טיים אאוט timeout

חישוביות צילומית

חיפוש זריז בחנות של אפל יוביל את המחפש למאות של אפליקציות צילום ועריכת תמונה. כיצד הצליחה חברת lightricks הירושלמית להעפיל לראש הטבלה של החנות הפופולארית?

צילום: שאטרסטוק

כיצד מפתחים אפליקציה מצליחה שמכניסה מיליוני דולרים? לא מעט יזמים צעירים שואלים את עצמם את השאלה הזאת, אבל חבורת סטודנטים ירושלמים הצליחה לעשות זאת פעם אחר פעם וזאת בשוק הרווי המיוחד של אפליקציות העזר לצלמים.

חיפוש זריז בחנות האפליקציות של אפל יוביל את המחפש למאות רבות של אפליקציות צילום ועריכת תמונה. כיצד אם כן הצליחה חברת lightricks הירושלמית להעפיל (ולהישאר) בראש טבלת המכירות של החנות הפופולארית? את התשובה אפשר למצוא, לפחות באופן חלקי, בתחום העיסוק האקדמי של היזמים – חישוביות צילומית.

תחום זה הצובר בשנים האחרונות תאוצה משלב כלים חישוביים בכדי לאפשר תכונות מתקדמות במצלמה עצמה כגון צילום פנורמי ללא צורך במחשב, טווח דינאמי מוגבר באמצעות חיבור כמה תמונות יחדיו ומצלמות שדה-אור (Light-field) המסוגלות לקלוט לא רק את עוצמת האור, אלא גם את הכיוון שבו הוא נע אל עבר המצלמה (זאת בכדי לספק תמונה המאפשרת מיקוד על כל אובייקט בה גם לאחר הצילום).

חוקרים רבים בתחום החישוביות הצילומית פועלים בשלב עיבוד התמונה לאחר הצילום (במחשב או כיום באפליקציות סלולריות כפי שעושה חברת lightricks). טכניקות אוטומטיות שונות לתיקון תמונה מאפשרות מזה זמן להפוך תמונות מטושטשות מסוימות לחדות, מחברות תמונות לצורך קבלת תמונות משופרות (באמצעות הגדלת הרזולוציה, עומק השדה, שיפורי תאורה ועוד), מסירות פגמים בעור ועוד.

לא מעט מן הטכניקות הללו מהוות כיום חלק מתוכנות עיבוד תמונה מקצועיות למחשב, אבל בחברת lightricks החליטו להתאים אותן לשימוש במכשירים ניידים, להפוך אותן לפשוטות לשימוש ולנגישות בצורה שגם משתמשים שאינם צלמים מקצועיים או גרפיקאים מנוסים יוכלו להשתמש בהן ולהגיע לתוצאות משופרות.

ערכנו שיחה עם זאב  פרבמן, מנכ"ל חברת lightricks כדי ללמוד יותר על החברה והטכנולוגיה שפיתחה.

צילום: lightricks

צילום: lightricks

מתי הוקמה החברה ואיך עלה הרעיון לפיתוח המוצר?

"החברה הוקמה בתחילת 2013 על ידי דוקטורנטים מהאוניברסיטה העברית, בעלי רקע רב בתעשייה ובאקדמיה, שזיהו פער בין חזית הטכנולוגיה שאותה חקרו לבין מה שהוצע באותה עת בחנויות האפליקציות".

מה המוצרים הקיימים של החברה ומה מייחד אותם אל מול שאר אפליקציות עריכת התמונה הקיימות כיום?

