חנוך לוינסקי

הצגה חדשה, פרי עבודתן המשותפת של קבוצת תיאטרון סודנית ושתי במאיות ישראליות, תעלה השבוע לראשונה בגינת לוינסקי. על שולחן הניתוחים: החברה הישראלית

20 ביוני 2013

את החשש שכל מיני שונאי שחורים, מקללי סודנים ונוגחי ארתיראים יפריעו למהלך הפרמיירה של ההצגה "אחד שחור חזק", שתיערך במוצ"ש ב־19:00 בגינת לוינסקי, הקפידו יוצרי המחזה לסרס. איך? הם התנדבו לעשות את זה בעצמם. אם קבוצת גברים סודנים עולה לבמה וצועקת יחד "סודנים לסודן!" ו"אפריקאים לאפריקה", כשברקע נאום ההסתה המפורסם של מירי רגב, איזה טעם יש להפריע להם אחר כך בקריאות גזעניות?

אחרי כל מיני התנסויות ראשוניות, בשבת זה יקרה לראשונה: מחזה שנכתב ומשוחק כולו על ידי מבקשי מקלט, בעברית ובערבית וקהל היעד שלו הוא ישראלים, יוצג כאן בתל אביב. מאחורי היוזמה עומדים שישה סודנים תל אביבים בגילאי 25־30: מושי הארון מושי, באבקר עומר איבראהים, מובארק מוכתאר ברקה, באבקר יעקוב אדם חמיס, וואליאלדין סולימאן ונגמלדין עומר אדם (שבכלל לא מכיר כלל את מקבילו המסלסל). שתי נשים הצטרפו אליהם: הבמאיות/מלוות אומנותיות יעל טל ונעמה רדלר ששיתפו פעולה גם בהצגות הפרינג' המשובחות "הבועהלי" ו"חמור אוכל תפוז" ובהצגת הילדים "האיש שידע לעופף".

השוס הגדול ב"אחד שחור חזק" הוא ההומור העצמי. ששת הסודנים לא מנצלים את הבמה לסגירת חשבונות עם החברה הישראלית בלבד, אלא גם מסתלבטים על עצמם: מונולוג של סודני שמתפלא איך בחורה ישראלית יושבת לידו באוטובוס ("מה, היא לא קוראת עיתונים?"); שחזור של תור בקופת חולים כשכל הנוכחים, כולל הרופא האשכנזי והחולים הישראלים, מגולמים על ידי סודנים; וסצנות קומיות פחות כמו זו שבה נראה מבקש מקלט שבא לדרוש את כספו מהמעסיק ומוצא עצמו עצור באשמת תקיפה.

בחודשיים האחרונים ערכה קבוצת התיאטרון המיוחדת הזו חזרות במקלט של ספריית לוינסקי שבגינת לוינסקי. הספרייה היא גם המממנת של ההפקה ושל הפרמיירה, שתכלול בין השאר הופעות מוזיקה של להקות מקהילות שונות שחיות בשכונה. נגמלדין עומר אדם, פעיל במפלגה הקומוניסטית בסודן שברח מהמדינה בעקבות  רדיפה פוליטית שאיימה על חייו, מבהיר מה הוא רוצה להשיג בהצגה הזו: "היה לי ברור שלהסביר את המצב שלנו לישראלים בסתם דיבורים – זה לא יעבוד, אז חיפשתי דרך אחרת. אני מקווה שכמה שיותר ישראלים יבואו לראות את ההצגה וילמדו בעזרתה מיהם הסודנים, מה הם רוצים, למה הם פה ומתי הם מתכוונים לחזור  לסודן".