בדרך החוצה? אושרה מכירת נכסי התחנה המרכזית החדשה

חברת נצבא בשליטת קובי מימון תרכוש את התחנה המרכזית החדשה תמורת 320 מיליון ש"ח

8 במאי 2015

לאחר שנים של קרבות משפטיים, הוכרע בבית המשפט המחוזי בתל אביב כי חברת נצבא שבשליטת איש העסקים קובי מימון היא הזוכה במכרז לרכישתה של התחנה המרכזית החדשה, עבור סכום של 320 מיליון ש"ח. מדובר במהלך משפטי משמעותי, אשר מעלה באופן משמעותי את הסכום ההתחלתי עמו ניגשה חברת נצבא מלכתחילה למכרז.

עורך הדין יוסי בנקל, מנאמני התחנה המרכזית, הסביר כי המהלך מנע פגיעה בנושים ובבעלי החנויות בתחנה: "אזור התחנה המרכזית יהפוך בעתיד למרכז העסקים הראשי החדש של תל אביב. אנחנו לא נזהה את הדרום הישן כפי שהוא מוכר היום. אם ההצעות המקוריות של נצבא היו מתממשות, בעלי העסקים היו מעכבים כל פיתוח.  כעת, כשהצלחנו למנוע תספורת של 80 אחוזים לאותם בעלי עסקים, יש להם אינטרס אמיתי לשתף פעולה. אם מישהו חושב שנצבא שילמה ביוקר הוא טועה, הם קיבלו הרבה מאוד".

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב נבנתה בסוף שנות ה-60 על ידי היזם אריה פילץ ובתכנונו של האדריכל רם כרמי, זוכה פרס ישראל אשר הלך לעולמו לפני כשנתיים. התחנה שנבנתה בסגנון הברוטליסטי עתיר הבטון החשוף, משתרעת על פני שטח של 42 דונם ומכילה שטחי מסחר של כ-240 אלף מ"ר. קרוב ל-45 אחוזים משטחי המסחר במבנה אינם פעילים היום, ולמעשה עומדים נטושים ומוזנחים. הדימוי השלילי של התחנה התעצם עם השנים, כשמשכה אליה אוכלוסיה גדולה של עובדים זרים, מהגרים ופליטים – ובמקביל הפכה למוקד של זנות וסחר בסמים.

מחברת נצבא לא נמסרה תגובה באשר למהלכי הפיתוח העתידיים בתחנה.

סגן ראש עיריית תל אביב, אסף זמיר, מסר כי העירייה מעוניינת לקדם פיתוח של התחנה המרכזית ושל שכונת נווה שאנן במקביל למהלך רחב היקף אשר יפזר את שירותי התחבורה הציבורית הקיימים היום באתר למספר מוקדים ברחבי העיר. "התחנה המרכזית החדשה היא הפצע הגדול ביותר בדרום העיר", אומר זמיר, "אנחנו מעוניינים להפוך אותה לחלק אמיתי מהמרקם העירוני של שכונת נווה שאנן, לאפשר בה הקמה של מגוון שירותים, מגורים, מרכזי בילוי ופנאי, מלונאות, שטחים ציבוריים ועוד. כבר אישרנו בשכונה הקמה של 1000 יחידות דיור, גינות ומרכז קהילתי חדשים. בעזרת תוכנית המתאר אנחנו פועלים ליצירת מרקם אורבני עשיר בנווה שאנן.  עם זאת, עוד מוקדם לדעת מה הן המשמעויות העמוקות של מכירת התחנה לחברת נצבא, עוד תהליך ארוך לפנינו".