"כרגע יש לנו שני מוצרים: פייסטיון, האפליקציה האולטימטיבית לתיקון תמונות סלפי הזמינה לאייפון, לאייפד ולאנדרואיד, שמכרה עד כה יותר משישה מליון עותקים ונבחרה לאחת מאפליקציות השנה של גוגל לשנת 2013, וכאפליקציה החמישית הכי נמכרת באפ סטור ב-2015. האפליקציה מביאה יכולות ריטוש שעד כה היו זמינות רק למקצוענים שהשתמשו בפוטושופ במחשב השולחני, ומנגישה אותם להמונים. היא כוללת כמה כלים המאפשרים להסיר פגמים בעור, להוסיף פילטרים, להלבין את השיניים, להחליק קמטים ועוד. המוצר השני הוא אנלייט, שנבחרה לאחת מהאפליקציות הטובות ביותר לשנת 2015 על ידי אפל, שנועדה לעריכה כללית של תמונות – החל מתיקונים בסיסיים ועד ליצירות אמנות של ממש, וכל זאת בצורה פשוטה ונוחה באמצעות האייפון או באייפד. שני המוצרים עולים כ-4$ בחנויות האפליקציות".

התחום האקדמי שעליו מתבססות הרבה מהיכולות של האפליקציות שפיתחתם מכונה חישוביות צילומית – אילו סוגי בעיות אתם מסוגלים לפתור באמצעות כלים מתחום זה במסגרת האפליקציות שלכם?

"אחד הדברים הכי מעניינים שאנחנו עובדים עליהם כרגע הוא שיפור ביצועי המצלמה בעזרת איסוף של כמה תמונות בעלות חשיפה שונה. האלגוריתמים שאותם אנו מפתחים מאפשרים לשפר את הטווח הדינמי של תמונות, להוריד את כמות הרעש, לדמות עומק שדה ובאופן כללי לגרום לתמונה להיראות הרבה יותר קרובה באופייה לתמונות שאנחנו מקבלים באמצעות מצלמות רפלקס".

מה התכונה הפופולארית ביותר באפליקציות שלכם?

"הכלי הכי פופולארי באפליקציית ה-Enlight הוא המיקסר, כלי שמאפשר לשלב כמה תמונות ביחד עם מסיכה סלקטיבית, ושאיתו אפשר ליצור אפקטים רבים כגון רקעים שונים לתמונות, החלפה ושילוב בין אובייקטים ועוד. אחת הבקשות הפופולאריות ביותר היא יכולת יבוא של פונטים שונים (כרגע מוצעים באפליקציה עשרות פונטים).

"ב-facetune הכלי הפופולארי ביותר הוא Smooth, שמאפשר להחליק בקלות את עור הפנים. הבקשות שאנחנו מקבלים בדרך כלל הן לגבי הוספת כלים כגון צביעת שיער והחלפת צבע עיניים".

אתם מתמקדים בעיקר במערכת ההפעלה של אפל (iOS) וזאת אף שמבחינה מספרית ישנם יותר משתמשי אנדרואיד בשוק – מדוע?

"אומנם באנדרואיד ישנם יותר משתמשים, אך טווח המכשירים רחב יותר וכולל הרבה מכשירים בעלי תכונות פחות מתקדמות, ובעלי מכשירים אלה פעמים רבות לא מעוניינים להוציא כסף על אפליקציות".

מדוע בחרתם ללכת על גרסה בתשלום בלבד – לא פחדתם שהדבר יפגע במכירות?

"כיוון שבמשך שנתיים וחצי פעלנו ללא גיוס, מבחינתנו זו הייתה האופציה היחידה, שכן ברגע שהמשתמש מוריד את האפליקציה הוא חייב לשלם. תמיד הייתה לנו אמונה שאנשים מוכנים לשלם עבור מוצרים שנותנים להם ערך".

שתי האפליקציות שלכם נמצאות בשוק כבר לא מעט זמן – מה השלב הבא?

"אנחנו כרגע עובדים על ארבעה מוצרים חדשים במקביל, כולם עוסקים ביצירה ועריכה של תוכן במובייל. אי אפשר לספר יותר מדי, אבל השאיפה האולטימטיבית היא לספק את המוצרים האיכותיים ביותר בכל תחום תוכן במובייל: בין אם זה צילום תמונות ברמה הגבוהה ביותר, עריכה ועיבוד וידאו מתקדמים וכל אלו עם אפשרויות שעד כה לא היו קיימות במובייל".

 

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 26bd71298cfedf