חתולים בצמרת

העולם הווירטואלי שייך לחתולים? כן, ולא רק הוא. החתולים הווירטואליים חוצים את גבולות הרשת ומוציאים ספרים ומרצ'נדייז, חותמים הסכמי סרטים עם הוליווד ויש להם אפילו פסטיבל שלם שמוקדש אך ורק לסרטונים טיפשיים. מה יהיה? מיאו

ליל באב
ליל באב
8 במאי 2014

העיתונאי דיוויד ברוז׳ כתב פעם בבלוג שלו: ״כשג׳ון אטנסוף וקליפורד ברי פיתחו את רשת המחשבים הדיגיטלית באוניברסיטת איווה ב־1937, הם לא ידעו שההמצאה שלהם היא למעשה מערכת בינלאומית מתוחכמת להפצת תמונות חתולים״. כולנו רוצים להגיד שזה נכון, אבל עד עכשיו לא היה לנו אקדח מעשן שיכול לאשר את הטענה הזאת. עד עכשיו.

במעבדת הניסויים של גוגל, הידועה בשמה המקורי להפליא X, החברה נותנת לכמה מהאנשים הכי חכמים וסקרנים בעולם לעשות בערך מה שהם רוצים. זה המקום שבו גוגל התחילה לפתח את המכוניות שנוסעות בעצמן או את הגוגל גלאס שטרם כבש את הגלובוס. זהו המקום שבו קיבלנו לראשונה הוכחה לאחת הטענות הנפוצות ביותר: חתולים שולטים ברשת.

באחד הניסויים במעבדה של גוגל נבראה רשת מחשבים בעלת יכולת הלימוד העצמי הגבוהה בעולם. לשם כך חוברו 16 אלף מעבדי מחשב יחד, והמפלצת שוחררה לשוטט ברשת ולהתפתח איך שהיא רק רוצה. אחרי צפייה בעשרה מיליון תמונות דיגיטליות דרך יוטיוב, המחשב החל לבנות לעצמו משימות. מעניין במיוחד לגלות מה הדבר הראשון שהוא עשה: מחשב העל למד לזהות חתולים על ידי צפייה בסרטוני חתולים. כלומר, כדי להתמצא ברשת המחשב קודם כל הצטרך להבין איך נראה חתול.

המחקר הזה מעניין מפני שעד כה לא הייתה לנו שום הוכחה למה שהבטן שלנו חשה – האינטרנט שייך לחתולים. לא לאוגרים, לא לתוכים מדברים, אפילו לא לדובי פנדה אדומים שהיפנים אוהבים להפציץ את יוטיוב בסרטונים שלהם. ואף שלא תמצאו חתול בעשרת הסרטונים הכי נצפים ברשת, מדובר בטוטם של האינטרנט. מניין קאט ועד גראמפי קאט – חתול הוא הרשת והרשת היא חתול אחד עצום.

אין מחקר שיגבה זאת, אבל חתולים הם הדבר הראשון שמרבית האנשים מדמיינים כשהם חושבים על אינטרנט. סרטוני חתולים משגשגים אפילו בקרב אנשים שסולדים מהם בחיים האמיתיים. קשה להתחקות אחר ראשיתו של סיפור האהבה הביזארי הזה. האם הוא התחיל בלול קאטס – מונח שטבעו מגיבים בפורום האינטרנט 4chen שבו הם הדביקו סט־אפ ופאנץ׳ ליין לתמונות חתולים חמודות (מה שהפך לימים לתבנית של המם)? אולי מדובר בספטמבר הנצחי, כינוי לספטמבר 1993 שבו AOL קיבלה עשרות אלפי משתמשים חדשים לרשת האינטרנט שעד אז הייתה בשימוש רק על ידי אוניברסיטאות. המשתמשים החדשים התבקשו להציג את עצמם בעזרת תמונות של בעלי החיים שלהם, וכך הדבר הראשון שהציבור הרחב הציף איתו את הרשת היה תמונות חתולים.

זה עדיין לא מסביר למה החתול הוא החיה של הרשת ולא הכלב, ידידו הטוב ביותר של האדם. ג׳ק שפרד ממדור החיות בבאזפיד כתב טור שלם שבו הוא ניסה להבין מדוע חתולים מנצחים את הכלבים בתחרות הסמל של הרשת. הוא גילה שאנשים דווקא מחפשים יותר סרטוני כלבים ביוטיוב, אבל לסרטוני חתולים יש סיכוי גבוה יותר להפוך לוויראליים. אייטם חתולי בבאזפיד מקבל בממוצע 9,000 צפיות בעוד אייטם כלבי באתר מקבל רק 5,000. מאז 2011 סרטוני חתולים קיבלו כמעט פי ארבעה יותר צפיות מאלה שמככבים בהם כלבים בבאזפיד.

