אמני הבית: קולקטיב האמנות והמוזיקה שמזרים דם חדש ביפו

פעם הייתם הולכים ליפו כדי להרגיש "אותנטיים". היום אתם שוקלים לקנות שם דירה ומקווים לפגוש בשכונה די.ג'יי בוער שבדיוק מתארח ביפו קריאייטיב

גם בית הארחה. יפו קריאייטיב ביפו. צילום: דריה גלר
גם בית הארחה. יפו קריאייטיב ביפו. צילום: דריה גלר
9 ביולי 2015

במרחק שתי דקות מאבו חסן מסתתר בית עותמני ייחודי שמארח בין כתליו אמנים, די.ג'ייז, מוזיקאים ומעצבים מרחבי העולם. הם נפגשים באופן ספונטני כמעט, מתחילים ליצור יחד ומחכים לראות איך הלילה ייגמר. יפו קריאייטיב הוא בית הארחה בוטיקי, מרכז אמנות, בית הפקות ולייבל מוזיקלי. מבחוץ אי אפשר לדעת מה קורה בתוך הבניין המרשים, שמספק אופציית לינה מיוחדת למי שמעדיף חוויה מקומית ומפגש עם אנשים על פני מלון מנוכר או חתול רגזן של אדם זר ב־airbnb.

המקום מציע ארבעה חדרי שינה להשכרה ב־80־90 דולר ללילה לחדר, והם כולם מצוידים במיטות מעוצבות בעבודת יד ובריהוט עתיק. במרפסת הגדולה שני חדרים נוספים: חדרו של אמנון רון, הבעלים והיזם של יפו קריאייטיב שמתגורר במקום והמשרד שבו עובדים אמנון, המוזיקאית צליל דנין שמנהלת את ההפקות במקום וכן אנה דובינסקי – המעצבת הגרפית והאחראית על המיתוג והארט של הפקות הבית.

גם בית הארחה. יפו קריאייטיב ביפו. צילום: דריה גלר
גם בית הארחה. יפו קריאייטיב ביפו. צילום: דריה גלר

בניגוד למצופה מחלל משותף של אמנים צעירים, הבית הענקי מעוצב בקפידה עד הפרטים הקטנים. בין תקרות גבוהות במיוחד, רצפות מצוירות, קשתות ועבודות אמנות מתקיימים אירועים שמפגישים אמנים מכל העולם. האירועים הראשונים שהתקיימו ביפו קריאייטיב החלו באופן ספונטני.

"הזמנו כמה חברים, חלקם מוזיקאים – חלקם שחקנים, חלקם אמנים – בלי הרבה מחשבה מה יבוא הלאה", משחזר אמנון. "כל אחד הביא משהו לאכול ומשהו לשתות, והאורחים מחו"ל בישלו את המאכלים שלהם. בסוף הארוחה מישהו תפס כלי נגינה החל לנגן, ופתאום זה נהיה כמו מופע. אורח אחר מברלין חיבר מקרן קטן והקרין צורות, מוזיקאי אחר הצטרף, שחקן עשה מופע ליצנות, והכל מתוך דיאלוג, מתוך תגובה לאחר".

מאז נפתח לפני כשנתיים, יפו קריאייטיב הוא מקום שוקק חיים ורווי פעילות עשירה שלא מפסיקה להוליד פרויקטים אמנותיים ושיתופי פעולה בינלאומיים בין אמנים ויזמים מחו"ל שמגיעים להתארח לבין מקביליהם המקומיים. באורחים שעברו בדלתות המקום אפשר למצוא שחקנים, אמנים פלסטיים, להקות ודי.ג'ייז, מפיקים, עיתונאים וקולנוענים נחשבים מארצות הברית, גרמניה, פולין, רוסיה, אירלנד ומדינות נוספות. "במהלך השנה האחרונה אירחנו יותר מ־30 אירועים שהפגישו בין קהילה יוצרת מקומית ובינלאומית", מספר אמנון רון. "יצרנו במה שאמנים מרגישים בה נוח לנסות חומרים חדשים או לפתוח באלתורים חופשיים של נגינה, ריקוד או משחק המתועדים על ידי צוות צילום".

עכשיו הם משיקים את Roomservice – בלוג חדש שמתעד בווידיאו רגעים מיוחדים מהופעות וארוחות ערב שהתקיימו בבית, לצד קליפים שהפיקו למוזיקאים שהם משתפים פעולה. באמני הבית אפשר למצוא את רותם בר־אור מ־TheAnglecy (יפו קריאייטיב עיצבו להם את עטיפת אלבום הבכורה ופיתחו את השפה הגרפית של ההרכב), מיקה שדה, מאיה בלזיצמן ומתן אפרת, Sun Tailor, Kids Fly, לירון עמרם, דניאל ספיר, מיה יוהנה וצליל דנין (Tzlil).

אחד הסרטונים שכבר עלו לבלוג מציג סשן בלוז בהשתתפות אחד האורחים המעניינים שזכה הבית לארח: ג'רון "בליינד בוי" פקסטון, מוזיקאי בלוז בן 25 מארצות הברית שהופיע בישראל לפני כחצי שנה ונראה כאילו יצא היישר מתמונת שחור־לבן של מועדון בלוז מעושן בניו אורלינס. פקסטון התארח ביפו קריאייטיב, ובתום סיבוב ההופעות ארגנו בבית סעודה עם מוזיקאים מקהילת הבלוז והפולק הישראלית שנמשכה ללילה של ניגונים בלתי פוסקים. בין היתר ניגנו איתו עוזי רמירז פיינרמן ושי צברי.

"הבלוז הביא המון שמחה באותו לילה", מספרת צליל. "כשהתארחו אצלנו שחקנים ובמאי קולנוע ממזרח אירופה האווירה הייתה כיפית ומגניבה באופן אחר לגמרי, כי הבית יכול להכיל בתוכו כל כך הרבה אמנות שונה".

"לצד רגעים ספונטניים מתוך האירועים שלנו, Roomservice יציג בהמשך גם ראיונות עומק עם אמנים ועבודות שייווצרו במיוחד עבור הבלוג", מספר אמנון ומבטיח לחשוף גם תהליכים וסקיצות ולא רק תוצרים גמורים. "הבלוג יצר מוטיבציה לאמנים להתנסות בחיבורים שיובילו לכיוונים מעניינים ולפרויקטים חדשים".

אתר יפו קריאייטיב