות חתירה מפונפנות ואנחנו ממש לא סטודנטים בקיימברידג' או בהרווארד, אבל בהחלט יש כאן קיץ קטלני. משמע, תקופה שבה מזיעים רק מהמחשבה על להזיע שלא לצורך.

אימון חתירה בירקון. צילום: רמי גיל
אימון חתירה בירקון. צילום: רמי גיל

ענף החתירה נולד במאה ה־19 במוסדות להשכלה גבוהה מעבר לים, ומשם התפשט עמוק יותר ברחבי אירופה ובצפון אמריקה (זוכרים את התאומים וינקלווס מהסרט "הרשת החברתית"?). בשלב מאוחר יותר הוא שייט כל הדרך ללבנט ובשנות ה־30 של המאה ה־20 התיישב על גדות הירקון עם העלייה הגרמנית.

"איך לעזאזל חותרים בדבר הזה?!", תהיתי בקול בעת שעליתי לסירת היחיד הספרטנית – ברירה המחדל שעומדת בפניו של כל חותר מתחיל. בשלב מתקדם יותר אפשר לשוט בסירה זוגית או להצטרף לסירה קבוצתית של עד שמונה אנשים, ובתום שמונה מפגשים כבר אפשר לשייט חופשי ללא הדרכה צמודה. האימון שנמשך כשעה מתחיל בהדרכה מפורטת הכוללת הדמיה והסברים על אודות כוונון הסירה.

אימון חתירה בירקון. צילום: רמי גיל
אימון חתירה בירקון. צילום: רמי גיל

אימון החתירה נחשב לענף ספורט ייחודי מכיוון שהוא מפעיל כ־90 אחוז משרירי הגוף, כך נאמר לי בתחילת האימון. להלן תוכנית החלוקה: כ־60 אחוז מהכוח מגיע מפלג הגוף התחתון (מהקרסוליים, השוקיים, הירכיים ורצפת האגן), כ־20 אחוז משרירי הבטן ובסך הכל כ־20 אחוז מהזרועות והכתפיים. תנועת החתירה היא חזרתית ופועלת על מנגנון של דחיפה – מה שמחייב את שרירי הליבה לעבוד לאורך כל האימון, אחרת קשה להשיג שיווי משקל ויציבות. אחרי הכל שייט זה כיף, אבל השיט שזורם במימי הירקון – פחות. כששאלתי את המאמן שלי בנושא, זכיתי להתעלמות מחשידה. "האם אחטוף מחלת עור חשוכת מרפא במידה וזרזיף מים ישפריץ עליי?", התעקשתי. לבסוף נעניתי כי קיים מד מיוחד למדידת מצב המים ואם הם ראויים לחתירה.

ובחזרה למשוטים: בתחילה הקומבינציה הרפטטיבית הייתה מעצבנת למדי. כמה אפשר להזיז את הידיים ולדחוף את הרגליים ב"הרמוניה מושלמת"? עם זאת, ברגע שהגוף שלי הואיל להסתנכרן עם עצמו, גיליתי שמדובר בעונג צרוף – הרוח מלטפת, השמש משזפת והרעש של פכפוך המים הכי מכניס לזן. זה אימון זה? יותר שיט תענוגות, והיי, אבא, תראה! אני לא אכזבה למרות הכל!

אימון חתירה בירקון. צילום: רמי גיל
אימון חתירה בירקון. צילום: רמי גיל

אמנם הורדתי את מפלס הגיל משמעותית באותו יום שבו הייתי מוקפת במתאמנים בני 11, אך לדברי המקום האימון מותאים לכל גיל. אם כל העסק עדיין לא נשמע לכם מספיק מאתגר, נסו לתפוס אחרי זה מונית שירות חזרה הביתה. זה כבר יעשה את העבודה.


מרכז חתירה דניאל, 450 ש"ח למנוי חודשי, שדרות רוקח 2 תל אביב, 6990484־03