הגשרים של בודפשט

אף שהיא יותר חומה מאשר כחולה, הדנובה עדיין מספקת את הטאצ' האירופאי שיש לבודפשט

הדנובה מפרידה בין בודה לפשט (צילום: shutterstock)
הדנובה מפרידה בין בודה לפשט (צילום: shutterstock)

הדנובה היא חלק בלתי נפרד מבודפשט – מההיסטוריה שלה, מהנוף שלה, מכלכלתה וגם מנשמתה. היא גם ללא ספק אחראית ליופייה של העיר. בשנים של גשמים כבדים באזור, יכול הנהר להכפיל את נפחו – ואז הוא מציף את רחובות העיר הקרובים אליו. העיר אכן ידעה הצפות לא מעטות בהיסטוריה הארוכה שלה – האחרונה, ואחת הקשות שבהן ב-2002 – אבל היא למדה היטב מניסיון העבר והיא מתפארת כיום במערכת שליטה ובקרת הצפה משופרת.

אבל הדנובה היא לא רק רומנטיקה. אזור הנהר שנמצא מצפון לבודפשט נהדר לשחייה, ורבים אכן נוהגים לשחות ולדוג בו. אבל צבעו של הנהר הופך עכור ואפור יותר ככל שהוא מתקדם בעומק העיר, ובאמצעיתו הוא כבר מזוהם מאוד. לא כדאי לשחות באזור העירוני של הדנובה, אפילו אם נראה שזה לא כל כך מטריד את המקומיים (הזקנים בעיקר) שנוהגים לדוג באזור.

המקום הצר ביותר של נהר הדנובה נמצא בבודפשט, ולכן זהו גם המקום שבו הכי קל לחבר בגשרים את שתי גדותיו. לא פחות מ-8 גשרים מחברים את שני צידי הדנובה בבודפשט (וגם גשר רכבת אחד), ואפשר בנקל לחצות ברגל כל אחד מהם בהליכה של לא יותר מדקות ספורות. עצירה במרכזו של כל אחד מהגשרים מציעה לכם נופים מרהיבים של כל העיר.

הגשר הצפוני ביותר – גשר הרכבת Ujpesti, מספק מעבר לרכבות, להולכי רגל ולרוכבי אופניים בלבד. הבא בתור לכיוון דרום הוא Arpad, שהוא הגשר הארוך ביותר, והמחבר בין  Obuda מצד אחד ו-Ujpest מצד שני. אפשר לרדת במרכזו כדי להגיע ברכב לאי Margaret, אולם הגישה לרכב מוגבלת מאוד. הגשר שצורתו צורת האות Y ומתפאר בסגנון צרפתי, הוא גשר Margaret המציע כניסה לאי Margaret דרך תחנת הרכבת שנמצאת במזלג שבמרכזו. הגשר הבא לכיוון דרום הוא Chain Bridge, או גשר השרשרת, שנבנה לקראת סוף המאה ה-19 והיה לגשר הראשון שחיבר את בודה לפשט באופן קבוע. גשר זה הוא אחד מסימני ההיכר המובהקים של בודפשט: האריות השומרים על הכניסה אליו והתאורה המרהיבה המאירה אותו בלילה. מדרום לו שוכן גשר Vigado, מתחתיו תמצאו את התחנה המרכזית של מוניות המים Mahart, ובסמוך לו (מן הצד של פשט), בתי מלון יוקרתיים ובתי קפה נוצצים מול הנהר.

Chain Bridge (צילום: shutterstock)
Chain Bridge (צילום: shutterstock)

מיד מדרום תמצאו את גשר Elizabeth, גשר מודרני וחסר מאפיינים מיוחדים שהחליף את הגשר התלוי המקורי שנבנה כאן ב-1901. כל גשריה של בודפשט פוצצו על ידי הנאצים הנסוגים בסוף מלחמת העולם השנייה, וזה היה האחרון ששופץ ב-1960. גשר Szabadsag הוא הבא מדרום, המצטיין במעקות ירקרקים עם פיתוחים נאים ופסלי ציפורים מיתולוגיות. זוגות מאוהבים נוהגים לתלות על הגשר מנעולים לסימון כבילתם לאהבה.

דרומה משם תמצאו את גשר Petofi הסטנדרטי למראה, שממש כמו גשר Lagymanyosi שצמוד אליו מדרום, משרת תנועת מכוניות כבדה ואינו מתאים לסיור תיירותי רגלי. בקצה שבו מתחבר גשר Petofi לבודה, שוכן אזור בתי קפה ובילויים פופולרי. גשר Lagymanyosi הוא החדיש ביותר בבודפשט, והדרומי ביותר שפתוח לתנועת מכוניות. בסמוך לו, בצד של פשט, תמצאו את התיאטרון הלאומי וה-Palace of Arts. התאורה המחוכמת שמציג הגשר היא חסכונית במיוחד בחשמל, ומורכבת ממערכת של מראות המחזירות את האור שמפיצות נוּרות קטנות ברצפה. רק 10 מטר מדרום לגשר Lagymanyosi נמצא גשר הרכבת, ששימש בעבר כגשר המחבר היחיד בין שני צידי הנהר באזור זה.