רצים סיפור אהבה: שישה סיפורים שיגרמו לכם לרצות גם

לקראת מרתון תל אביב שישה רצים שאולי אתם מכירים מספרים לנו מה גרם להם להתאהב בריצה ומה הפדיחה הכי גדולה שקרתה להם בזמן ריצה. ספוילר: אחד מהם איבד שן

נועה כהן
נועה כהן

תוכן ממומן | לאומי קארד

דון לני גבאי, 30, שחקנית ומגישת טלוויזיה

את דון לני גבאי אנחנו מכירים מהסדרה "השמיניה" ולאחרונה מהמעבר המבורך שהיא עושה אל עולם המבוגרים בתיאטרון. יחסי האהבה־שנאה שלה עם ריצה התפתחו למערכת יחסים מחייבת

דון לני גבאי. צילום: עדי מלמד
דון לני גבאי. צילום: עדי מלמד

1. מה גורם לך לרוץ?

"היו לי יחסי אהבה־שנאה עם ריצה. מאז שאני זוכרת את עצמי פשוט לא אהבתי לרוץ. לקראת מרתון תל אביב בשנה שעברה ניסיתי להציב לעצמי את האתגר הזה – לרוץ לפחות 5 ק"מ ולהוכיח לעצמי שאני מסוגלת לרוץ. מאז המרתון התאהבתי, והשנה אמרתי לעצמי שאני לא אפספס את זה".

2. מה את מרגישה כשאת רצה?

"זו ההרגשה הכי טובה שיש. אני מרגישה שאני יכולה לאכול את כל העולם ולעשות מה שאני רוצה אחרי ריצה, גם מבחינת האוכל שאני מרשה לעצמי לאכול וגם מבחינת עבודה והספק. אני יכולה לחזור אחרי ריצה ולהתחיל לתקתק ולארגן דברים שכל היום לא היה לי פנאי אליהם".

[tmwdfpad]

3. איפה את אוהבת לרוץ?

"יש מסלול שאני אוהבת ליד הבית. אני גרה ברמת גן, על קו התפר עם גבעתיים, ושם אני רצה".

4. מה גורם לך לצאת לרוץ גם כשאין לך כוח?

"המחשבה על מה אכלתי כל השבוע וכמה ספורט עשיתי, והאאוטפיטים, כמובן".

5. איך החיים אחרי שהתחלת לרוץ בהשוואה לחיים לפניהם?

"החיים לפני היו יותר פשוטים ונוחים בקטע משמין. עכשיו, במקום לחשוב רק על הארוחה הבאה שאני רוצה לאכול, אני מתעסקת במתי הפעם הבאה שאני אעשה ספורט. יותר מזה, אני יכולה לאכול בלי רגשות אשם, שזה מדהים".

6. מה את לובשת לריצה? מתחשבת בקוד הלבוש התל אביבי או זורקת על עצמך מה שבא?

"האאוטפיט מאוד חשוב בעיניי. חשוב לי להיות תמיד אופנתית, לא משנה לאן".

7. מה הפדיחה הכי גדולה שקרתה לך במהלך ריצה?

"במרתון בשנה שעברה נכנסתי למתחם VIP בסוף המרתון, והיו שם פיתות וטחינה. צלם תפס אותי שתי דקות אחרי הריצה דופקת פיתה".

 

אירה דולפין, 36, בעלת הסטודיו פינק רום ומאמנת כושר

מאמנת הכושר אירה דולפין מכונה "אירה פוטין" או "הרוצחת" בקרב הסלבס המתאמנים אצלה, בהם טהוניה רובל, נטלי דדון, אלין לוי וטיטי איינאו. היא אחד השמות החמים ביותר בעולם הכושר ובעלת סטודיו שעיצב האדריכל אלברט אסקולה, בן זוגו של אסי עזר

אירה דולפין. צילום: עידו סמיוני
אירה דולפין. צילום: עידו סמיוני

1. מה גורם לך לרוץ?

"יש בריצה המון יתרונות – זה משפר את הכושר האישי, זה זול, כל אחד יכול לעשות את זה, זה סוג של תרפיה, זמן למחשבה וזמן לנקות בו את הראש. לבן אדם כמוני, שיש לו עסקים, שת"פים, פעילויות, צילומים, זה זמן שבו אני עם עצמי לבד עם המחשבות שלי".

2. מתי התחלת לרוץ?

"אני רצה שנים, קרוב ל־15 שנה, ומגיל צעיר מאוד. התחלתי את זה כספורט מקצועי, הייתי אצנית, וכשעזבתי את הספורט המקצועי זה נשאר איתי".

