הכל דבש: האמן עידו שמי מגייס מימון עבור ספר אוטוביוגרפי

האמן עידו שמי מבקש את עזרת הציבור בהוצאת האוטוביוגרפיה המגלומנית שלו. האמצעים: מימון המון, השתלטות על מלון בראון וקצת עזרה מהברווז

עבודה של עידו שמי
עבודה של עידו שמי
3 באוגוסט 2014

לפני 15 שנה החל עידו שמי לעבוד על הפרויקט הגדול בחייו – ספר אוטוביוגרפי המגולל את תולדות האנדרגראונד העברי מבעד לפרספקטיבה המאוירת והייחודית שלו עצמו. ביום רביעי הקרוב (6.8) ירים האמן הכה תל אביבי ערב אינסטליישן שני מתוך חמישה, במטרה לגייס את המימון שנותר כדי שספרו, "חי וקיים – מסע בן יובל בארץ המובטחת", יוכל לקרום עור, גידים ודיו.

שמי מכיר את תרבות האנדרגראונד מקרוב, כמקים מועדון הדינמו דבש המנוח שפעל משנת 1995 עד 2002. המועדון זכה למעמד מיתולוגי לא רק בשל הקו המוזיקלי האלטרנטיבי אלא גם בזכות האמירה העיצובית והגרפית שלו והפליירים המרהיבים שיצרו שמי ואמנים אחרים. לצד האמן יובל כספי, שמי חתום גם על הצבת פסל הברווז על גג עיריית תל אביב לפני שש שנים במחווה לדודו גבע, ועל הקמת התנועה החברתית־תרבותית ישראבילי.

"הספר נע בציר מאוד ברור", מעניק שמי פריוויו למפעל חייו, מסע תיעודי שתחילתו בשנות ה־60 הסגפניות והמשכו בשנות ה־80 האזוטריות ובשנות ה־90 הססגוניות, עד לעת הנוכחית. "זו אוטוביוגרפיה מוקומנטרית שמתחילה שלושה חודשים לאחר שנולדתי ותימשך עד לרגע יציאת הספר. 500 עמודים של טקסט ויצירה, קומיקס והולוגרמה, כולם מצוירים ביד. לשם כך ביקשתי מהרבה כותבים שאני מאוד מעריך לבחור נקודת זמן ולכתוב עליה משהו משלהם". בכותבים המתארחים בספר השאפתני מצטופפים איתי מאוטנר, איל רוב, אורי משגב, מיכאל רורברגר, אודי שרבני, ג'ק פאבר ואושיות נוספות בשמי הכתיבה העברית העכשווית.

כעת, לאחר שהצליח להצטמצם מ־1,200 עמודים ל־500 בלבד ולדחוס לתוכם 30 שנים מתועדות של אמנות, סקיצות, מיצבים ושאר ירקות – האמן בן ה־50 זקוק לסיוע במימון הוויז'ן. שמי גייס כבר כ־20 אחוז מהמימון הדרוש לו, המסתכם ב־80 אלף ₪, באמצעות מקבילת הקיקסטארטר המקומית "מימונה". לאחר שהרים את התדר בתחילת החודש בערב הבכורה בסדרת אירועי קמפיין המימון שלו, שמי מתכונן לחלוש על מלון בראון לערב חד פעמי, ואחריו ינדוד גם לחיפה ולירושלים.

בתוכנית האמנותית כלולים יניב "בומי" צדיק, אייל 'פאנק סינטרה' גולדמן ומיי לורד שיתפעלו את העמדה. זו גם הזדמנות חד פעמית לרכוש פריטי אספנות מבית היוצר של שמי במחירים מיוחדים ולחזות באורח הכבוד בגיחה צהובה ומיוחדת. "הברווז יוצא לטור, זאת תהיה הופעת הבכורה שלו", מגלה שמי בהתרגשות. "מעכשיו הברווז יקפוץ לביקור כל פעם ללילה אחד, ויצטרף לדחיפה של האירוע. הוא נחלץ לעזור במיוחד עכשיו כי הזמנים קשים. מי יודע, אולי הוא אפילו יצליח ליירט כמה טילים על הדרך".

מלון בראון, קלישר 25, רביעי, 20:00