האם יצר העובד רע מנעוריו? פסיכולוגים עונים

אבא למופת שמתפרנס מריקון חשבונות בנק של קשישים - לפי פסיכולוגים, אין כאן סתירה בכלל

מה זה מוסר בכלל? צילום: Shutterstock
מה זה מוסר בכלל? צילום: Shutterstock
19 בינואר 2017

משימתם של כמה מתוצריה המשובחים ביותר של התרבות הפופולרית היא לשכנע אותנו שבכל אדם טמון זרע פורענות פסיכופתי. הגיבור האולטימטיבי בהקשר זה, על פי דגם וולטר וייט מ"שובר שורות", מתחיל את מסעו כגבר בינוני וכנוע, ועם הבשלת התנאים מתגלה כארכי פושע משולל כל חמלה או רחמים. במציאות, מסביר הפסיכולוג הקליני ד"ר אילן טל, הדברים נראים אחרת מעט: יש אנשים שמועדים יותר לעיסוקים לא מוסריים ולהתנהגות לא מוסרית בעבודה.

[tmwdfpad]"בני אדם נולדים עם צורך לספק צרכים מיידיים", הוא אומר. "עם הזמן, במנגנון שמייצר תחושות כמו אשמה או בושה, אנחנו לומדים להשהות אותם. זה דבר בסיסי שאנחנו לומדים כבר ביחסים עם ההורים שלנו. הילד נותן מכה לאבא, האבא אומר שזה לא נעים לו, ולאחר מכן יימנע הילד מלתת מכה דומה. אבל מדובר בספקטרום רחב, ויש באוכלוסייה אנשים עם מנגנונים חלשים יותר. אין להם צורך בשכנוע עצמי, היות ומבחינתם סיפוק הצרכים האישי על חשבון האחר איננו משהו חריג. מנגד, יש אנשים עם מנגנונים חזקים מדי שלא יוצאים לרחוב כי הם מפחדים לפגוע במישהו".

יש אנשים שמרגישים אשמה או בושה, ולמרות זאת ממשיכים במעשיהם.

"בושה ואשמה אינם המנגנונים היחידים שמניעים את האדם. יש לו צורך גם במשמעות או בשייכות. לא סתם יש פשע מאורגן. אם אתה כבר עובר עבירה, עושה משהו שהוא לא בסדר, אתה זקוק למענה משמעותי של צרכים רגשיים אחרים, כמו שייכות והערכה. אתה אמנם פושע, אבל אתה גם אבא טוב כי אתה מביא כסף הביתה, וכן הלאה".

עוד וידויים מעבודות מלוכלכות:

נסיינית בבעלי חיים
מאמן צבאות זרים
לפרוייקט המלא

מחקריה של פרופ' אן טנברונסל, חוקרת אתיקה בעסקים מאוניברסיטת נוטרדאם שבאינדיאנה, מחזקים את התפיסה שלפיה בעולם העבודה הסיפוק של צרכים מסוימים מוביל להחלטות לא מוסריות. טנברונסל טוענת כי היכולת של אנשים לקבל החלטות מוסריות היא מוגבלת מלכתחילה בעסקים ובעבודה. "האופן שבו ההחלטה מוצגת בפני משנה את הדרך שבה אני בוחנת אותה", היא אמרה בריאיון ל־NPR.

טנברונסל הסבירה כי מסגרות קוגניטיביות מסוימות עשויות לגרום לנו להתעלם לחלוטין מכך שאנו עוסקים בבעיה אתית. בניסוי שעליו סיפרה לרדיו הציבורי האמריקאי, התבקשה קבוצה אחת של נחקרים לחשוב על בעיה עסקית. קבוצה אחרת התבקשה לחשוב על בעיה מוסרית. כאשר ניתנה לנחקרים בשתי הקבוצות האפשרות לרמות, אלו שנאמר להם לקבל החלטה עסקית התנהגו באופן שונה מאוד מחברי הקבוצה השנייה. לפי טנברונסל, "אם אתם חושבים על החלטה עסקית, הסיכוי שתשקרו גדול הרבה יותר מאשר בתוך מה שנתפס כמסגרת מוסרית".

במחקר שביצעו שני פסיכולוגים אמריקאים ופורסם ב־2011, נמצא גם קשר בין מחסור בשעות שינה להתנהגויות לא אתיות בעבודה. מייקל כריסטיאן ואלכסנדר אליס דיווחו כי בניסוי מעבדה שערכו ניתנה למשתתפים האפשרות לרמות בסכומי כסף קטנים. הממצאים הראו כי המשתתפים שנמנעה מהם שינה נטו לקחת לכיסם יותר כסף ממה שהגיע להם לפי חוקי הניסוי, לעומת הקבוצה שנהנתה ממנוחה רבה.

"מחסור בשינה עלול להוביל לבעיה בשליטה העצמית ולהגדיל את הסיכוי שעובדים יסטו מנורמות מוסריות מקובלות בעבודתם", הסבירו החוקרים על בסיס ניסוי זה וניסויים אחרים. לדברי ד"ר טל, "יש קצה מסוים באוכלוסייה שיגיע למעשים לא מוסריים בקלות, ויש קצה שלא יגיע אליהם אף פעם. בניכוי שני הקצוות סביר להניח שרוב האוכלוסייה, בתנאים מסוימים, תבצע מעשים לא מוסריים בעליל".