מה יש בחיה הזאת שגורם לאנשים להעריץ אותה? תיאוריה אחת אומרת שקל לנו להשליך את ההתנהגות האנושית על חתולים, שאנחנו אוהבים לראות בהם גרסה מסוימת שלנו. לעומת כלב, שאינו שומר על הקוליות שלו בשום צורה, חתולים חברתיים מחד גיסא ומרוחקים מאידך גיסא. תיאוריה אחרת גורסת שהאינטרנט מאפשר לנו להתנסות בצורה תרבותית חדשה שעד כה לא הייתה זמינה לנו. זוהי שעתה היפה של התרבות הרנדומלית, האבסורדית. מכיוון שהרשת מחברת אותנו בו זמנית למאות מיליוני מחשבים בכל העולם בו זמנית, כך גם התרבות שאנחנו צורכים מגיעה מכל קצות תבל. הכאוס שעליו מבוססת הרשת יצר תת תרבות חדשה, המתבטאת באופן מיטבי דרך עיני החתול – יצור נוירוטי ובלתי צפוי בערך כמו העידן הנוכחי.

אבל יכול להיות שלכל זה יש הסבר מדעי מטריד. הוא קשור לטפיל בשם טוקסופלזמוזיס. בין שליש לרבע מאוכלוסיית העולם נדבקה בו, אם כי 80 אחוז מאלה שנדבקו לא יראו את הסימפטומים, שהם סכיזופכרניה, אובדנות, מועדות לתאונות דרכים, חיבה מופגנת לחתולים ורצון לשתף אנשים בקיומם. מה שיכול להסביר את שיתוף הסרטונים הכפייתי של האנושות.

התזה על הקשר שבין חתולים לסכיזופרניה עדיין בראשית ימיה, אך מה שבטוח הוא שאותו טוקסופלזמוזיס אכן קיים אצל חתולים ושהוא יכול לעבור לבני אדם. הצייר האמריקאי לואיס ווין הוא דוגמה טובה לאופן שבו המוח תופס חתולים תחת השפעת הטפיל. בראשית דרכו הוא צייר לעיתונים ולספרי ילדים חתולים חמודים ואף גידל בעצמו חתולה שהדביקה אותו בטפיל. וויין לקה בסכיזופרניה ועם השנים הוא לא צייר דבר מלבד חתולים. ככל שהידרדרה המחלה, כך הפכו החתולים שצייר לאבסטרקטיים יותר ויותר, עד שנכנע לה בגיל 57. עד יומו האחרון הוא צייר חתולים ורצה לשתף את העולם בדמויותיהם. הנה חומר למחשבה בפעם הבאה שאתם ממש משתוקקים לשתף את כל חברי הפייסבוק שלכם בסרטון האחרון של ליל באב.

חיות שהסתדרו בחיים

השלב הבא בהשתלטות החתולית חוצה את גבולות הרשת. הם מוציאים ספרים, חותמים הסכמי סרטים עם הוליווד, משיקים ליינים על שמם ויש להם אפילו פסטיבל שלם שמוקדש אך ורק לסרטוני חתולים. המייסד שלו, סקוט סולטן, חשב להפוך את חוויית הצפייה הביתית בחתולים למשהו חברתי שאנשים יוכלו לחלוק זה עם זה, וביקש לערוך את הפסטיבל במוזיאון שבו עבד במיניאפוליס. כדי למצוא את סרטוני החתולים הכי טובים, הוא העלה פוסט לבלוג שלו וביקש מהגולשים לשלוח מועמדים. תוך שעתיים מרגע עליית הפוסט רצה כתב של "לוס אנג׳לס טיימס" רצה לראיין אותו על הפסטיבל. שעתיים. הפסטיבל הראשון הביא עשרת אלפים אנשים למוזיאון, הוא מסתובב בעולם ומוסיף להתעדכן בעוד ועוד סרטונים. בשנה שעברה הוא ביקר בפסטיבל ירושלים, שם מילא את אולמות הסינמטק עד אפס מקום.

אם פספסתם את האירוע, בקרוב תוכלו לראות לא מעט חתולים על המסך הגדול. החתול הכי רווחי בעולם כרגע הוא גראמפי קאט, החתולה הזועפת שחתומה על עסקת מיליונים לסרט הוליוודי בכיכובה. היא גם חתומה על ליין קפה חדש, מופיעה בפרסומות, ויש לה ספר שנמצא זה עשרה שבועות ברשימת רבי המכר של "ניו יורק טיימס". כריות גראמפי קאט נמכרות כמו לחמניות, וכן מרצ'נדייז נוספים כמו צעצועים, כוסות וחולצות. זה עדיין לא גורם לה לחייך, אבל הבעלים שלה בוודאי נהנה מההכנסה.

טימותי בונדיסין, הבעלים של גראמפי, אמנם מתייחס אליה כמו מסחטת הכסף שהיא, אבל עושה זאת בכבוד מסוים. גראמפי מוטסת למקומות שונים בעולם בהשגחה של Peta, הארגון לזכויות בעלי החיים. בכנס SXSW האחרון נערך פאנל שלם העוסק בחתולים ברשת שבו גראמפי הייתה הכוכבת הראשית. מרגע שיצאה אל הבמה הצטופף הקהל בניסיון לצלם את החתולה המבואסת תמידית. עוד בפאנל דיבר וויל ברדן, יוצר סדרת הרשת Henri le Chat Noir העוסקת בדמות של חתול ובתהיות האקזיסטנציאליות שיש לו. הוא מביא אליו עשרות מיליוני צפיות לערוץ שהפך למקור הפרנסה העיקרי שלו והוליד ספר על פילוסופיה וחתולים.