3. מה את מרגישה כשאת רצה?

"באופן טבעי משתחררים אנדורפינים כשרצים, אז הסיפוק אדיר – ההרגשה שגברת על ההישג של אתמול או של שלשום, זו מין תחרות עם עצמי, הוכחה כל פעם מחדש כמה אני יכולה לרוץ".

4. איפה את אוהבת לרוץ?

"אני אוהבת מאוד לרוץ בחוץ, שם הריצה האמיתית – בפארק, בים, על חול, עדיף בשקיעה".

5. מה גורם לך לצאת לרוץ גם כשאין לך כוח?

"אני עושה ריצה כמו מדיטציה, אין לי זמן אחר ביום שאני יכולה להתנתק לגמרי – להיות בלי טלפון, בלי לצעוק על אנשים, לא להיות מרוכזת במה שאני עושה. זה נטו להיות עם עצמי".

6. מה הריצה שינתה בך?

"נהייתי מפוקסת יותר, חדורת מוטיבציה יותר. ריצה מאוד ממקדת אותי, לפעמים אני רוצה לעשות מיליון דברים, הראש שלי מתפזר בין אלף משימות, ואחרי ריצה אני רואה יותר את המטרה. זה משליך על כל התחומים בחיים שלי – זוגיות, קריירה, ילדים".

7. את משלבת בין הריצה לספורט נוסף?

"אני משתדלת לשלב כמה שיותר אימוני כוח וריצה, אבל המאסט שלי זה 400 קפיצות בחבל אחרי כל אימון".

8. מה הפדיחה הכי גדולה שקרתה לך במהלך ריצה?

"אני רצה בעיקר בטיילת וכשמזהים אותי, בעיקר בשעות העומס, אנשים עוצרים ומצלמים או צופרים מהרכבים. קורה שאנשים צועקים לי 'אירה פוטין! אירה פוטין!' מהחלונות".

9. בינינו, יצא שנפלת בריצה?

"לא נפלתי, אבל קרה פעם שתוך כדי ריצה הסתכלתי על הסמארטפון כדי לבחור שיר ודפקתי חליקה, יפה כזאת. לסמארטפון אמרתי שלום".

10. את מאזינה למוזיקה במהלך הריצה?

"אני חייבת מוזיקה, שיהיו בומים. אני קוראת לזה 'בוילר רום', שה־BPM יהיה גבוה, כל דבר שייתן לי את מלוא הכוח".

 

ידידיה ויטל, 32, שחקן וסטודנט לתסריטאות

את ידידיה ויטל אתם בוודאי מזהים. "השמיניה", "האי", "הפיג'מות" ו"חצויה" הן רק כמה מסדרות הטלוויזיה שבהן כיכב, לצד תפקידים שמילא בתיאטראות המובילים בישראל. הוא גם רץ, והלקח הגדול שלו מריצה: טייץ. למה? שפשפת

ידידיה ויטל.
ידידיה ויטל.

1. מה גורם לך לרוץ?

"תמיד שנאתי לרוץ, באמת. לא עניין אותי לרוץ ולא יכולתי לרוץ יותר מעשר דקות רצופות. עשיתי יוגה ופילאטיס, אבל ריצה נשמעה כמו כאב ראש ובעיקר משעממת. מי שהביאה אותי לריצה הייתה המאמנת שלי, ניקי רוזנברג, לפני ארבע שנים. היום אני מכור. יש תחושה של ניצחון על המערכת: אתה לא משלם על זה לאף אחד, אין מינויים, אין חארטה".

2. איפה אתה אוהב לרוץ?

"אני לא רץ במכון, רק בחוץ. זו הזדמנות לצאת החוצה. אנחנו נמצאים רוב היום בחללים סגורים וריצה נותנת זמן לנשום אוויר. אני יכול לרוץ בטיילת דרומה עד בת ים או צפונה עד צומת גלילות, או בפארק הירקון. ידעת שאפשר לראות בפארק תנין לאור יום?! יש עולם שלם של טבע שהוא ממש פה, לא מחוץ לתל אביב. זה מדהים".

3. מה אתה מרגיש כשאתה רץ?

"זה זמן שלך עם עצמך – זמן של ריכוז, זמן טוב למחשבות אישיות. זה ממש טיפול אבל זול בהרבה מטיפול פסיכולוגי. זה זמן שאתה לא מדבר בו עם אף אחד – דבר נדיר היום. אנחנו כל היום עם האייפון, כל היום בהסחות דעת, וכאן יש שעה שלך עם עצמך באמת. אני שומע מוזיקה, מנקה את הראש, יש זמן לפתח רעיונות, לחשוב על דברים שאני רוצה לכתוב".

