הכירו את חללי העבודה החדשים לאנשי העיצוב, האופנה והתוכן

הכירו את וורקשופ ודאם דיזיין, שני חללי עבודה חדשים שנתפרו למידותיהם של מעצבי אופנה, מעצבים תעשייתיים, אדריכלים ואנשי תוכן

דאם דיזיין. צילום סיגל סבן.
דאם דיזיין. צילום סיגל סבן.
23 באפריל 2017

לא רק הייטקיסטים לא אוהבים לעבוד מהבית. גם יוצרים לא נהנים להירקב על הכורסה עם הלפטופ, לטפס על הקירות בטרנינג קרוע, לקבל מבטים נוקבים מהחתול ולהיעלב מתכולת המקרר. לאט אבל בטוח, הולכים וקמים בתל אביב שלל חללי עבודה בוטיקיים שמנסים לתת קונטרה לחללים התעשייתיים שמרשתים את העיר.

הראשון שהתמקד במעמד היצירתי וצרכיו, בדגש על אדריכלים, היה ש'7 ברחוב שוקן שנפתח בשלהי 2016. לא הרחק משם נחנך לפני חודשים אחדים "קיבוץ גלויות" – מרכז יצירה ובית מלאכה למעצבים עצמאיים, וכעת מצטרפים לנוף המקומי שני חללי עבודה נוספים הקורצים לאנשי הקריאייטיב.

וורקשופ. צילום: אימג׳ בנק
וורקשופ. צילום: אימג׳ בנק

החלל דאם דיזיין נמצא בלב העיר – בחצר הפנימית של מתחם מזא"ה 9, בועה שקטה ואירופית למראה במרחק צעד תימני מאלנבי. על המיזם אחראיות עדי מור ודנה ארנון, 33, חברות ילדות מרמת השרון ("אנחנו יחד מהגן") – אחת אדריכלית בוגרת אוניברסיטת תל אביב ואחת מעצבת גרפית בוגרת בצלאל – שהחליטו לשרטט שם את המציאות שמתאימה להן במקום להתאים את עצמן למציאות הקיימת.

שוטף פלוס: פרויקט "מחזיקים מעמד" במיוחד לפרילנסרים

השתיים דגרו על הבייבי הזה במשך שנתיים וגיבשו קונספט של סטודיו רב תחומי, שבו מעצבים מתחומים שונים משלימים זה את זה מקצועית. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא מודל ארוחת הצהריים שהתהווה במקום: כל אחד מביא את הירקות שיש לו בבית ומכינים סלט אחד גדול ועשיר, במקום להישאר רק עם מלפפון ביד.

"מעצבים נסגרים הרבה פעמים בין ארבעה קירות של התחום שלהם, שלפעמים הם גם קירות פיזיים. הבנו שכדי להתקדם מקצועית אנחנו צריכות תשתית קהילתית. מה שיש לעיר להציע כרגע מותאם לצרכים של אנשי היי־טק. גם מבחינת העיצוב, שהוא מוגזם ועמוס ומסיח את הדעת כי הוא כביכול אמור לשדר יצירתיות", אומרת מור. "בתור אדריכלית, היה לי חשוב שנעבוד באופן ספייס ולא בקיוביקלס מבודדים, למשל. נוסף על כך, קהילה הולכת לאיבוד ככל שהיא גדלה. בתוך קומה של 100 איש, המעצבים ייבלעו וכנראה לא יחלקו סלט".

וורקשופ. צילום: אימג׳ בנק
וורקשופ. צילום: אימג׳ בנק

החלל מסוגנן, צנוע ואינטימי – בטון חשוף, צנרת גלויה, רהיטי עץ בקווים נקיים וצמחייה חיה מייצרים תחושה של מקום שנמצא בתהליך עבודה, כמו אלה המצויים בו, ומעניק תחושה של מתחם דינמי ולא של משרד מוגמר. העבודה נעשית, כאמור, באופן ספייס שבו פזורים 16 שולחנות עץ נאים עם תאי אחסון. במקום יש חדר ישיבות קטן שיושבי השולחנות יכולים לשריין לעצמם דרך גוגל קלנדר ללא הגבלה, כמו גם מטבח מצויד ופינת אוכל נעימה.

