ירוק למהדרין: המדבקה החדשה שכדאי שתחפשו במסעדות בתל אביב

אישור בד"צ? הכי שנות ה־90. הכירו את החותמת החדשה שמציעה עיריית תל אביב למסעדות ובתי קפה: התו הירוק, תו אקולוגי חברתי חדש

קפה באצ'ו (צילום: יולי גורודינסקי)
קפה באצ'ו (צילום: יולי גורודינסקי)
18 במאי 2016

אם בקרוב תבחינו במדבקות ירוקות מעטרות את המסעדות האהובות עליכם, אל דאגה, הטבעונות עוד לא השתלטה לגמרי על תל אביב. בינתיים.

[tmwdfpad]"התו הירוק", יוזמה של עיריית תל אביב-יפו בשיתוף מכון התקנים והמשרד להגנת הסביבה, פונה לבעלי המסעדות בעיר ומטרתה ללוות אותם בתהליך של ייעול עסקי, סביבתי וחברתי, שישיג הפחתה בזיהום האוויר, צמצום הפסולת ועבודה עם ספקים מקומיים. "מסעדות צורכות פי חמישה-שבעה חשמל משטחי מסחר אחרים, ויש לנו הרבה על מה לעבוד", מספר הרן בר-און, רכז התוכנית מטעם הרשות לאיכות הסביבה בעירייה. "40 אחוז מהמסעדות בארץ נמצאות בתל אביב-יפו, וזאת הזדמנות לייצר שינוי תודעתי רחב מאוד".

בפיילוט שהתקיים בשנה שעברה השתתפו 30 מסעדות בעיר, מתוכן 22 צלחו את התהליך ויזכו לקבל באירוע ההשקה בחמישי הקרוב (19.5) את התו הנכסף. התוכנית מורכבת מארבע קטגוריות: רכש (שימוש במוצרים מקומיים, הדברה ירוקה); ניהול מלאי וצמצום פסולת (מעקב אחר פחת המזון, צמצום תדירות ההובלות); חיסכון בחשמל; חיסכון במים. "עד היום לא הושקה תוכנית שתיתן מענה לעסקים הקטנים ותתפור להם חליפה אישית, ולכן העדפנו להתמקד בהם", מוסיף בר־און.

זאת המדבקה שאתם מחפשים. התו הירוק
זאת המדבקה שאתם מחפשים. התו הירוק

אף שהיוזמה בהחלט לא פונה רק למסעדות טבעוניות וחברים, לאורי שביט ממסעדת מיס קפלן הטבעונית, שהשתתפה בפיילוט וקיבלה את התו, חשוב להסביר את ההקשר הרחב. "במסגרת היוזמה חסכנו במים ובחשמל: התקנו ברז מיוחד לשטיפת כלים, חלק מהנורות הוחלפו לנורות לד חסכוניות, צמצמנו את השימוש במכשירים אלקטרוניים. אנחנו גם משתמשים במינימום כלים חד פעמיים. הקוקטיילים לדוגמה לא מוגשים עם קשית, המפיות עשויות בד, אבל צריך לעשות את החיבור בין זיהום האוויר והחור באוזון לדוגמה ובין האוכל שמוגש במסעדות. תעשיית הבשר היא אחת המזהמות, וכבעלת עסק חשוב לי לשים את נושא איכות הסביבה גם על הצלחת".

ומה הרווח של הצרכן מהעניין? בעיקר אידיאולוגי. "לכל אחד מהעסקים יש נישה שבה הוא פורץ דרך מעבר לדרישות – זכאים אקולוגית, משק ברזילי אורגני, ננוצ'קה טבעונית", מסכם בר־און. "מדובר בתו איכות מצוין שמקרין על תשומת לב לחומרי הגלם, היגיינה במטבח וחשיבה חברתית".

המסעדות שיקבלו את התו הירוק: אוזריהאורנה ואלהבאצ'וביתא קפה – רמת אביבג'ספר ברהבר קיימאזכאיםלאביט – דיזנגוףלאביט – ברזילימיס קפלןמרסנדמשק ברזילינולהננוצ'קה, סואי סושי בר, ספסל, ליטל איטלי – פיקניק, פרלה, קוקבוק קפה, קפה לואיז – רמת החייל, תמרה יוגורט.