4. איך החיים אחרי שהתחלת לרוץ בהשוואה לחיים לפניהם?

"הרווח הגדול הוא סיבולת לב־ריאה שאני ממש שמח שפיתחתי. יש איזה היי מטורף שאני אוהב לקבל ומתגעגע אליו. כשכבר נמצאים באיזשהו כושר, אתה מרגיש חופשי, אתה מרגיש מאוד הבוס של הגוף שלך".

5. מה הריצה שינתה בך?

"הרוקי מורקמי כתב ספר שנקרא 'על מה אני מדבר כשאני מדבר על ריצה'. הוא כתב איך ריצה נכנסה לשגרת העבודה שלו, יש בה אלמנט מדיטטיבי של ממש. יש פה גם דימוי של הישגיות עצמית שהיא מאוד בינך לבינך, ואני מרגיש שזה שווה ערך להשגת מטרות. התקדמתי מאוד בתיאטרון מאז שהתחלתי לרוץ, ואני מרגיש שאני מסמן מטרות ובאופן הדרגתי פשוט רץ לקראתן".

6. מה אתה לובש לריצה? מתחשב בקוד הלבוש התל אביבי או זורק על עצמך מה שבא?

"היום אני לובש בגדי ריצה. בהתחלה לבשתי מה שבא – שורטס וחולצה. אבל בוא נגיד שאחרי זמן מסוים אתה מבין למה רצים עם טייץ, למשל. יש סיבה וקוראים לה שפשפת. מפה לשם הצטיידתי בנעליים הנכונות, בכל דבר שעוזר לי לרוץ טוב יותר. ברור שלרוץ עם טייץ זה פחות סקסי מחולצות סוף מסלול, אבל לי זה עוזר".

7. אתה מאזין למוזיקה במהלך הריצה?

"יש לי שני פלייליסטים לריצה – ׳ריצה הרמות׳ ו׳ריצה מחשבות׳. שניהם מכילים את השירים הכי מרימים ואת השירים שמעודדים אצלי מחשבה. אני ממש אוהב לשמוע אלבומים במהלך ריצה. בניינטיז קנינו דיסק, קראנו את המילים בחוברת והיה זמן להאזין לאלבום. היום, כשהכל דיגיטלי, זה פחות נמצא, אבל בריצה אני יכול להאזין לאלבומים חדשים. זה כיף, אני שומע אותם שיר אחרי שיר, מתעסק רק במוזיקה וממש שומע את האלבום כיצירה".

 

אניה מרטירוסוב, 30, דוגמנית ויוצרת

עם יותר מ־39 אלף עוקבים באינסטגרם החיים של הדוגמנית אניה מרטירוסוב מתועדים ומתוקשרים. ידעתם שהיא רצה?

אניה מרטירוסוב
אניה מרטירוסוב

1. מה גורם לך לרוץ?

"יש משהו בריצה שהוא מעבר לפיזי, מעבר לספורט, משהו פסיכולוגי, משהו שבאמת מנקה את הכל – אם זה דברים חיוביים ואם שליליים. רק אנשים שרצים יכולים להבין אותי – זו ממש שעה של טיפול פסיכולוגי".

2. מה את מרגישה כשאת רצה?

"במהלך ריצה את מנקה את הראש מצד אחד, אבל חושבת כל הזמן על כמה קשה לך. אני עושה עם עצמי מבחנים – לדחוף את עצמי ולהשיג את עצמי, וזה באמת תלוי במה עברתי אתמול או מה יש לי בהמשך היום. אני מתעסקת בלא לוותר, בלאתגר את עצמי, לומר לעצמי שהכל בראש ולדחוף את עצמי לעשות עוד".

3. איפה את אוהבת לרוץ?

"בפארק הירקון. אני גרה קרוב כל כך לפארק, שלא לרוץ בו יהיה עוול".

4. מה גורם לך לצאת לרוץ גם כשאין לך כוח?

"ברור שכיף יותר לשתות קפה בבית קפה. יש המון גירויים שיכולים לגרום לי להישאר בבית ולדחות למחר, אבל אני לא נותנת לזה מקום, בעיקר לאחרונה. אני מציבה לעצמי מטרה לצאת לריצה לפחות פעמיים בשבוע. אין שום סיבה שלא".

5. מה שינתה בך הריצה?

"אני יכולה סוף סוף לעלות במדרגות בלי להתנשף".

6. מה מטרת הריצה שלך?

