מבצע חמניה: קולקטיב אנייה רוצים למלא את תל אביב בחמניות

קולקטיב אנייה יחלקו ברחבי העיר זרעי חמנייה וידריכו את השותלים כיצד לגדלן בסביבה האורבנית: "הן צורכות בעיקר שמש, ישראל היא מקום מושלם לזה"

2 בפברואר 2015

אירוע יוצא דופן העונה לשם "חמניאדה" יתקיים מחר (שלישי, 3.2) בתל אביב. מדובר בניסוי אורבני ראשון מסוגו בארץ מבית היוצר של ״קולקטיב אנייה״ – קבוצה רב תחומית הפועלת לשלב טבע באזורים עירוניים. במסגרת הניסוי יחולקו חינם, לכל המעוניין, מעטפות המכילות מספר זרעי חמנייה. האנשים יתבקשו לזרוע אותם ברחבי העיר על פי ההוראות וגם לתעד את תהליך הזריעה. חברי הקולקטיב יחלקו ביום שלישי כאלף מעטפות, עם עשרת אלפים זרעי חמניות. הזרעים יחולקו במקומות הבאים: ברחבת תאטרון גשר ביפו, במדרחוב נווה שאנן, בתחנת רכבת השלום ובכניסה לגן מאיר. בנוסף, יחולקו זרעים גם ברציפים של תחבורה בין עירונית במטרה לשאת את הזרעים גם מחוץ לתל אביב. אם הכל יילך כשורה חודש אפריל צפוי להיות צהבהב במיוחד.

"המטרה של הניסוי היא שכל אחד ישתול באחת מפינות הרחוב זרעי חמנייה, תוך ניצול השמש והמים, כך שבסופו של דבר יצמחו בכל העיר עשרות פרחי חמנייה", מסבירה דנה מור, חברת קולקטיב אנייה, "בחרנו את החמניות מכיוון שהן צורכות בעיקר שמש, ישראל היא מקום מושלם לזה. הרעיון הוא לנצל את המשאבים של העיר ואת ההשקיה שכבר קיימת. המצב האידאלי הוא שבעוד חודשיים נראה בכל מקום חמניות עולות לגובה ופורחות, וזה יכול להיות מראה מיוחד במינו. מעבר לזה אנחנו מבקשים מאנשים לתעד את תהליך הזריעה וההנבטה, פתחנו מפה מיוחדת במפות גוגל וכל אחד יכול להוסיף את החמנייה שלו וכך נוכל לעקוב אחריהן".

מאין הגיע הרעיון?

"קוראים לזה גינון גרילה, והכוונה לשתילה במקומות ציבוריים ללא אישור. הרעיון לניסוי עלה בעקבות פנטזיה ישנה שלי שבה אני הולכת ברחוב וזורקת זרעי חמנייה לכל עבר. ממש אחרי שהגינו את הרעיון בדקנו באינטרנט וגילנו שכבר קיים יום כזה בלונדון, בראשון במאי. אין לי מושג מה באמת יקרה ואם זה אכן יצליח, לכן אנחנו קוראים לזה ניסוי. יצאתי היפית".