תקנות חדשות לרכיבה על אופניים חשמליים נכנסו לתוקף

משרד התחבורה ומשטרת ישראל מבקשים להגביל את מהירותם ומיקום נסיעתם של האופניים החשמליים. האם התקנות החדשות יהפכו את המדרכה לבטוחה יותר?

אופניים חשמליים
אופניים חשמליים
5 באוקטובר 2014

תקנות תעבורה חדשות לרכיבה על אופניים חשמליים נכנסו לתוקף היום (ראשון, 5.10). על פי התקנות, תוגבל מהירותם של האופניים החשמליים ל-25 קמ"ש בלבד, וכן נקבע כי לילדים מגיל 14 עד 16 לא תותר רכיבה אלא בשבילי אופניים. התקנות החדשות משנות מספר אלמנטים מינוריים בחוק קיים, ומעלות תהיות רבות לגבי אופן אכיפתם.

לאור הסדרת התקנות, הוחלט במשרד התחבורה ובמשטרת ישראל לפעול במספר מישורים על מנת לאפשר רכיבה בטוחה. משרד התחבורה פנה למשרד הכלכלה, על מנת לתגבר את האכיפה על מכירת אופניים חשמליים. בנוסף, במסגרת התקנות החדשות הוחלט שפקחי הרשויות והמשטרה יוכלו להחרים את האופניים לעוברים על התקנות, אם כי טרם נקבע סכום הקנס לעבירה. התקנות אמנם חדשות, אבל, כאמור, חוקים ברורים לרכיבה על מדרכות קיימים כבר שנים, או ליתר דיוק, איסור הרכיבה על מדרכות. תקנה מספר 129 של חוקי התעבורה אומרת כך: "לא ירכב אדם על אופניים על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד; אולם מותר להולך רגל להסיע אופניים על המדרכה אם אין בכך הפרעה להולכי רגל". כל עוד לא תהיה אכיפה רצינית מצד המשטרה ולא יוקמו תשתיות אופניים מסודרות ותקניות, ספק כי התקנות החדשות ישנו את המצב.

חגית אוריין, מנהלת קהילת "מחזירים את מדרכות תל אביב להולכי רגל", טוענת כי ללא אכיפה ראויה ושבילי אופניים בכל העיר, התקנות אינן יעילות. לטענתה, תמשכנה להתרחש תאונות רבות עקב החיכוך של האופניים הרגילים עם הולכי הרגל: ״הכלי בפני עצמו הינו יעיל וזול, עשוי היה לשמש חלופה טובה ככלי תחבורה לכל נפש. אבל כל אופן השימוש בו בישראל – הינו מחדל אחד גדול", היא אומרת. "את הזרמת האופניים החשמליים לשוק היו צריכים להפסיק מזמן, לוודא תחילה אכיפה, לסלול שבילי אופניים ורק אחר כך לחדש את המכירה. על משרד התחבורה והרשויות העירוניות להעביר במיידי תקציבים לסלילה מהירה של שבילי אופניים תקינים. הגיע הזמן שאגף התנועה יתחיל לבצע את עבודתו – אכיפת חוקי התנועה על המדרכות שהיו קיימים מזה עידן ועידנים. במידה ולא יפעלו כעת, יצטרכו לפעול בעתיד ואז זה יהיה קשה שבעתיים".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב, מסרה בתגובה: "אין ספק שאופניים הם כלי רצוי במרחב הציבורי העירוני וכמשתמש חדש יחסית ברחוב יש להסדיר את אופן ההתניידות מבחינת מיקום הרוכבים וחוקי רכיבה. לצערי במהלך השנים שבהם התרחב השימוש באופניים החשמליים לא נעשתה במקביל עבודת רגולציה שהסדירה בצורה ברורה את התקנות בכל ההיבטים כמו גם את סמכויות האכיפה והפיקוח. אני מוכנה לקחת על עצמנו את הפיקוח והאכיפה ובתנאי שהרגולציה תגדיר תנאים אפשריים לביצוע. לצערי בשלב הזה אנו מתמודדים עם הסוגיה בעיקר באמצעות הסברה, קורסים לרכיבה על אופניים במוסדות חינוך וכיוב'.

כמובן שבעניין התשתיות עיריית תל אביב יפו סוללת מידי שנה מעל 10 קמ"ר של שבילי אופניים והיא העיר המובילה בתשתיות לאופניים במדינה. אני מצפה שמשרד התחבורה ינחה את כל חברות התשתיות שמבצעות פרויקטי כבישים ודרכים מטעמו לשלב שבילי אופניים בתכנון ובביצוע".

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.