למקומות, היכון, אקשן: שני מרתונים של יצירה בינתחומית מסקרנת

גיקים של קולנוע, התגודדו – שני אירועים מעניינים יתקיימו בישראל בחודשים הקרובים והם שווים את הזמן שלכם

Tribeca Hacks
Tribeca Hacks
15 במרץ 2015

פיגועי ה-9.11 הביאו את השחקן רוברט דה-נירו ומפיקת הקולנוע ג'יין רוזנטל להקים את קרן טרייבקה, על שם השכונה הסמוכה למגדלי התאומים. הם קיוו לשקם את השכונה ואת החלק הדרומי של מנהטן שנפגעו, באמצעות הפיכת ניו יורק למרכז קולנוע בינלאומי, והצליחו: פסטיבל הסרטים השנתי טרייבקה נחשב היום לאחד מהחשובים בעולם. השנה עושה הקרן עלייה משמחת ומסקרנת לארץ והיא תתארח בפסטיבל פרינט סקרין במדיטק חולון ביוזמת קרן CoPro, במה שמוגדר כהאקתון טרייבקה הראשון בישראל.

מדובר בשלושה ימי האקתון (הלחם של המילים מרתון והאקר) המפגיש בין קולנוע, אמנות וטכנולוגיה. ההאקתון יתכתב עם הנושא השנתי של פסטיבל פרינט סקרין: נושא הרגישות בעידן הדיגיטלי. הטענה המרכזית שבבסיס היוזמה גורסת כי השימוש הגובר בטכנולוגיות דיגיטליות ובתקשורת אמצעית עלולה להפוך אותנו לאדישים לרגשות האחר, וההאקתון ינסה למצוא פתרון למציאות העגומה הזאת.

אז מה בעצם יקרה שם? במשך 72 שעות יעבדו יחד 50 יוצרי קולנוע, עיתונאים, אמנים – כולם כאלה שעבודתם עוסקת באמנות הסיפור – וגם מעצבים ואנשי טכנולוגיה, ויפתחו פרויקטים מיוחדים שיתנו פתרון להגברת הרגישות החברתית באמצעות שימוש בטכניקות אינטראקטיביות של סיפור סיפורים. התוצרים הסופיים יוצגו בשוק CoPro 17, השוק הישראלי למדיה דוקומנטרית, ובערב הנעילה של הפסטיבל. בנוסף, המשתתפים יקבלו ליווי ואפשרות לגיוס משאבים, והדובדבן ששמור לפרויקטים המצטיינים – חשיפה בפסטיבל טרייבקה בניו יורק.

קרוב לחודשיים קודם לכן, תקיים קבוצת קינו TLV את ה-Kabaret Lab. קינו (קולנוע בגרמנית) היא תנועת קולנוע עצמאית בינלאומית שקמה לפני עשור וכוללת תאים ביותר מ-150 ערים בעולם. התא התל אביבי מקיים מפגשים חודשיים, במהלכם יוצאים המשתתפים לצלם סרטים קצרים, אותם הם מציגים חודש אחרי. הקינו קברט הוא נקודת השיא השנתית של תאי הקינו, ובישראל הוא יתקיים השנה לראשונה.

"אחרי שנתיים שבהן ביססנו את עצמנו ובנינו גרעין, הרגשנו בשלים לקיים את הקברט. הוא יערך בשיתוף עם קברט פריז שחונך אותנו, קרן רבינוביץ', המכון הפולני ועיריית תל אביב", מספרת רוני בארי, ממפיקות האירוע. "במשך 8 ימים נשתלט על גלריה אלפרד, שגם נותנת חסות לאירוע. נהפוך אותה למעבדה ליצירת סרטים שתקיים את כל התנאים ליצירה – יהיה בה קיר עם תמונות ומספרי טלפון של שחקנים, קומת עריכה, אזור הפקה, חדרי סאונד. כל יוצר מביא את הציוד שלו. אחרי קוקטייל פתיחה והיכרות מתחיל הסבב הראשון מתוך שלושה: ישיבת הפקה, חלוקה לצוותים, יציאה לצילומים ועריכה. הצוותים חיים, נושמים ואוכלים בבניין – הכל במטרה לעמוד בדד ליין של ההקרנות".

מי יכול להשתתף?

"ההרשמה ליוצרים הסתיימה, אך לא רק הם ישתתפו. כשהייתי בפסטיבל בפריז האזור כולו הפך לעיירת קולנוע, אנשים באו לעזור והשתתפו בהקרנות, וזה כמובן יתאפשר גם אצלנו. קינו זו תנועה שיתופית, כל מי שרוצה לקחת חלק יכול ליצור איתנו קשר בפייסבוק ולקבל הזמנה לקברט גם לא כמשתתף מהמניין. אפשר לקחת חלק בהפקות, לשחק בסרטים, לעזור בסט ולתת יד ליצירה עצמאית מגניבה. ההיענות מחו"ל משוגעת – מגיעים יוצרים מצרפת, גרמניה, אוקראינה, בלגיה ועוד. אנחנו מעודדים את המשתתפים הישראלים לארח אותם בבתים שלהם. הרבה מהם מעולם לא היו בישראל והם מגיעים מתוך הקונקשן של קינו והחדווה ליצור בתל אביב".

Tribeca Hacks
28-30.5, מדיטק חולון. עלות הרשמה: 60 דולר, עד ה־30.3

Kabaret Lab
4.4־11, גלריה אלפרד, סמטת שלוש 3. 
הקרנה ראשונה: 6.4, כולי עלמא, מקווה ישראל 10