ברק כהן: "כשהשוטרים רואים שאתה יודע את החוק, אין להם מה לעשות"

ברק כהן, עורך דין ופעיל חברתי, בשיחה על פרויקט המספרה הקורא לבנקים לקצץ בחובות גם לאזרח הקטן

ברק כהן
ברק כהן
30 באוקטובר 2014

אהלן עו"ד ברק כהן, מייסד האתר "באים לבנקאים". השקתם השבוע יוזמה בשם פרויקט המספרה, שקורא לאזרחים עם חובות לבנקים להתאחד כדי לדרוש תספורת מהבנק, כמו שעושים הטייקונים. יש לזה היתכנות, לדעתך, או שזה רק גימיק שנועד לשפוך אור על חוסר השוויון של תופעת התספורות?

"אני לא נביא אבל אני יודע שהבנקים מסכימים לקצץ חוב כשהוא גדול מאוד, ואם לדנקנר ובן דב קיצצו בחוב, אז למה שלנו לא יקצצו? יש כבר מי שמכנה את זה 'קבוצת מחיקה' על משקל 'קבוצת רכישה'".

[tmwdfpad]

רק שהבנק יכול להגיד שהוא לא מכיר בהתאגדות הזו ושהוא ממשיך להתייחס לכל בעל חוב בנפרד.

"זו כבר שאלה אחרת, פה אתה נכנס לתחום של התנגדות ולא של היתכנות. מן הסתם הבנק לא יבוא ויגיד 'התאגדתם? סבבה מעולה', אבל פה אנחנו נכנסים עם הלחץ שנפעיל עליהם. היוזמה הזו צוברת תאוצה ואתמול (ב') תוך שעתיים כבר נרשמו לפרויקט עשרות אנשים עם חובות".

באתר יש סרטונים שלך עם מגפון מחוץ לבית של מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, וגם מול החנות של הבן של ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, שאותו אתה מכנה "הבן של הגנב". איך אתה מצליח לא להיעצר?

"אני כבר מומחה בדיני הפגנות. כשהדין ידוע והשוטרים רואים שאתה מכיר אותו, אין להם מה לעשות. אם אדם רוצה להפגין על רקע ציבורי – ואני מדגיש תמיד שהמניע שלי הוא ציבורי ולא אישי, כלומר זה לא שהבן של ציון קינן ואני מסוכסכים על בחורה מימי התיכון או משהו כזה – אז דיני ההפגנות מאפשרים את זה".

ורק אם ההפגנה היא מעל כמות מסוימת של אנשים למשטרה מותר לפזר אותה?

"לא, לא. סעיף 85 לפקודת המשטרה אומר שצריכים להתקיים שלושה תנאים כדי שהפגנה תהיה חייבת באישור משטרה: 50 איש לפחות; שהאירוע יהיה תחת כיפת השמים; ושתתקיים שם תהלוכה או נאום מדיני. האירועים שרואים בסרטונים באתר לא עומדים בשלושת התנאים האלה ולכן אני לא צריך לבקש אישור מאף אחד".

איך רוסק עמינח וקינן הגיבו, הם ניסו להפחיד אותך בתביעות או שלחו אנשים שיאיימו עליך ישירות או בעקיפין?

"אתה יודע מה השלבים שכל דיקטטור עובר כשמנסים לאיים על השלטון שלו? התעלמות, גיחוך, פייט חזרה ולבסוף הוא הולך לעזאזל. אז רקפת, ציון ואחרים עדיין נמצאים בשלב ההתעלמות, ונראה מה יהיה".

לא כדאי להם לבנות על זה שתתייאש.

"אני מוכן להקריב הרבה עבור הדבר הזה".

אתה מתפרנס מעריכת דין, אז את כל זה אתה עושה בזמנך הפנוי?

"כן, בדיוק. אני בן אדם עובד, ולהבדיל מרקפת רוסק עמינח אני לא צריך שבעה מיליון ש"ח בשנה כדי לחיות, מספיק לי פחות. אני חי בצניעות. אגב, לא הייתי מתחלף איתה לרגע, אין לי ספק שבמדד האושר אני גובר עליה בגדול".

הקטע הכי חזק שלך זה השירים: שיר לרקפת לפי לחן של עופר לוי, שיר ל"הצל" עם המילים "תזדיין, אליאסי, תזדיין" והמנגינה של "תל אביב יא חביבי תל אביב" של עומר אדם, יש לך את זה.

"שמע זה הקלטות ביתיות, אני אוהב את זה. אתה יודע אבל מאיפה בא הכישרון שלי? אני חצי תימני".