העבודות המלוכלכות: מדריך אבטחה בחו"ל

איך מדחיקים את כל השטח האפור בתור מדריך אבטחה בחו"ל? שבעה אנשים שהעבודה שלהם דורשת גמישות מוסרית, חוקית או מצפונית מספרים על ההצדקות, ההתלבטויות וכמובן הכסף

מדריך אבטחה בחו"ל
מדריך אבטחה בחו"ל
19 בינואר 2017

עומרי, 31

מדריך אבטחה בחו"ל

איך הגעת לתחום האבטחה?

"הייתי מדריך לוט"ר בצבא ואז התחלתי ללמוד להיות שף בתל אביב. בתקופת הלימודים קרוב משפחה שהיה בעבר קצין בכיר בצה"ל הציע לי לעבוד איתו בהדרכות של גורמי אבטחה שונים מחו"ל".

[tmwdfpad]

עניין אותך מי אותם גורמים?

"כן ולא. אני יודע שחברים עשו המון כסף בהכשרות בחו"ל ושככל שהעבודה סקסית יותר, זה כסף גדול יותר. רוב העבודות המשתלמות מאוד הן בתחום האפור, עבודות שהן בלי ביטוח חיים – הביטוח קיים אבל אין לך כיסוי לחיים. פעם הציעו לי 1,000 דולר ליום כדי לאבטח איזה אוליגרך או 'איש עסקים' שהתפקיד שלו הוא להגיע לאפריקה ולראות איפה כורים את היהלומים בסיירה לאון. למה הוא צריך אבטחה? כי המקומיים לא מבסוטים שחברות זרות מתעסקות להם ביהלומים, אז הם יורים על כורים".

לזה סירבת, אבל כן עבדת עם מדינות אפריקאיות. מה ההבדל?

"המנטליות היא שונה לגמרי, אלה פרויקטים חוקיים ולגיטימיים על הנייר, אבל גם אז אתה מכשיר קצין שיש לו אפס יכולות, הוא קצין כי הוא האחיין של הנשיא, אין לו אחוז אחד מהיכולת שלנו יש בקרב או ביכולת פיקודית או מנהיגותית. אתה מאמן אנשים שמאוימים על ידי בוקו חראם או סכנה אחרת".

עוד וידויים מעבודות מלוכלכות:

עובד בקזינו אונליין
האם יצר העובד רע מנעוריו?
לפרוייקט המלא

לא מטריד אותך לפעול בתחום האפור?

"גם כשאני מאמן ישראלים זה מטריד אותי, אבל זה אני".

איך נוצרים הקשרים?

"בדרך כלל אנשי עסקים ישראלים שמחוברים לכל מיני אנשים מקשרים בינינו. הרבה פעמים אתה מכשיר אותם מעבר לדברים הרגילים, למשל כל מיני פיתוחי לחימה שכל מיני בוחשים מוכרים לאותם אפריקאים. ואני, מה אני מבין? כולה ילד שמאמן 32 אפריקאים. לרבים מהם אין הכשרה צבאית מוקדמת".

איך מתגברים על מכשולי השפה?

"יש מתורגמן".

כשאתה מתערבב עם בוחשים, אתה לא מתבאס שזה הדבר שאתה מתפרנס ממנו?

"מה זה בוחשים, הם מיליונרים".

מוסרית איך אתה מרגיש?

"אני מרגיש שעשיתי את העבודה הכי טובה שיכולתי לעשות. בצבא, כשהייתי עוצר מבוקשים עם דם על הידיים וכל מיני ג'ובניקים בעטו לו בראש, הרגשתי יותר רע".

אתה לקחת בחירה מושכלת בחיים שלך שאתה מתפרנס מללמד להרוג?

"כן. או להתגונן, תלוי איך אתה מסתכל על זה".

מה תגיד כשיהיו לך ילדים והם ישאלו מאיפה לאבא יש מכונית ספורט?

"אני מגיע מכיוון של לעשות את העולם טוב יותר. כריס ריאן (לוחם יחידית עילית בריטית) עשה קריירה מלנטוש חיילים בשטח ולברוח משטח אויב, עכשיו הוא מלמד הסוואה ברחבי העולם. האם זה שונה? מזרח אירופה מלאה בנחתים וריינג'רים אמריקאים. מה הם מלמדים נראה לך? מוסר?".

כמה מקבלים על פרויקט אבטחה טוב?

"כמאבטח זה נע בין 20 אלף ש"ח ליותר. תלוי מה רמת הסיכון".

יוצא לך לפעמים לגלות בהמשך מה אותם אנשים עושים עם ההכשרה שהעברת להם?

"לא יותר מדי. מטריד יותר לחשוב על קצינים שהכשרתי פה. אכפת לי מהמדינה שלי, מעניין לי את הביצה אם מישהו שהכשרתי עושה משהו אחר. יכול להיות שכאלה שאימנתי באפריקה כבר מתו מזמן, אבל מה זה משנה? גם פה מתו אנשים. אתה מחפש מוסר, אבל כשאתה חושב על לא מוסרי אתה רואה בראש כושים או מזרח אירופאים. חבר שלי הלך לעזור לבריטים להקים יחידת כלבנים, אתה שואל את עצמך למה הבריטים צריכים יחידת כלבנים? הם משסים אותם בפליטים שמנסים לחצות אליהם. אתה מתחבט בשאלות לא נכונות. כשקצינים ישראלים שנלחמו בלבנון נסעו לאמן בגיאורגיה מה הם חשבו? שגיאורגיה תנצח את רוסיה? רוב האנשים שהם אימנו מתו אחרי חודש".