דור הולך ונעלם: בעלי עסקים בתל אביב מדווחים על מחסור במלצרים

בוסים פוגעניים, יותר מדי בתי עסק או פינוק: מה מרחיק אותנו מלהחזיק מגש? נחשו מי מאשים את העובדים

עוד קצת ואנחנו בהודו. מלצרים (צילום: shutterstock)
עוד קצת ואנחנו בהודו. מלצרים (צילום: shutterstock)
10 במאי 2016

"אני באמת לא מבין איך הגענו למצב שאף אחד לא רוצה לעבוד בתל אביב. כולם פה בוכים שאין להם מה לאכול ואין להם אגורה, אבל הברים, בתי הקפה והמסעדות מפוצצים. כל כך מפוצצים שבעלי הברים והמסעדות מחפשים עובדים אבל אף אחד לא רוצה לעבוד!", כתב גונדה כתר יניב, דמות ותיקה בחיי הלילה בעיר וכיום הבעלים והמנהל של דה פהפה פיצה נפוליטנה, בפוסט פייסבוק שהציף נושא כאוב בעולם המסעדנות.

כתר יניב מאשים את העובדים. "אני מוצא את עצמי עושה סידור ולא מצליח למלא שבוע", הוא אומר. "הדור השתנה: כולם בים, במסיבות טבע ובמועדונים. ומצד שני הדרישות עלו. המעסיקים רחוקים מלהיות מושלמים אבל אני מאמין שתנאי ההעסקה למלצרים בתל אביב הם יותר מטובים. בחיי הלילה המשכורות מצוינות ואדם מרשה לעצמו לעבוד פעמיים בשבוע ועושה טובה למעסיק שהוא בכלל מגיש משמרות".

"יש תחושה בעיר שההילה סביב התפקיד ירדה", מחזק רן קרן, שותף באיסמי סלמה ובטנג'יר. "זה לא השכר כמו שאף אחד כבר לא רוצה להרגיש שהוא משרת מישהו".

אלון-לי גרין (צילום: איליה מלניקוב)
אלון-לי גרין (צילום: איליה מלניקוב)

אלון־לי גרין, פעיל חברתי העומד מאחורי קידום חוק המלצרים המבקש מתן זכויות עובדים ושכר בסיס למלצרים, לא ממהר להאשים את דור ה־Y בנושא. "בשנים האחרונות החלו התאגדויות של ארגוני עובדים בעיקר בעולם ההייטק ובחברות הפרסום. העובדים בחברות אלה הם בדרך כלל צעירים שהתחילו לדרוש זכויות. המלצרים הם החברים של אותם עובדים. התודעה של מתן זכויות הפכה להיות נחלת הכלל, וגם המלצרים רוצים שיפסיקו לנצל אותם. אני מבין את הצעירים שלא רוצים למלצר, המעסיקים הם לרוב חמדנים ופוגעניים".

מאיה, מלצרית בבר שכונתי שעומדת להתפטר, מחזקת את הטענה. "מלצרים לא יודעים לעבוד. אנשים באים כדי לשתות חינם ועל הדרך אולי לעשות 50־60 ש"ח לשעה", היא אומרת. "זה לא קשור לפינוק. אני רוצה להפסיק למלצר כי המעסיקים נותנים לך את התחושה שאם אתה עובד במקום אז אתה נתון לו. אין לי זכויות בתור עובדת. אף אחד לא עושה עם זה שום דבר כי כולם תופסים מלצרות כעבודה זמנית לפני העבודה 'האמיתית'".

"יש יותר מדי בתי עסק בעולם המסעדנות", מוסיף שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות בישראל, עוד זווית לדיון. "לא הניהול מגבוה ולא הפינוק של המלצרים הוא שיוצר את הבעיה. האינפלציה לעסקים היא שגורמת למחסור במלצרים". ברמן גם ציין שבכנס איגוד המסעדות הקרוב, שייערך ב־27.6 במלון דן פנורמה, יהיה מושב מיוחד בנושא מצוקת כוח האדם בעולם המסעדנות.