תדר מ-2015: התפנית האמנותית של נגה ארז תהפוך לאלבום בכורה

נגה ארז. סטיילינג: outside society. צילום: יולי גורודינסקי
נגה ארז. סטיילינג: outside society. צילום: יולי גורודינסקי

אל תיתנו ל"Off the Radar", אלבום הבכורה המסקרן של נגה ארז, לחמוק מכם בחורף הזה. ריאיון

19 בנובמבר 2015

זה שנה וחצי שנגה ארז היא אחד השמות היותר מסקרנים בביצת האינדי המקומית, וזאת מבלי שהוציאה אפילו סינגל אחד. לבדה על במה, ארז מלהטטת על סמפלר, אפקטים, מחשב וסינתיסייזר, רוקדת ושרה ויוצרת פופ מתוחכם שלא מתאים בהכרח למי שמחפש את השטיקים המוכרים שצפים במיינסטרים.

אולי אתם זוכרים אותה מהקאברים המצוינים שיצרה ל"Where Did You Sleep Last Night" בפרויקט המחווה לנירוונה ולשיר "Weapons" של סאן לאקס (שבעצמו נדלק עליה), ואולי זיהיתם אותה בהופעתה בעצרת הזיכרון לציון 20 שנה לרצח רבין, שם ביצעה לצד שלומי שבן את "תרגיל בהתעוררות". אך פעילותה כחברה לשעבר בסיקרט סי של עמית ארז וכמלווה בהופעות של שלומי שבן לא מסגירים ולו במקצת את הפרפורמנס יוצא הדופן שלה כאמנית סולו, שלדבריה שואב את השראתו מפרפורמריות כביורק וסיינט וינסנט.

"שיר הנושא של האלבום, שיהיה הסינגל הראשון מתוכו, עוסק בנושא שחוזר על עצמו בשירים נוספים שלי. הוא מדבר על אנונימיות ועל הרצון להיראות, להישמע", היא אומרת בריאיון לקראת צאתו בפברואר 2016. עושה רושם שבשנה האחרונה, הרצון העז של ארז להישמע הביא אותה לרמת הייפ שכלל לא ציפתה לה. "זה קורה ביתר שאת", היא מצטנעת, "ברמה לא פרופורציונלית בעליל".

אפשר להבין את ההתרגשות שלה. נדמה כי היה זה השינוי הקיצוני שעשתה ביצירתה שגרם לפרץ ההתעניינות בה, לפחות בחוגים מסוימים: עד לא מזמן יצרה מוזיקה שונה לחלוטין שכללה תזמורים של קונטרבס ותופים בשירים מורכבים ומלאי שינויי משקלים, ואילו כעת שיריה מבוססים על אלקטרוניקה וביטים ומתכתבים לראשונה עם אהבתה ליוצרים כפליינג לוטוס ו־FKA Twigs.

"כל המניע שלי ליצירה השתנה", היא מסבירה. "בעבר רציתי להוכיח לעצמי שאני מוזיקאית מורכבת, היום אני יותר מחפשת את מי שאני בתוך המוזיקה. זה שינוי מגישה מאוד שכלתנית, ליצירה הרבה יותר רגשית ואינטואיטיבית. לראשונה אפשרתי להשפעות של המוזיקה שאני שומעת להיכנס פנימה". ברור לה שאת המוזיקה שלה היא תכוון החוצה, לעולם הגדול, אף שלדעתה גם בארץ יש קהל למה שהיא עושה. "הופעתי באינדינגב מול קהל גדול שמאוד מאוד אהב את זה. אבל כן, אנחנו מדינה קטנה ולכן יש כאן תקרת זכוכית נמוכה".

ארז לא עובדת לבד. שותף שקט ביצירתה הוא אורי רוסו (שעובד כעת גם עם ירמי קפלן) שמעבד את הטקסטים שהיא כותבת וממקסס. עדיין לא ברור אם הם יוציאו את האלבום שלה עצמאית או בחברת תקליטים. "אני מאוד מתעניינת בכל הצד השיווקי והניהולי, אבל למען האמת אני לחלוטין קלולס בזה. לכן אין לי שום יומרות לעשות הכל לבד. אני מתעסקת בזה כרגע בקדחתנות", היא מסכמת. אנחנו מחכים בסבלנות.