מחוץ לקו הירוק: הרכבת הקלה תבודד את שכונת נווה שאנן

השבוע נדחו רוב ההתנגדויות הנוגעות לקו הירוק של הרכבת הקלה, שבנייתו טרם החלה. המשמעויות: חוסר תיאום בין הרכבת לאוטובוסים, היעדר מסלולי אופניים ובמרכז הסערה: חציית שכונת נווה שאנן

נווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
נווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
3 באוגוסט 2016

נדמה שבכל רגע נתון קורה משהו נוסף בנושא הרכבת הקלה. בתחילת השבוע פורסם כי דימטרי מזו – החוקר שמונה מטעם מינהל התכנון לבחון את ההתנגדויות שהוגשו כנגד מסלולו המתוכנן של הקו הירוק – דחה 107 מתוך 147 סעיפים. בצד דחיית הבקשות לתיאום בין זמני הרכבת לתנועת האוטובוסים ולתכנון שבילי אופניים, סעיפי ההתנגדות המרכזיים שנדחו נוגעים לפתחי המנהרות התת קרקעיות (או בשפתם של אנשי המקצוע – פורטלים) שעשויים לחצות את שכונת נווה שאנן ואת רחוב אבן גבירול.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
התחנה המרכזית החדשה על סף סגירה
תושבי נווה שאנן יוצאים למאבק אחרון ברכבת הקלה
אזור יהודה הלוי חוגג בלילות למרות הרכבת הקלה

מזו עמד על שימור תכנונו המקורי של הקו (שבנייתו טרם החלה), הצפוי למקם את פתח היציאה של הרכבת אל פני הקרקע בחלק של שדרות הר ציון הסמוך לגינת לוינסקי. המסלול בצורתו הנוכחית יבודד את שכונת נווה שאנן מחלקו המערבי של רחוב לוינסקי וישבש את חיבורה למרכז העיר – קשר שהוא גם עיקר הכוח הנדל"ני שלה. סעיף ההתנגדות שנדחה ביקש להעביר את פתח היציאה להצטלבות של שדרות הר ציון ודרך קיבוץ גלויות, סמוך לפארק החורשות.

"חלופה זו מאריכה את הקטע התת קרקעי ב־90 מטרים וממקמת את הפורטל במקום שלא מייצר מפגע אורבני", כתב האדריכל הראשי של חברת שיכון ובינוי, אבישי קימלדורף, במכתב שהעביר לחוקר התוכנית. כידוע, זה לא עזר לו הרבה. באשר לאבן גבירול, כניסת המנהרה תמוקם באזור כיכר מילאנו, בין הרחובות נורדאו ויהודה המכבי, ושני צדי הרחוב יהיו מנותקים זה מזה.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "עמדת העירייה היא כי הזזת הפורטל עלולה לגרום לעיכוב התכנון ולהקטנת מספר התחנות, מה שיפגע בנגישות הרכבת למשתמשים. העירייה תעשה את מרב המאמצים מול חברת נת"ע להקטין את השפעות הפורטל בשדרות הר ציון על ידי הקמת מעברים להולכי רגל".