הכירו את ההוּגָה: הטרנד החורפי שמטריף את העולם

לשבת עם כוס תה ליד הרדיאטור, להרכיב פאזל עם חברים ולסרוג בשקט כשברקע מוזיקה נעימה: בדנמרק פיתחו אובססיה למנהג בשם הוּגָה (במלעיל), שמשמעותו ליהנות מהדברים הקטנים בחיים. עכשיו יש למנהג גם מילה בעברית, שהכין לבקשתנו ד"ר רוביק רוזנטל: הכירו את הנחמומיות - מה שמתקבל כאשר הנחמה פוגשת חמימות וגם עגמומיות. כך תעשו את זה בתל אביב

המממ חורף. צילום: Shutterstock
המממ חורף. צילום: Shutterstock
5 בינואר 2017

להתנַחמֵם*

פועל, בניין התפעל; חפצים, רגעים, אנשים וחוויות קטנות שהופכים את החיים למענגים יותר

בתל אביב נפערו לאחרונה הנהרות העונתיים: עין טשרניחובסקי בואכה ימת אלנבי. אבל מעטים בחרו לנצל את הזרימה הטבעית ולצאת לטייל ומרבית התל אביבים נשארו ספונים בבית, מעלים את מפלס משקעי המרמור בפיד הפייסבוק לשיא שנתי. אך מבט חטוף צפונה יכול ללמד אותנו שבוא החורף איננו בהכרח קטליזטור לדיכאון. דוח האושר העולמי לשנת 2016 קבע כי אזרחי דנמרק הם האנשים המאושרים ביותר בעולם, ומדובר במדינה השרויה, לפחות בסטנדרטים ישראליים, בחורף תמידי.

עוד 59 דברים קטנים שיעשו לכם את החורף:
6 חליטות תה שירתיחו לכם את החורף
4 משחקי הקופסה שיעבירו לכם את החורף בכייף
5 אלבומים עם אווירה חורפית שיחבקו אתכם מתחת לפוך
4 אתרי נופש ישראלים מושלמים לחורף
8 משלוחי אוכל מחממים במיוחד לימי החורף
5 סרטים גשומים, מושלגים ומעורפלים להתכרבל מולם בחורף
10 מעילי פוך שישאירו אתכם חמימים וחתיכים בחורף
17 דברים אופנתיים שידגמו לכם את החורף

אז מה הופך אותם לכל כך מאושרים? בשנה האחרונה נחשף העולם כולו לתרבות אובססיבית וקצת מעוררת קנאה של הדנים: הוּגָה. "הוגה" היא מילה דנית (נכתבת Hygge, נהגית בקירוב HOO-gah) ששימשה בעבר הרחוק לתיאור איכות חיים כפרית, כזו של משפחה המתבצרת בבית פרברי עם חצר, כלב ומחסן יין. אך בשנה האחרונה משהו אחר קרה למילה הזאת: היא הפכה ממילה מיושנת למניפסט של ממש. הוגה העכשווית מתארת אורח חיים המתענג על הדברים הקטנים והמנחמים בחיים, כגון ספל תה ליד האח או ספר טוב שקוראים מתחת לפוך. המילה זלגה אל מעבר לארצות הקור, והגיעה לשיא בדיוק בחודש האחרון של 2016, כשמילון אוקספורד היוקרתי כלל אותה ברשימת עשר המילים של השנה (בצד מלים כמו טראמפיזם ואלט־רייט). גם "הניו יורק טיימס" ו"הניו יורקר" הקדישו החודש כתבות ארוכות להסברים על האובססיה הדנית ועל המילה החדשה שנכנסה ללקסיקון.

עונג פיזי אבל נאיבי

שורשי המנהג הדני בחורף הסקנדינבי הקשוח: במקום להשלים עם הגורל האפרורי, הם פיתחו תרבות חורף המקדשת את ההתכרבלות הקבוצתית, הישיבה לצד האח בחיק חברים, ההתעטפות בשמיכות כבדות בחצר של בית קפה, ובאופן הפשוט והבסיסי ביותר – ההנאה מהדברים הקטנים של החיים. לפי הדנים לא צריך אירוע גדול כדי להיות מאושרים, מספיקים חליטת צמחים מהבילה וגרבי כריסמס שנסרגו בהתאמה אישית על ידי חבר טוב.

אבל נשוב להגות בהוגה. הוגה איננה בדיוק ה־coziness האנגלית, אף על פי שיש להן כמה משמעויות חופפות. גם היא מעלה קונוטציות של פינוק צנוע ומאופק (בניגוד לפינוק המושחת, שחזר באחרונה לאופנה) ועונג פיזי (אבל נאיבי, כל כולו שמיכות צמר ותבשילים כבדים); עם זאת, ההוגה הדנית הרבה יותר חברותית מה־coziness, שיכול גם להיות מתבודד לחלוטין. בני משפחה אהובים וחברים קרובים הם מרכיב בלתי נפרד מהרעיון הדני. נוסף על כך, הוגה היא מצב תודעתי, רוחני כמעט, החורג מסיפוק רגעי של דחף ארצי. בדנית הגיוני להכריז "אתם הולכים להשיג קצת הוגה", בלי לעורר חשד שמא מדובר בשם קוד חדש לסם מסיבות פופולרי.

המצאנו מילה בעברית!

להוציא את השימוש בפועל "להתכרבל" – שרק לעתים רחוקות חורג ממשמעותו הליטרלית – בעברית לא נמצאה גרסה מקבילה להוגה. כדי לפתור את הבעיה פנינו לד"ר רוביק רוזנטל, יקיר השפה העברית, וביקשנו ממנו שיימצא חלופה עברית למנהג שהיינו שמחים לאמץ. הוא הציע את ההלחם המחוכם "להתנחמם": שילובן של המילים נעימות וחמימות.

"שם התואר – נַחְמוּמי, שם העצם – נַחְמימות. הפועל – להתנַחמֵם", קובע רוזנטל. "נחמומי מתקשרת גם בצלילה ובשורשים קרובים לשורת מילים הקשורות בנעימות ומנוחה, בהן מנוחה, נוחות, נחת ונמנום. נוסף על כך, כפי שהסתיו הוא עגמומי, החורף הביתי הוא נחמומי". הנחמומיות מהדהדת, כמובן, גם את המילה "נחמה", ובכך מצליחה לתאר גם את התרוממות הרוח לנוכח הנחמות הקטנות של החורף – ממרק בטטה עד פונץ' משכר – המשמשות כמפלט נינוח ממזג האוויר.

בתל אביב חלון ההזדמנויות הנחמומי מוגבל לכמה שבועות קצרים בחודשים ינואר־פברואר, ונכון לנצלם כהלכה. מלבד ההתנחממות המתבקשת אל מול היצע סדרות החורף, מצוידים באבקת שוקו תעשייתית ותנור המשלש את צריכת החשמל החודשית של הדירה, יש בתי עסק המוכנים להפוך את צניחת הטמפרטורות הרגעית להתנחממות כלל עירונית שתהפוך את החורף לנעים יותר עבור כולנו.

במקום לשקוע בדיכאון ולנפק שלושה פוסטים בשעה (קודם כל מפגע עבור חבריכם ברשתות החברתיות ורק אחר כך עדות למצב נפשי מעורער), התמסרו לישיבה קבוצתית בצד נרות, לסריגה משותפת של סוודרים, למסיבות כרבולים ובמידת הצורך אפילו לשוט מרוכז של ג'ינג'ר ולימון. 6 מיליון דנים מאושרים ומתנחממים אינם טועים.