אנשים חכמים מנסים לענות על שאלת השאלות – מהי משמעות החיים?

וחכו רגע עם ה־42 שלכם. שאלנו כמה אנשים חכמים במיוחד על משמעות החיים, וקבלנו כמה תשובות מעניינות, מעוררות השראה והרבה פחות מבלבלות מזו של מונטי פייתון

מחפש תשובה ולא מוצא. צילום: Shutterstock
מחפש תשובה ולא מוצא. צילום: Shutterstock
13 באוקטובר 2016

רפיק ידידיה

48, מורה למדיטציה ומאמן רוחני

"משמעות החיים היא המוות שחותם אותם. הרי למבחן החיים אין מועד ב'. ולכן מוכנות לקראת המוות, הרהור בו, להסכים לראות אותו בכל מקום: בסתיו, בפרידות, בסופים, מעניקה לאדם מתנה אדירה – הודיה על מה שיש. חסרים אנשים ששרקו שיר עליז למראה בגילוח הבוקר ובערב אחד מיקיריהם בא לזהות אותם במקרר של אבו כביר? החיים יכולים להסתיים בן רגע. מה שאני רואה עכשיו יכול להיות המבט האחרון".

[tmwdfpad]

גבי ניצן

52, סופר ומנחה סדנאות כתיבה

"התשובה מסתתרת בשאלה: משמעות. בקומדיה החביבה 'תעצרו את העיר' שני עירוניים יוצאים לטיול בוקרים חווייתי בהדרכתו של קאובוי מעורר יראה שכל הזמן אומר להם שבחיים האלה יש רק דבר אחד חשוב. '!One thing', הוא אומר ומנופף באצבע אחת. לאורך כל הסרט הם מנסים לברר מהו הדבר האחד הזה עד שהם מבינים שזה לא חשוב – העיקר שיהיה לך דבר אחד חשוב בחיים. אנחנו מגיעים לכאן לשבריר שנייה, ובשבילנו השבריר הזה הוא כל מה שיש, ואין לנו יכולת לצלוח אותו בלי סיבה. אז כל אחד מוצא לו את ה־one thing, או לפחות מחפש. משהו ששווה לחיות ולמות בשבילו, שייתן הצדקה לאפיזודה הסטטיסטית שלנו בהיסטוריה של היקום: בעד ארצנו, למען המשפחה, בשם האלוהים, חתולי הרחוב, האהבה, העושר או המוזיקה. לכלב שלי דייגו לא אכפת למה הוא כאן, אבל אנחנו לא יכולים להתקיים בלי סיבה כלשהי. משמעות או נמות".

אסא כשר

76, פרופסור אמריטוס לאתיקה מקצועית ופילוסופיה וחתן פרס ישראל, מחבר "ספר קטן על משמעות החיים"

"משמעות החיים של אדם היא עלילת הסיפור שהוא מגולל בחייו, מרצונו, לטעמו. האדם הוא מחבר הסיפור, הוא הדמות המרכזית בסיפור והוא הקורא הראשון של הסיפור, כדי להמשיך אותו כמו שהוא או לשנות אותו, לפעמים מעט, לפעמים הרבה. סיפור משמעות החיים של אדם אמור לבטא את רצונו, את רגשותיו ואת ערכיו: 'חפץ חיים אוהב ימים לראות טוב'. סיפור הוא מוצלח יותר ככל שההרמוניה בין הרצון, הרגשות והערכים עמוקה יותר. חשוב להבין שהאדם מעצב את סיפור חייו אם הוא רוצה בכך. לא כל אחד רוצה, אבל כל אחד יכול, תמיד".

חיים שפירא

54, מתמטיקאי וחוקר רב תחומי

"ברור שלחיים אין שום משמעות ועובדה זו מעניקה להם את משמעותם. הרי לו הייתה לחיים משמעות הידועה לכל, היא הייתה הופכת אותם לחסרי כל משמעות. אך מפני שאין לחיים משמעות, אנחנו צריכים להעניק להם אחת אישית, לברוא משמעות משלנו. אמונה במשמעות שהענקנו לחיים תקנה להם את משמעותם".

מתילדה כהן־סראנו

77, ניצולת שואה ואחראית המורשת בבית האבות ליאון רקנאטי בפתח תקווה

"משמעות החיים היא דבר דינמי. נולדתי כשהתחילה מלחמת העולם השנייה, ובצעירותי קשרתי את הייעוד שלי לחזון הציוני. כשהגעתי לארץ חשבתי שהתפקיד שלי בעולם הוא להקים משפחה, אבל זה לא הספיק לי. בסופו של דבר מצאתי משמעות בכתיבה, ומאז אני אוספת סיפורי עם וכותבת בלדינו, כדי שהשפה לא תלך לאיבוד".

פרופ' פיני הלפרן

64, מנהל חדר המיון בבית החולים איכילוב

"אני לא בטוח לגבי המשמעות של כל זה, אבל מבחינה פרקטית תפקידו של אדם הוא לעשות טוב בחייו, גם לסביבה וגם לעצמו. אני מאמין באינטראקציה סינרגיסטית: ככל שאנשים עושים רע, לאחרים או לעצמם, ה'רע' בעולם מתחזק; וככל שעושים טוב קורה בדיוק ההפך. זה כלל לא ברמה הרוחנית, או בהקשר של 'ויברציות טובות', אלא ממש במישור הפרקטי – איך צריך לפעול בכל רגע ובכל יום. לכל אחד יש התפקיד הקטן שלו".

מירה רגב

42, רבה ומנהלת אגף תוכן ותרבות בתנועה הרפורמית

"לא סתם נולדתי במקום הזה, בזמן הזה, לעולם הזה. זוהי הנחת היסוד העמוקה ביותר שלי. היותי כאן הוא הזדמנות. אני מחויבת להשלים עם המציאות, ללמוד, לפעול למען תיקון עולם ולברך על כך שהגעתי לזמן הזה. בשבילי להיות רבה בישראל זה לומר שאני כאן כאישה יהודייה הפועלת בישראל של היום למען שוויון ומייצרת תרבות יהודית ישראלית עכשווית. זה תיקון עולם עבורי".

אורית גידלי

43, משוררת ומנחה בסדנאות הבית

"בגיל 42 הייתי בטוחה שמשמעות החיים היא כמו בספר של דאגלס אדמס: 42. אבל עכשיו משאני בת 43 אין ברירה. צריך לחשוב על תשובה מעודכנת. ההימור שלי: הזכות לאהוב. נו, מה".

שרון לביא

פסיכולוגית קלינית

"המשמעות בחיים שונה מאדם לאדם. מסע החיים הוא משחק מחבואים, בו אנו מגלים או יוצרים את המשמעות שלנו. המשמעות היא לא רק אישית אלא גם דינמית ומשתנה. חלקנו שואבים משמעות מהתנועה לעבר יעד נשגב: הישג ספורטיבי, פריצת דרך בתחום המחקר והמדע, רישום בהיסטוריה האנושית, עוצמה כלכלית או הכרה אומנותית. עבור אחרים התכלית היא נתינה. נתינה לקרוב, לרחוק, לזר, הם מממשים עצמם דרכה. לעתים המשמעות טמונה בדרכנו להתמודד עם חוויות הילדות שלנו. עבורי כפסיכולוגית וכאדם, משמעות החיים נעה בין מצע של קשר וחיבור אנושי להתפתחות אישית".

לקריאת פרוייקט השאלות הקיומיות