אהלן עם יניב קובוביץ'

כתב הפלילים של "הארץ" שמוחרם על ידי דוברות המשטרה

16 בינואר 2014

אהלן יניב קובוביץ', כתב הפלילים של "הארץ". מה קרה בינך לבין דוברת המשטרה והמפכ"ל יוחנן דנינו שהביא אותם להפסיק להגיב לך לאייטמים באופן מופגן? לפי וואלה! ברנז'ה, הם טוענים ש"מערכת 'הארץ' אינה עומדת בסטנדרטים הבסיסיים של עיתונות מקצועית הוגנת ומתאפיינת בסיקור מגמתי מוטה וחד צדדי'".

"היו לי כמה כתבות ביקורתיות שנגעו למשטרה בכללי ולדנינו ספציפית, ומסתבר שהם פשוט לא יודעים לקבל ביקורת".

מה הייתה הכתבה הספציפית שהדליקה אותם?

"הם כעסו מאוד כשכתבתי על העלייה במספר כתבי האישום, שהרבה מהם מגוחכים. הראיתי שם שלי ולך יש סיכוי גדול יותר להיעצר על ידי המשטרה מאז שדנינו מכהן. יש לי הרבה ביקורת על היעדים שדנינו הציב למשטרה, יעדים שגורמים לשוטרים לעצור יותר אנשים ולפתוח יותר תיקים".

איזה יעדים למשל?

"למשל 'יותר כתבי אישום'. זה נשמע לך יעד הגיוני במדינה דמוקרטית? היעד הזה הביא למעצרים מגוחכים, מקרים כמו איש לוקה בנפשו שראה 'מנטוס' על דש בורד של אוטו עם חלון פתוח ולקח אותו. בעל הרכב הגיע, צעק עליו, הוא נבהל וברח בלי המנטוס – ועצרו אותו. או איש בן 94 שהחליפו לו מכשיר הנשמה. הוא לא יכול לדבר בלעדיו אז נאלץ לנשוך את היד של המטפלת שלו, ועצרו אותו על תקיפה.

"שמע, לא כולם זה מולנר ודומרני, אבל דנינו עשה שינויים שמתאימים להם ולא סבירים ביחס לאזרח נורמטיבי. הוא מנסה, למשל, להעניק את האפשרות של מעצר מנהלי, שמשמש המון את השב"כ מול עצורים ביטחוניים, גם למשטרה. שיהיה מותר לה להפעיל מעצר מנהלי על אזרח. אז נכון שזה כלי שנועד לפעול נגד מולנר ודומרני ולא נגד אזרחים רגילים, אבל נראה לך באמת שאם יעצרו ככה את משפחות הפשע אז ירוצו לבטל את הנוהל? מה פתאום".

הם מחרימים רק אותך כי הקולגות שלך לא מתעסקים בחומרים האלה?    

"יש לי אחלה קולגות וכל אחד תופס נישה משלו. אחד מתמקד בארגוני הפשיעה, אחר בשוטף ואני בחרתי בנושא של זכויות נחקרים וחשודים. אנשים לא מבינים מה זה אומר, שלוקחים לך את החירות ל־48 שעות סתם כי לא באת טוב בעין לאיזה קצין משטרה. השוטרים לא מבינים מה מרגישים כששוטר מתלבש עליך ולא משנה מה תעשה – הוא יעצור אותך בסוף. אלה דברים שלא ידעתי לפני, ורק כשנכנסתי לתפקיד קלטתי אילו נסיבות הזויות יכולות להביא למעצר של בן אדם, והכל בשביל להעלות נתונים".

להערכתך הריב הזה ייגמר בסולחה שבסופה דנינו יתן לך ראיון בלעדי, כמו שהיה נהוג ב"ספורט הארץ" בתקופה שעבדנו שם יחד?

"אני לא בן אדם של סולחות. אין לי שום דבר אישי נגד דנינו האיש, האבא או הבעל, למרות שהם טוענים שאני רודף אותו אישית. החרם תגובות הזה לא באמת פוגע בי, המקורות שלי לא הפסיקו לדבר איתי רק כי הדוברת הפסיקה. זה לא נעים שלא אוהבים אותך, אני לא אשקר, אבל גם בספורט בשלב מסוים פתחו דף פייסבוק שנקרא 'גם אני שונא את יניב קובוביץ' – אז מה חדש?".