כוכבת ענקית נוספת בשמי עולם החתולים היא ליל באב. רשימת הפרויקטים שהיא מעורבת בהם כמעט אינסופית. היא מצטלמת לסרט דוקומנטרי בהפקת Vice ולאחרונה חתמה עסקה עם ערוץ היוטיוב Revision3 שנקנה על ידי דיסקברי האמריקאי. יש לה תוכנית אירוח משלה שבה היא מארחת סלבס מהשורה הראשונה. בפרק הראשון היא אירחה את וופי גולדברג. לא פחות.

עוד באג'נדה של ליל באב: ספר משלה, ליין צעצועים וכל מוצר נלווה שאפשר לחשוב עליו – מחולצות עד בובות עם ראש קפיצי. על כל העסקאות האלה עובד מנהלם הצמוד של שלל חתולים מפורסמים, או ליתר דיוק – של בעליהם המאושרים.

מנהלי כוכבי יוטיוב הם כבר מציאות. הכסף מגיע בשלב הראשוני דרך צפיות ביוטיוב, אך הכסף הגדול מגיע ברגע שמנהל כוכבי רשת צעירים צדים אותך. המפורסם שבהם הוא בן לשס שייצג את הקיבורד קט עוד ב־2010, הרבה לפני שגראמפי קט צעדה על השטיח האדום. מאז הוא מייצג גם את גראמפי, את ניין קאט וגם כוכבי רשת שאינם חתולים כמו צ׳אק טסטה מהפרסומת לפוחלצים, האיש הפוטוגני יתר על המידה ואפילו סקאמבג סטיב. אין סיבה שלא יהיה להם מייצג רשמי – הם מושכים יותר צופים מבן אפלק. לשס הוא בכלל מוזיקאי שהחליט לעשות הסבה מקצועית כשיום אחד נפל לידיו יהלום בדמות הקיבורד קט. חברו צ׳ארלי שמידט ביקש ממנו עזרה בהתמודדות עם הצלחתו הפתאומית של סרטון שהעלה לרשת, שבו נראה החתול שלו מנגן על קלידים. הסרטון זכה ל־36 מיליוני צפיות, אבל לא פחות חשוב – לאינספור סרטוני המשך שהעלו אחרים. זה הוביל כמובן לליין חולצות, ומשם הפך לשס לשם דבר בכל מה שקשור לייצוג כוכבי ממים.

גם חתולים מצוירים יכולים להפוך לסלבריטיז. ניין קאט הוא כוכב בכל קני מידה: מוכר ספלים, חולצות, שרשרות ומגוון בלתי נגמר של מרצ׳נדייז רשמי ולא רשמי. לניין קאט יש גם סדרת משחקים לאייפון ולאנדואיד אשר משלשלת ליוצרו הרבה מאוד כסף. עוד חתול מצויר שמתפרנס לא רע הוא פושין, שהתחיל ב־2010 כקומיקס רשת תמים. הפופולריות שלו גברה כה מהר ששנתיים מאוחר יותר הוא כבר חתם על עסקה לספר, ושנה לאחר מכן שולב בתור אמוטיקון רשמי של פייסבוק. בעמוד הרשמי שלו בפייסבוק הוא צבר כבר יותר מ־6 מיליון לייקים.

יש המון חתולים כוכבים ברשת, אבל כלבים די קשה לגרד. קבוסו, כלב השיבא שהוא הפנים של המם Doge, הוא אולי הכלב המפורסם ביותר. הוא הוביל לא רק לאינספור תמונות וסרטונים, אלא גם הפך לפנים של ממשיך דרכו של המטבע הווירטואלי Bitcoin הנקרא Dogecoin. לאחרונה הפרצוף שלו עיטר מכונית רשמית המתחרה במירוץ Nascar. עם זאת הבעלים שלו לא רואה כסף מהתהילה של כלבו.

יש גם את בו, הכלב החמוד בעולם שגרר 12 מיליון לייקים בפייסבוק. זו לא חוכמה כשהבעלים שלך הוא עובד פייסבוק. הוא זכה למעריצים כמו Ke$sha וקלואי קרדשיאן, שזה לא המוניטין הכי טובים שאפשר להוציא אבל זה עובד. אמנם בו מתנוסס על שני ספרי תמונות שתורגמו לעשר שפות, אבל הרגע שבאמת הפך אותו לסלב על היה כשהוא הפך לדובר הרשמי של חברת וירג׳ין איירליינס. אתם יכולים לדמיין דרך חמודה יותר להילחם בתאונות מטוס?

גילוי נאות: הכותב הוא איש של כלבים.