יום ההאקינג האזרחי יצוין לראשונה בישראל

הסדנה לידע ציבורי תציין את יום ההאקינג האזרחי הבינלאומי בהאקתון להנגשת מידע ממשלתי

האקתון. צילום: הסדנה לידע ציבורי
האקתון. צילום: הסדנה לידע ציבורי
3 ביוני 2015

השבוע יחגגו בעולם את "יום ההאקינג האזרחי" (Civic Hack Day) – אירוע בינלאומי בו מתאגדים האקרים, מתכנתים, יזמים, מעצבים ופעילים כדי להנגיש לציבור מידע ממשלתי במגוון תחומים. השנה יצוין המועד לראשונה גם בישראל, במסגרת האקתון שיתקיים ביום שישי ביוזמת הסדנה לידע ציבורי. סוף השבוע יוקדש כולו לעבודה על קוד פתוח ולאקטיביזם חברתי. תוצרי היוזמה יוצגו בכנס מיוחד בפני שרת המשפטים איילת שקד ונציגי ממשל בכירים נוספים.

"Civic Hack Day מעלה את המודעות לחשיבות החשיפה וההנגשה של מידע ציבורי של רשויות השלטון", מספרת שבי קורזן, מנכ"לית הסדנה לידע ציבורי – עמותה הפועלת לאסוף, לפתוח ולהציג לציבור מידע המצוי בידי המגזר הציבורי. "האירוע צוין כבר שלוש פעמים בארצות הברית, ומאז התפשט במהרה אל מדינות נוספות בעולם. היום כבר הוכח כי לחופש המידע יש ערך אזרחי, דמוקרטי ואפילו כלכלי – שחרור המידע עשוי לחסוך מיליוני שקלים לרשויות. אנחנו רוצים לחזק את התפיסה הזאת ולהראות מה אפשר לעשות עם מידע ממשלתי פתוח, נגיש וברור. המטרה היא ליצור פלטפורמות חכמות שיעניקו גישה לקשת רחבה של מידע ממגוון משרדים, רשויות וגופים ציבוריים. 'כנסת פתוחה' הוא פרויקט שלנו שחושף בפני הציבור את הליכי החקיקה ואת פעילות חברי הכנסת, 'מפתח התקציב' מציג את השינויים בתקציב המדינה במהלך השנה, 'מכולת פתוחה' הוא פרויקט חדש שינגיש את המחירים ברשתות השיווק בעקבות כניסתו לתוקף של חוק חובת פרסום המחירים לצרכן על ידי רשתות המזון, ועוד".

מי צפוי להגיע להשתתף באירוע?

"ההאקתון פתוח לכולם – מפתחים, מתכנתים, יזמים, אנשי דאטה, מעצבים, עיתונאים, כלכלנים וחוקרים או אפילו סתם סקרנים. אנחנו מזמינים כל איש ואישה שרואים את עצמם שותפים לאתגר לבוא ולתת יד".

מתברר שהיוזמה זוכה לאוזן קשבת ולשיתוף פעולה מסוים אפילו מצד הממסד: ביום חמישי הבא (11.6) יתקיים הכנס "דמוקרטיה זה סטארט־אפ" ב־Google Campus שבמשרדי גוגל ישראל. במהלך הכנס, שתפתח לא אחרת משרת המשפטים הטרייה איילת שקד, יתקיים מפגש בין יזמים, חברי כנסת ועובדי ציבור כדי לקדם פעילות ויוזמות לפתיחה ולהנגשה של מידע ציבורי.

האקתון Civic Hack Day של הסדנה לידע ציבורי. שישי־שבת החל מ־9:00, משרדי גוגל ישראל, יגאל אלון 98 קומה 29. הכניסה חופשית, בהרשמה מראש באתר הסדנה