עתיד הדיכוי כבר כאן

צה"ל הציב על חומת ההפרדה נשק לפיזור הפגנות בשלט רחוק. צעד קטן בדרך להפיכתה של המלחמה העתידית לרובוטית

הנשק החדש של צה"ל
הנשק החדש של צה"ל
23 באפריל 2014

מרתון בית לחם מתנהל בתנאים משונים, בין חומות, מגדלי שמירה ומחסומים. במירוץ האחרון, שהתקיים לפני שבועיים, שמו לב המשתתפים למה שנראה כמו מכונת ירייה ענקית שעקבה אחריהם מעל חומת ההפרדה. בתגובה לפניית מגזין הרשת 972+, מסר דובר צה"ל כי מדובר בנשק חדש לפיזור הפגנות, המופעל בשלט רחוק ומסוגל לירות מים וגז מדמיע.

לכאורה אין שום דבר מיוחד בהמצאה כזו. הרי למפגין שחוטף את הגז ממש לא משנה אם יורה אותו רב"ט ג' מהמסייעת או רובוט שנשלט מהמפקדה. רימוני הגז וההלם מרגישים אותו דבר בשני המקרים, וכל השאר הוא שאלה של יעילות, לא? אבל כשעלו התמונות של הנשק העתידני הזה לרשת, היו לא מעט תגובות מצטמררות, ואפילו מי שאינם נחשדים ביותר מדי סימפטיה למפגינים פלסטינים הודו שהמכונה החדשה נראית די קריפית.

הבעיה ברובוטים מהסוג הזה היא בהצצה הלא נעימה שהם נותנים לנו אל העתיד. במגזין המקוון "קוורץ" פרסם נח סמית לפני חודש מאמר מרתק ומחריד על האופן שבו כלי נשק בלתי מאויישים עתידים לשנות את העולם. כדי לפשט ולקצר את הדברים, סמית' טוען שבקרוב – עניין של עשור, שניים או שלושה – העלות של הרובוטים האלו תרד באופן משמעותי, והצבאות כבר לא יזדקקו לחיילים רבים כל כך. במקביל, גם התעשיות הישנות יזדקקו להרבה פחות ידיים. כבר בימי חיינו, אומר סמית', עלולה להתחולל טרנספורמציה חברתית עצומה, שבסיומה שכבה קטנה מאוד באוכלוסיה תחייה במושבות מוגנות ומהן תשלוט בעולם ובכל המשאבים באמצעות הרובוטים האלו, קצת בדומה לימי העבדות או הפיאודליזם, רק הפעם בלי להזדקק לידיים העובדות של ההמונים.

אפשר לא להאמין בדיסטופיה הזו, אבל גם לא צריך ללכת רחוק כל כך בשביל להתחיל לדאוג. לא קשה לדמיין את המשטרים המרושעים שהיו שמחים לשים את הידיים על ההמצאה הצה"לית החדשה כבר היום (או על הרובוטים שאומרים שאנחנו מפעילים בגבול עזה, המסוגלים לירות כדורים חיים, פגזים וטילים). האם בקרוב נראה את הפיתוחים האלו הודפים הפגנות בפאבלות של ברזיל? עוזרים להשתלט על פועלים בבתי החרושת של סין, או מפזרים פעילי חופש באפריקה וברוסיה?

הסיטואציה המיוחדת של ישראל – אומת סטארט אפ שמצויה בסכסוך צבאי תמידי, מחזיקה צבא ענקי ועוסקת בשליטה באוכלוסיה אזרחית – הפכה אותנו לממציאי כלי הנשק והדיכוי של העתיד, שאותם אנחנו מייצאים לעולם כולו. זה כבר לא ימי העוזי והגליל. מדובר במכונות משוכללות ויעילות מאוד, שאנחנו עוד לא מתחילים להבין את האופן שבו ישפיעו על המין האנושי. זו עוד אחת מהבעיות של הכיבוש: הוא לוקח את כישרון ההמצאה הישראלי, התשתית והפוטנציאל הלאומי, ומגייס אותם להמצאות מרושעות שכאלו, שפותחות אופקים אפלים למין האנושי. כדאי להביא את זה בחשבון. בעוד עשור או שניים אנחנו עלולים להיות אלו שייברחו מהרובוטים האלו.