"המרתון שלי הוא שלי עם עצמי, אני לא מתאמנת לקראת משהו או מכינה את עצמי, אף שאני בהחלט לא פוסלת את זה בעתיד. אני לא עושה את זה בשביל פידבקים, לייקים או מרתון, יש משהו בלעשות את זה בשביל עצמך שהוא מתגמל יותר מהכל".

7. מה את לובשת לריצה? מתחשבת בקוד הלבוש התל אביבי או זורקת על עצמך מה שבא?

״אני אוהבת להתלבש לריצה ובכלל לספורט. מפני שיש כל כך הרבה מודעות לספורט היום, יש מלא מה ללבוש, המון שילובים מגניבים, ולא צריך להיות משעממים. אני לא זורקת על עצמי חולצה מהצבא או טי שירט מלפני שנתיים. כיף להשקיע גם בזה״.

8. את משלבת בין הריצה לספורט נוסף?

"אני רשומה למכון כושר ועושה אימוני כוח, אבל הריצה היא העיקר אצלי. היא גם הרבה יותר זמינה לי – אין תיק ואין כתובת שצריך להגיע אליה. הפארק לא זז לשום מקום".

9. בינינו, יצא שנפלת בריצה?

"אני בכנות בהלם שעוד לא נפלתי והתגלגלתי במהלך ריצה. אני האדם הכי מגושם שיש. אני מפתיעה את עצמי לטובה, אבל מי יודע, אולי אחרי הריאיון הזה".

10. את מאזינה למוזיקה במהלך הריצה?

"ברור! אני אוהבת לשמוע פופ, היפ הופ. קצת דרייק, קצת ג'סטין ביבר".

[tmwdfpad]

נועה כהן, 22, מנהלת מדיה ואושיית פייסבוק

כל סטטוס של נועה כהן מקבל לפחות 3,000 לייקים בפייסבוק. מעניין כמה לייקים תקבל תמונה שלה רצה לבושה בשקית זבל – אנחנו מהמרים שלא מעט

נועה כהן.
נועה כהן.

1. מה גורם לך לרוץ?

"ריצה זה הכי פשוט, הכי פרקטי, לא צריך ללכת ולהירשם לחוג ריקוד או משהו. זה לעצלנים, למי שמתעצל לנסות דברים חדשים, וזה גם מרזה מהר".

2. מה את מרגישה כשאת רצה?

"אני מרגישה את חילוף החומרים הולך ומשתפר, ומשהו בנפש. אני מרגישה הרבה פחות טוב כשאני לא רצה כמה ימים, ואני רואה ששני הדברים קשורים זה לזה".

3. איפה את אוהבת לרוץ?

"אני רצה ליד הבית, מסלול קבוע: שד' רוטשילד־אבן גבירול. ככל שהקילומטרים עולים אני צריכה להתרחב במסלול וזה כיף. יש תמיד אנשים ומה לראות".

4. איך החיים אחרי שהתחלת לרוץ בהשוואה לחיים לפניהם? מה היא שינתה בך?

"הריצה שינתה לי את הגוף ואת הגזרה, אין ספק, וזה בא בד בבד עם ביטחון עצמי שעולה. אני מרגישה יותר טוב עם עצמי. אני גם מרשה לעצמי לאכול יותר, אני יודעת שאני יכולה לאכול שטויות וזה לא יהרוס לי כלום".

5. מה מטרת הריצה שלך?

"אני מתאמנת עכשיו לריצת 10 ק"מ במרתון תל אביב, ואחריה אני מקווה להירשם לעוד משהו. אני צריכה מטרה כדי להמשיך לרוץ. אם זה לא היה לקראת מירוץ – לא בטוח שהייתי מתמידה כל כך".

6. מה את לובשת לריצה? מתחשבת בקוד הלבוש התל אביבי או זורקת על עצמך מה שבא?

"יש לי בגדים מקצועיים, אבל בדרך כלל לא אכפת לי איך אני נראית. זה מגיע לרמה שבימים של גשם אני לובשת שקית זבל כמו בסרטים אמריקאיים. באבן גבירול למשל כבר לא מסתכלים עליי מוזר – אישה עם שקית זבל עליה, רגיל בסך הכל".

7. את מאזינה למוזיקה במהלך הריצה?

"ודאי. אני שומעת מוזיקה מרימה – מיינסטרים, טראנס, כל דבר שמוציא אותי מהראש שלי. אני טוחנת לעצמי את המוח 24/7 והריצה היא אפשרות לצאת מזה".

 

יניב גונדה כתר, 35, מאמן ריצה וטריאתלון

הוא מאמן את קבוצת רצי נמל תל אביב ומעביר אימונים אישיים לטריאתלון. ריצה זה לא אתגר עבורו, אבל מה גרם לו להתחיל לרוץ?