השתיים מסתייגות ממילים כמו מינויים ומסלולים, ומבהירות שהן מעוניינות למצוא לאנשים פתרונות שיתאימו להם. ובכל זאת, קיימים שני מודלים עיקריים של שכירות: האחד כולל עמדה לשלושה ימי עבודה בשבוע בתעריף שמתחיל ב־650 ש"ח, והשני מציע שולחן קבוע ב־1,600 ש"ח לכל הפחות. "אנחנו מחפשות שותפים לדרך, שיהפכו להיות חלק מהמקום, לא סתם שוכרים", מוסיפה ארנון, "זה לא ששתינו סבלנו מהעבודה מהבית, אבל סוג הלקוחות, גודל הפרויקטים וגם איך שאתה נתפס מול אנשים הצריכו מעבר לחלל עבודה. הבנו שגם אם נפתח משרד רק לשתינו, זה לא מספיק. צריך להתערבב עם עוד חומרים". כרגע הן מתערבבות עם צמד אדריכליות, איש תוכן, מעצבת תעשייתית, הבלוג תל אביביאן וגם סטארטאפ אחד מתחום הצילום. למישהו יש גמבה במקרה?

דאם דיזיין, שטראוס 3 תל אביב, לפרטים: damndesign.co

***

החלל השני, שצפוי להיפתח בסוף החודש ועונה לשם וורקשופ, משתרע על פני לא פחות מ־ 700 מ"ר ומכוון מטרה לקהילת המעצבים המקומית, כולל מעצבי אופנה שלהם צרכים ייחודיים, ולאחד את חבריה במטרה לחסוך בעלויות. מאחורי וורקשופ עומדים שלושה יזמי נדל"ן – אורי סגל (29), עפר זהבי (45) ועמית דוידוב (30) – שהבינו שמילת הבאזז של העת האחרונה היא "קהילה".

השלושה זיהו לדבריהם את הצורך במתחם ייעודי למעצבים מאסכולות שונות, והתמקמו בסביבה הטבעית של מעצבי העיר: הדרום הזול. "הבחירה בפלורנטין נבעה בעיקר מזיהוי מוקד המעצבים החיים ופועלים בשכונה ומהערך המוסף הטמון בקרבה לבעלי מלאכה ומקצוע", מסביר דוידוב. "הרעיון הוא לייצר קהילת מעצבים ויוצרים אשר מעבר להגעתם ליום עבודה, יוכלו לשתף פעולה ביניהם בפרויקטים שונים".

דאם דיזיין. צילום סיגל סבן.
דאם דיזיין. צילום סיגל סבן.

על התכנון הופקד האדריכל ערן שמש מבראהמה. המיזם חולש על הבניין כולו, על שלוש קומותיו והגג הפתוח, שבו מתוכננים להתקיים ירידי מכירות ואירועי השקה שבהם יציגו המעצבים את מרכולתם. למעצבים מוצעות עמדות עבודה מגוונות – החל משולחנות באזורי עבודה פתוחים או סגורים ועד לחדרים פרטיים. כמו כן יעמדו לרשותם חדרי ישיבות וסדנאות מצוידות בתיאום מראש: סטודיו לאופנה עם מכונות תפירה תעשייתיות, מכונות אוברלוק ושולחן גזירה, סטודיו לצורפות עם שולחן שיבוץ מאובזר וסטודיו לצילום שמאפשר לצלמים להגיע רק עם מצלמה ביד.

כגיבוי ללפטופים האישיים, מרחב העבודה המשותף כולל מחשבים מעודכנים בכל תוכנות העיצוב והעריכה הרלוונטיות, לשימוש חופשי. מעבר לתשתית הפיזית, מייסדי המיזם מגבשים בימים אלה צוות מנטורים בעלי שם, שיכלול בין השאר גם יועצים עסקיים. המחירים צפויים לנוע בין 150 ש"ח+מע"מ ליום, דרך 800 ש"ח לחודש ועד שכירת משרד עבור חמישה עובדים, שעשויה לטפס לאלפי שקלים.

דאם דיזיין. צילום סיגל סבן.
דאם דיזיין. צילום סיגל סבן.

וורקשופ, משה מאור 3 תל אביב, לפרטים:w-shop.co.il