יש עם מה לעבוד: 14 חומרי הגלם הנכונים של הרגע

יש בחוץ כמה המבורגרים ומרקי ראמן שעוד לא הספקתם לטעום, אבל למה שלא תעצרו רגע כדי לבשל עם חומרי הגלם המעניינים, הטעימים והפוטוגניים ביותר של התקופה? הכירו את חומרי הגלם הנכונים, נכון לעכשיו, אבל ממש עכשיו

תבלנו את חייכם. תבלינים. צילום: איליה מלניקוב
תבלנו את חייכם. תבלינים. צילום: איליה מלניקוב
22 בפברואר 2017

גם חומרי הגלם שעובדים איתם במטבחי העיר (והעולם כמובן) מושפעים מצו האופנה. חלקם נישאים לצלחת שלנו על גבי גל גדול יותר (מטבחים אסייתיים, טבעונות, פליאו), חלקם מזוהים עם שפים מסוימים וחלקם פשוט מקבלים את 15 דקות התהילה שלהם שאולי ייראו מגוחכות ממרחק השנים. היי, זוכרים שהסלק היה בכל מקום לפני עשור? אלה חומרי הגלם של הרגע, מוזמנים להכניס אותם גם למטבח הביתי.

אבוקדו

הכוכב הכי גדול בקולינריה העולמית השנה. מטוסט האבוקדו שהוא כבר קלישאת אינסטגרם ממוחזרת (אבל עדיין טעימה, לעזאזל) עד מסעדת האבוקדו שנפתחה בהולנד והווריאציות לפרי האהוב והוורסטילי במיטב מסעדות העיר: קרם, סביצ'ה או על הגריל.

אבוקדו. צילום: Shutterstock
אבוקדו. צילום: Shutterstock

יוגורט

לא מדובר ביוגורטיות המאוסות שחשבו שזה לגיטימי להחליף לנו את הגלידה בקיץ, אלא על יוגורט כחומר גלם שלאו דווקא מגיע מפרה: יוגורט עזים, כבשים, סויה או חלב קוקוס. כל מה שלבן, חמצמץ ופרוביוטי.

קמח טף

קמח הטף, וחבריו קמח העדשים והמש השחור, הם מקרה מבחן מעניין לאיך טרנדים קובעים מה נרצה לאכול: מצד אחד הם היו חומרי גלם שוליים כמעט לגמרי עד לא מזמן, אבל ההתחזקות של המטבח ההודי, הטבעוני, נטול הגלוטן והאתיופי דאגו להפוך אותם למרכזיים יותר גם בבישול הביתי.

קמח טף. צילום: איליה מלניקוב
קמח טף. צילום: איליה מלניקוב

ספירולינה

עם ההבנה שאצות הן מרכיב סופר מגוון ולגיטימי בצלחת – וההייפ המוגזם ממילא שמקבלים סופר פודס – די ברור שהספירולינה תשתלב, בצורה אלגנטית יותר או פחות, לא רק באוכל אלא גם בקוקטיילים ובשייקים.

ספירולינה. צילום: איליה מלניקוב
ספירולינה. צילום: איליה מלניקוב

מאצ'ה

יחד עם האבוקדו והחוק נגד איסור ההפללה, מדובר בשנת הירוק בתל אביב: אבקת התה הירוק שכבשה את היקום עשתה סוף סוף עלייה וכבר עכשיו קשה להתחמק ממנה. יימאס לכם ממנה בהמשך אז כדאי לזכור כבר עכשיו – זהו אחד מחומרי הגלם הוורסטיליים ביותר. אומרים שאפילו אפשר להכין ממנה תה!

מאצ'ה. צילום: איליה מלניקוב
מאצ'ה. צילום: איליה מלניקוב

חובזה

העלייה של המטבח הערבי החדש הביאה איתה חומרי גלם שהיו ממש מתחת לאף של רוב הציבור היהודי וזכו להתעלמות לא ברורה, בטח בזמנים של קושי כלכלי. לדוגמה, החובזה שצומחת בכל שטח פתוח (כן, גם בגינות בעיר). מוזמנים להזמין אותה ב־9 ש"ח ל־200 גר' או פשוט לצאת לקטוף.