יניב גונדה. צילום: דורון סרי
יניב גונדה. צילום: דורון סרי

1.  מה גורם לך לרוץ?

"זה מרגיע לי את השבלולים בראש, נותן לי זמן להאזין למוזיקה, ועבורי זה גם שוויון ההזדמנויות האחרון שנשאר בעולם. בריצה אתה לא תלוי בכלום, צריך רק לרצות את זה. לא צריך כדור, מחבט, משקפת, אפילו לא נעלי ריצה אם אתה רץ בחוף. זה בסיסי".

2. מתי התחלת לרוץ?

"ב־2009. ניהלתי את קלרה בר בתל אביב, עבדתי המון שעות ולא היה לי זמן להאזין למוזיקה. הריצה סגרה לי את הפינה הזו – אני מקדיש את הזמן למוזיקה ומתנתק מהעולם. היום אם אין לי מוזיקה, אין ריצה".

3. מה אתה מרגיש כשאתה רץ?

"שהמחשבות מסתדרות לאט לאט, הלב דופק, השרירים עובדים. אני מרגיש שכל הדבר הזה שנקרא הגוף האנושי עובד כמו מכונה. במירוצים אני ממש מתרגש, לפעמים צוחק בקול רם, לפעמים יורדות לי דמעות".

4. איפה אתה אוהב לרוץ?

"מודה, מעולם לא הצלחתי לרוץ במכון, אני רץ רק בחוץ. זה מה שיפה בריצה, אתה לא צריך מכון כושר, הסביבה והרחוב הם מכון הכושר שלך".

5. מה גורם לך לצאת לרוץ גם כשאין לך כוח?

"שירים חדשים ומוזיקה חדשה שאני רוצה להאזין לה. אני גם יודע שכשאני מתחיל לרוץ אני מתעורר, כך שאני לא נותן לעצמי לא לצאת. ברור שלפעמים זה בסדר לומר 'היום אין לי כוח' ולנוח. לפעמים אני מרגיש שאני צריך הפסקה של שבוע, וגם זה לגיטימי. צריך להבדיל בין עצלות לבין עייפות. כשעייפים עדיף לוותר".

6. איך החיים אחרי שהתחלת לרוץ בהשוואה לחיים לפני ריצה?

"הגוף משתנה, נקודה. מאבדים משקל, מתחטבים. מעבר לזה ריצה היא משחררת, יש משהו מדהים בעבודה עם דופק גבוה וממש להרגיש את כל נבכי גופנו. אני מרגיש שריצה בחוץ מעצימה אותי – אני מתחבר לסביבה, לזריחה, לשקיעה ולטבע".

7. מה שינתה בך הריצה?

"אני ניגש באופן שונה לסיטואציות בחיים. למדתי שריצה היא כמו מוזיקה – לא חייבים להיות טובים בה, אבל חייבים ליהנות ממנה".

8. מה מטרת הריצה שלך?

"השתתפתי ביותר מעשרה מרתונים, והשנה אשתתף במרתון תל אביב עם חבר שלי, שי ראשוני. שי מרותק לכיסא גלגלים וכל הדיאלוג איתו נעשה דרך העיניים. אנחנו כמה רצים שעומדים לרוץ ולדחוף את כיסא הגלגלים שלו לאורך המרתון המלא – 42.2 ק"מ".

9. אתה משלב בין הריצה לספורט נוסף?

"אני טריאתלט, כך שאני שוחה שלוש פעמים בשבוע, רץ לפחות ארבע פעמים ורוכב על אופניים שלוש פעמים".

10. מה הפדיחה הכי גדולה שקרתה לך במהלך ריצה?

"השתתפתי במרתון ניו יורק וחילקו שם סוכריות ג'ל שאצנים לוקחים כדי להזין את הגוף. הן סוכריות מאוד דביקות. השן הקדמית שלי נשברה בצבא ונגסתי בסוכרייה שלקחה איתה את הכתר של השן הקדמית. את קו הסיום חציתי בלי שן קדמית, כמו פארוק ב'אלכס חולה אהבה'".

* מרתון סמסונג תל אביב יתקיים ביום שישי ה-24.2. המרתון יתחיל (וגם יסתיים) בשדרות רוקח, בין גני יהושע למרכז הירידים. רכשתם צמיד כניסה למתחם ה- VIP המפנק של לאומי קארד? מעולה! המתחם, הממוקם בשדרות רוקח יפתח ב-05:30 ויסגר ב- 12:30, ותוכלו להשקיף ממנו על הרצים ולהתפנק במסאג'ים, פינות ישיבה וכיבוד.