בכל הכוח: כך מרגיש שבוע של אימון קרוספיט אינטנסיבי

מה קורה כשבמשך שבוע מתאמנים כמו חייל במארינס? המתאמנת נשלחה לשבוע אינטנסיבי של אימוני קרוספיט והוכיחה שיש נשים שאוהבות טבעות מסוג אחר

אימון קרוספיט. צילום: איליה מלניקוב
אימון קרוספיט. צילום: איליה מלניקוב
10 בדצמבר 2014

בזמן כתיבת שורות אלה אני לועסת את הארוחה החמישית שלי להיום, וככל הנראה לא האחרונה בהתחשב בכך שטרם שקעה החמה. על השולחן מונח בקבוק שוקו ריק, ובדרך אלי שליח של הרבלייף עם אבקת חלבון, כי מישהי צריכה לדאוג לארוחת הבוקר העתידית שלה. וביצים, אני רוצה ביצים, למרות שאלוהים עדה לכך שאני מפחיתה משמעותית בתקווה להפוך לטבעונית. אך כרגע אני צריכה לתחזק את המפלצת. זו שבמשך שבוע ימים התמסרה להרמת משקולות, התנדנדות על טבעות, היתלות ממתח, קפיצות על ארגזים והפיכת צמיגים במסגרת אימוני קרוספיט – שיטה שגורמת לך לבקש כדור, ולקבל במקום כדור כוח במשקל עשרה קילוגרמים שאותו את נדרשת לזרוק על הקיר ולתפוס תוך כדי מכרע. קייטנה סטייל דעא"ש, אם תרצו.

לשם הגילוי הנאות אספר שאת השיטה אני מכירה מקרוב: מאז הגיעה בשורת הקרוספיט לעיר לפני כשלוש שנים יצא לי להתאמן לא מעט במועדון "White City" הממוקם בשכונת מונטיפיורי, שמדי ערב מתעוררת עת חבורה של ויקינגים רצים בה עם שקי חול על הכתפיים. אך האימון הזה, שהוציא את הזיעה מחוץ לכותלי חדר הכושר והוכיח שבשביל להפוך לאתלט מספיק אימון קצר בעצימות גבוהה ולא שריצה אינסופית מול המראה במכון, הוא לא משהו שהאדם הנורמטיבי עושה מדי יום. כבת אדם פחות נורמטיבית, החלטתי לתרום את שריריי לעיתונות המודפסת על מנת לבחון את השפעות השיטה הכי אינטנסיבית בשוק האימונים כשהיא מבוצעת באופן יומיומי וללא רחם.

ואכן, השורש ר.ח.ם לא קיים בקרוספיט, כצפוי משיטה שיועדה בכלל ליחידות העילית של צבא ארה"ב ואומצה בחום על ידי יחידות צבאיות ומשטרתיות ברחבי העולם. מדובר באימון פונקציונלי שבו מניעים את הגוף תוך עבודה על קבוצות שרירים רבות ככל האפשר, בתרגילים בעצימות גבוהה שמדגדגים את על השרירים והעצבים ועובדים על כל מרכיבי הכושר הגופני, ביניהם כוח, כוח מתפרץ, סיבולת לב ריאה, מהירות ושיווי משקל. בארץ יש כבר 33 מועדוני קרוספיט, מתוכם ארבעה בתל אביב. רובם נמצאים בחללים גדולים מתחת לאדמה שנראים כמו מרתפי עינויים או לכל הפחות מחסנים משודרגים, כיאה לוייב האנדרדוגי שמביאה עמה השיטה. ריח של זיעה מהולה באבקת מגנזיום (שמונעת מעור הידיים להישאר על המתח) מנצח על החלל, וכשהוא נעים לכם כמו שפריץ של שאנל 5 – אתם יודעים שאתם מכורים.

כל אחת ותחביביה. קרוספיט (צילום: איליה מלניקוב)
כל אחת ותחביביה. קרוספיט (צילום: איליה מלניקוב)

האימונים, שמשתנים מדי יום, מתבצעים במסגרת קבוצתית, שכן האקס פקטור שמביאה עמה השיטה הוא הקהילתיות. אחרי הכל, הגיוני שקבוצת אנשים שרואים בספורט דרך חיים ולא רק דרך להיראות טוב בבגד ים (ואלוהים, הם נראים טוב בבגד ים) יהנו בחברת בני מינם במפגש שהוא כמו אורגיה: כולם מזיעים, לכולם נתפס התחת ומישהו בסוף מקיא.

במשך השבוע הרגשתי כמו גרסת הפאוור ריינג'ר של עצמי. אמנם התהלכתי בצליעה קלה ועם צורך עז בפחמימות, אך גם עם הידיעה שאיש לא יכול עלי. לא עוד "אישה חזקה ועצמאית" כסיסמא ריקה מתוכן, אלא הצהרה שמאחוריה הבנה עמוקה ליכולות האדירות של הגוף (כן, גם הגוף הנשי, שאותו נוטים לנשל מעוצמתו הפיזית). סחיבת שישיות מים במעלה ארבע קומות? בקטנה; הרמת ארגז שבו 17 ק"ג של חול חתולים? בכיף; הליכה זקופה במשרד עם טי שירט שעליה הכיתוב Fitness Whore? ברור, זו אני. לו רק היה מממן לי העיתון מסאז', הייתי גם מצליחה להוריד אותה.

Crossfit White City, גרשון ש"ץ 6 תל אביב. 320-360 ש"ח למנוי

הרהורי הבטטה – הסיבות להתחיל או לוותר מראש

יתרונות:

  • האימון קצר, כשחלקו המרכזי (בין החימום והשחרור) אורך כ-20 דקות, לעיתים אף פחות, מה שהופך אותו לאידיאלי לאנשים עסוקים ועמוסים.
  • מאוד מהר רואים תוצאות. צמצום היקפים, עלייה במסת שריר וירידה באחוזי שומן מוכיחים שעבודה קשה משתלמת, והמחמאות לא מאחרות להגיע.
  • רמת החתיכות בשיעור היא על גבול הלא חוקית, ובתוספת בגדים שמיועדים לקרוספיט (לנשים – מכנסון קצר, גרביים עד הברך וגוזיות דקיקות; גברים יכולים להתספק במכנסיים בלבד) אתם מקבלים אווירה נוטפת סקס אפיל. נשואים ונשואות יכולים לשטוף את העיניים, רווקים ורווקות יכולים להרים לא רק משקולות, אלא גם אחד את השנייה. שני אימונים במכה!
  • האימון מתאים לכולם ולכולן. מבני נוער ועד מבוגרים כולל נשים בהיריון, עם שינויים קלים במשקל ובמספר החזרות.

חסרונות:

  • מועדוני הקרוספיט אינם בדיוק מקום שבו ניתן לאכול מהרצפה. האבק, הריח והאווירה הכללית לא מתאימים לאסטניסטים.
  • אל תצפו לאווירת הדאווין של מכוני הכושר. האווירה אמנם מיוזעת וסקסית, אבל אין דבר כזה שיחות סרק ליד הקולר. בינינו, לאף אחד לא נשאר אוויר לשיחות.
  • הזיעה המוגברת לא תאפשר לכן לשמור על הפן. תעברו להחלקה יפנית או משהו.
  • אימון לא מבוקר ונטול טכניקה עלול להוביל לפציעות ספורט.
  • האימון מגביר את תחושת הרעב. זה הזמן להזכיר שכמובן שטרם נמצאה הנוסחה שעמה הופכים לדוגמנית של ויקטוריה סיקרט באמצעות תקיעת לאפות.