מחפשים דירה? אתר חדש יחסוך את הצורך בתיווך

המיזם האינטרנטי החדש dfrent שם לעצמו למטרה להכחיד את האיש המעצבן בעולם: המתווך

מפתחות. צילום: Shutterstock
מפתחות. צילום: Shutterstock

מי מאיתנו לא מכיר את אותו מתווך דירות חלקלק, עם ג'ל בשיער ואופניים חשמליים, שסוחט מכם 6,000 ש"ח על פארש רק כי הוא יודע שאתם הפראיירים שישלמו. מיזם אינטרנטי חדש בשם דיפרנט מבקש להעלים מהעולם את הדמות המעיקה הזאת. הרעיון הוא לאפשר לשוכר היוצא לפרסם בעצמו את הדירה באתר של דיפרנט (רק אחרי אישור מבעל הנכס) ולמצוא דייר שייכנס במקומו. עם חתימת החוזה עם בעל הבית, הדייר הנכנס משלם לדייר היוצא סכום השווה לחצי חודש משכר הדירה (פטור ממע"מ) במקום חודש שכר דירה מלא (פלוס מע"מ) שמשולם בדרך כלל למתווך.

כך נחתך הסכום המשולם ביותר מחצי. מתוך הסכום הזה הדייר היוצא מקבל 70 אחוז נטו (הכנסה חד פעמית הפטורה ממסים) ודיפרנט גוזרת 30 אחוז עמלה. "הערך של המתווך כיום הוא לא גבוה, ואנחנו עדיין משלמים על זה הרבה מאוד", מסביר תומר פיוטרקובסקי, מנכ"ל דיפרנט ומיזמיה. "הגענו למסקנה שלדייר שנמצא בדירה יש הזמינות הכי גבוהה וההיכרות הכי טובה ואמינה עם הדירה, וסביב זה נבנה".

אתם לכאורה חוסכים את התשלום למתווך, אבל רוב האנשים בכלל לא מוכנים לשלם תיווך. בשבילם אתם מייקרים את התהליך, לא מוזילים אותו.

"זה נכון, ולכן אנחנו רוצים לפנות לשוק הדירות שבתיווך, שזה כיום כ־ 30 אחוז מהדירות בתל אביב. כחצי מבעלי הדירות בתל אביב גרים מחוץ לעיר או בחו"ל, ואין להם זמן להגיע להראות את הדירה. אנחנו מאמינים שהם יעדיפו ללכת לשוכר שלהם כי זה מתווך שהם כבר מכירים, עם זמינות מצוינת להראות את הדירה ועם אינטרס ברור למצוא שוכר חדש".

זה מזכיר מודלים אחרים של כלכלה שיתופית במעגל סגור, למשל Uber.

"הרעיון באמת נשען על המנגנון של שיתופיות שמתאים יותר לשוק כיום – פעם אחת אתה זה שמשלם ובפעם הבאה אתה זה שמקבל תשלום, במקום להיות תמיד רק בצד המשלם. אבל זה לא מיזם חברתי, אנחנו עסק עם מטרות רווח".

מיזמים שמאיימים להעלים מקצועות מסורתיים נתקלים הרבה פעמים בבעיות משפטיות ובלובי חזק, כמו במקרים של אובר או של AirBnB.

"ברור לנו שתהיה התנגדות גדולה, ולמעשה כבר יש. סיפור ההגבלות על Uber בארץ קשור לנושאי ביטוח ושוהים בלתי חוקיים, מה שלא רלוונטי לענייננו. בכל מקרה אנחנו בודקים את הקשיים החוקיים בכל מדינה ומדינה, ומתכוונים להתרחב בעולם".