חוביזה. צילום: איליה מלניקוב
חוביזה. צילום: איליה מלניקוב

בזיל תאלינדי

תל אביב רוצה אסייתי אבל יש חומרי גלם שלא ניתן לייבא או לגדל טריים באזורנו, למשל קפיר ליים או גלנגל. מה עושים? מתמקדים במה שיש. בזיל תאילנדי למשל, יכול לגדול פה בכל פינה, ויש משהו כמו 40 סוגי בזיליקום לחקור.

בזיל תאילנדי. צילום: איליה מלניקוב
בזיל תאילנדי. צילום: איליה מלניקוב

ארטישוק

ההתעסקות איתו מעצבנת ודורשת מיומנות, אז מזל שבעונה הקצרה שלו, שהיא ממש עכשיו, המוני מסעדות מציעות מנות על בסיס ארטישוק טרי. הבשורה המשמחת באמת היא שלשם שינוי לא מדובר רק בפסטה או פיצה אלא (בחלק מהמקרים) במתכונים שנותנים לארטישוק את הבמה לבדו.

ארטישוק. צילום: איליה מלניקוב
ארטישוק. צילום: איליה מלניקוב

כרובית

נכון, נכון, גילינו את הכרובית הרבה לפני שבצרפת למדו לבטא "מזנון", אז הנה הזדמנות לתפוס קצת תחת על חשבון הגויים שרק עכשיו מגלים את השימושים השונים של הירק הזה: מקוסקוס כרובית מגורר, דרך מרק ועד כרובית צלויה.

כרובית אלמוגים. צילום: איליה מלניקוב
כרובית אלמוגים. צילום: איליה מלניקוב

תמנון

ההוכחה הניצחת לדומיננטיות של הרשתות החברתיות: לא זול כמו קלמרי, דורש הכנה יותר מורכבת אבל מצטלם נהדר וגם טעים ובשרני ומתאים מאוד לרוב חומרי הגלם המקומיים.

תמנון. איליה מלניקוב
תמנון. איליה מלניקוב

קארי

מכל הסוגים: מהודיות כגון קפטן קארי של רושפלד, דרך תאילנדיות בכל פינה ועד מסעדות שעושות שימוש בעלי קארי טריים (האנוי, למשל). מנות הקארי, שזוכות לפרשנות שונה בכל מדינה, הן בול מה שאתם צריכים בחורף.

קארי. צילום: איליה מלניקוב
קארי. צילום: איליה מלניקוב

בשר אדום

לא רק כמנה עיקרית משעממת ויציבה. אופנת הפליאו והדרישה הכללית לחומרי גלם איכותיים דאגו לשמור את הבשר האדום המושמץ באופנה. רק תעשו טובה ותבדקו ממי ומה אתם קונים, זה מה שעושה את כל ההבדל.

בשר אדום. צילום: איליה מלניקוב
בשר אדום. צילום: איליה מלניקוב

ליקר אמרו

הדג'סטיף האיטלקי, שעשוי מעשבים ובעל טעם מריר־מתוק, כאן כדי להחליף סוף סוף את הייגרמייסטר, או לפחות לתת לו פייט. העובדה שמדובר במשקה שהולך נהדר בקוקטיילים ושהישראלים נוטים לשתות קוקטיילים יותר ויותר מרירים בטח לא עושה לא רע.

ליקר אמרו. צילום: איליה מלניקוב
ליקר אמרו. צילום: איליה מלניקוב

שמרים טבעיים

הכוונה היא למה שקרוי בין השאר שמרי בירה. נכון, מדובר ברכיב שהיה משויך מסורתית למטבח הטבעוני ונמצא בסביבה כבר כמה שנים, אבל סוף סוף הוא עומד לזכות בהכרה בזכות עצמו ולא כתחליף פרמזן, כזה שגם קרניבורים מושבעים יסכימו להכיר בטעם האומאמי הייחודי לו.

שמרים טבעיים. צילום: איליה מלניקוב
שמרים טבעיים. צילום: איליה מלניקוב