77 ש"ח בתל אביב ובניו יורק בחינם: כמה עולה כניסה לבריכה בעולם?

בריכות השחייה העירוניות היו יכולות לתת לנו קצת נחמה מהחום האגרסיבי שתקף אותנו השבוע, אלא שאז נזכרנו שוב כמה גבוה המחיר שלהן. איך זה שבפריז, בניו יורק וכמובן שבברלין מצליחים להציע אותן לתושבים בשקלים ספורים?

בריכה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בריכה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
5 ביולי 2017

מים כבדים בכיס: המסיבות, מזג האוויר, התחבורה הציבורית שעובדת כל השבוע לא היו הסיבות העיקריות לנדידה הישראלית לברלין. במוקד עמד יוקר המחייה, שזכה לביטוי באותה "מחאת מילקי" זכורה מ-2014. השבוע נזכרנו שוב במחאה הזאת, כשהשמש הזועמת השתלטה באלימות על האוויר, וחיפשנו לנו מוצא בבריכות העירוניות רק כדי לגלות שהמחיר שלהן גבוה ברמה בלתי סבירה, בטח בשביל בריכה ציבורית, שאינה למטרות רווח.

לפני כשלושה חודשים פרסמנו כאן על מחאה שהולכת ומתגבשת בעניין מחירי הבריכות. "אנחנו מבינים את הטענות", אמרו לנו אז בעירייה והוסיפו שהם לא פוסלים את האפשרות ל"התנהלות לא יעילה" שמביאה למחירים הגבוהים. עם זאת הבהירו בעירייה שבעוד שיבדקו את האפשרות להוריד את המחירים, לא פסלו את האפשרות שפשוט אין ברירה – בריכת שחייה עירונית היא עניין עם עלות תפעולית משמעותית, ולכן המחירים הגבוהים. האם אכן זה כך? ביקשנו לבדוק השבוע אם גם כאן החלופה הברלינאית זולה יותר, ולצדה בדקנו גם ערים אחרות בעולם, ולא, לא מדובר בערים שבמדינות עולם שלישי, אלא ערים שהמחיה בהן אינה זולה כלל.

"המחירים פה לא הגיוניים"

ראשית נבהיר שוב את רף המחירים המקומי. בתל אביב פועלות בסך הכל 11 בריכות שחייה עירוניות. המחירים משתנים מבריכה לבריכה, אך בכולן תשלמו עשרות רבות של שקלים כדי להיכנס. בבריכת גורדון הוותיקה תשלמו 68 ש"ח כדי להיכנס באופן חד-פעמי בימי חול ו-78 ש"ח בשבתות. בבריכה העירונית שבשכונת ל' הצפונית תשלמו 65 ש"ח, ואם חשבתם שבשכונות חזקות פחות המחירים יהיו נמוכים יותר – צדקתם, אבל רק חלקית: מחיר כרטיס למבוגר בבריכת בית בארבור שבדרך ההגנה בדרום העיר עולה 44 ש"ח. מינויים שנתיים לבריכות יחסכו לכם אמנם בעלות על כל כניסה, אך עולים אלפי שקלים לאדם.

בנדידה לבריכות של בירות אירופה גילינו הבדל עצום במחירים. בפריז – עיר שקשה להגיד עליה שעלות המחיה בה זולה או שהמשכורות בה נמוכות – יש 20 בריכות ציבוריות ומחיר הכניסה אחיד לכולן: 1.70 אירו שהם כשבעה ש"ח בלבד; ולתושבי חוץ שלושה אירו, שהם כ-12 ש"ח. "זה חלק בלתי נפרד מהתרבות הצרפתית", מספרת הדר (30), שהתגוררה בפריז במשך שש שנים, עד לאחרונה. "הבריכות נמצאות במיקומים מרכזיים וגם במקומות לא מרכזיים, יש נגישות לכולם. הן מטופחות, נקיות ומסודרות". כשחזרה לארץ, אומרת הדר, הרגל השחייה נדחק בגלל המחיר. "המחירים פה לא הגיוניים. נכנסתי פעם אחת לחדר הלבשה והזדעזעתי. המראות לא נעימים, הריח מסריח. בפריז לכל אחד יש תא משלו".

בניו יורק הבריכות בחינם, למה בתל אביב כל כך יקר?בריכת גורדון (צילום: shutterstock)
בניו יורק הבריכות בחינם, למה בתל אביב כל כך יקר?
בריכת גורדון (צילום: shutterstock)

פריז אמנם זולה במיוחד, אבל מייצגת תמונה שמתקבלת בערים נוספות באירופה. בלונדון, שבה עשרות בריכות עירוניות, עלות הכניסה אחידה גם כן ועומדת על חמישה ליש"ט (כ-23 ש"ח). בבודפשט עולה הכניסה כ-20 ש"ח, ובניו יורק הדירות יקרות בהרבה מבתל אביב, אבל הבריכות הציבוריות הן בחינם.

"עצם העובדה שהבריכות הן בחינם היא תמריץ להרבה אנשים בניו יורק להגיע אליהן", מארת רויטל (28), ישראלים שמתגוררת בניו יורק. קו המחירים הזולים ממשיך גם בשאר הערים שבדקנו; בברלין, ההיא מהמילקי, כניסה חד פעמית לאחת מ-60 הבריכות הציבוריות עולה למקומיים 3.50 אירו (כ-14 ש"ח), ומבקרים נאלצים להיפרד מ-5.50 אירו (22 ש"ח).

"אני מחזיק במינוי למועדון ספורט שפועל בברלין ובעוד כמה ערים בגרמניה. המינוי מקנה לך כניסה ליותר מ-500 מקומות שונים", מספר עמוס (30) שגר בברלין. "אני יכול להיכנס חופשי לכל הבריכות העירוניות כמה שבא לי, ב-50 אירו (כ-200 ש"ח) לחודש. נוסף לבריכות יש גם שיעורי יוגה, חדר כושר, קיר טיפוס, סאונה. זה נוח, מזמין ונקי מאוד, בניגוד לבריכות שביקרתי בהן בארץ". הלוואי עלינו.

הפתרון באופק?

בחודשים האחרונים העלו כמה פעילים עירוניים את הטענות בדבר עלות הכניסה הגבוהה לבריכות בעיר בפני מחזיק תיק הספורט בעירייה, אלון סולר, במספר פגישות שערכו בנושא. הם גם הציעו הצעות שונות להוזלה כוללת של חוויית הרחצה בבריכה, כמו למשל מתן הסעות בחינם אל הבריכות. הוא, כאמור, הבטיח לבדוק את הנושא, וניסה להתניע תהליך כדי להביא להוזלת העלויות, אך ציין שלנוכח עלויות התפעול הגבוהות ייתכן שאין מנוס מהפעלת הבריכות במחירים הקיימים. מבט לאירופה ולארצות הברית גורם לנו לתהות – האם הכלור של פריז זול יותר? האם בברלין המצופים יקרים פחות?

כשהעמדנו את סולר מול הנתונים, לא נותר לו אלא להסכים שיש כאן בעיה. "הנתונים שאתם מציגים מדברים בעד עצמם", אמר. "אני חולם, גם כתושב וגם כחבר מועצה, שזה יהיה המצב גם כאן. מחירי הכניסה משקפים מצב שקיים זה שנים רבות ואני שמח שהנהלת העירייה הסכימה להיכנס לתהליך בחינת האפשרויות להוזלה משמעותית בנושא. לצערי העניין עדיין לא הבשיל, אבל אני מקווה שבהקדם האפשרי נראה תוצאות".

[interaction id="595ce993f7ddd65e0bce006f"]